Gå til innhold

Hvor kan man melde om svart dagmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om noen som er svart dagmamma som overhodet ikke har rett plass til å ha mange barn. Dessuten er hun alene om å passe 6 barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er reelt bekymret at barna ikke blir ivaretatt ville jeg meld fra til barnevernet.. For det å passe 6 barn alene på liten plass er kanskje ikke nødvendigvis det beste for disse barn..(men hvem er mammaene og pappaene til alle disse 6 barna, og hvorfor reagerer ikke de? er de klar over forholdene?? bare lurer) som sagt er man bekymret for barna melder du til barnevernet..men å melde hvorvidt hun betaler skatt eller ikke syns jeg ikke du skal..hvordan VET du at hun ikke betaler skatt?? (hvis ikke du er mamma til en av disse barna hun passer eller har passet)

Man kan jo melde til ligningskontoret..men hvorfor vil du det?? Konsekvensen for henne blir da kanskje å passe enda flere barn for å få det til å gå rundt økonomisk.... (?) bare lurer...så mange som jobber noe svart eller lurer unna skatt av ett eller annet slag... (om du skulle f.eks motta 10000 kroner i gaver i løpet av ett år, så må du også betale skatt av det..gjør du det??? osv osv...) syns igrunn ikke at privat personer har noe med å melde ifra om svart tjente penger..En annen ting er at nav er med på å betale svarte dagmammaer...dvs, da jeg var alenemor hadde jeg svart dagmamma på mitt barn som nav betalte 70% av utgiftene... (de var klar over at hun tjente svarte penger..men siden jeg ikke hadde barnehage, og har rett på støtte til barnepass ble det invilget..) Derfor er vel dagmammaer i gråsonen(?)

Skrevet

Da burde kanskje foreldrene til disse barna reagert, og du setter 6 familier i knipe som kanskje ikke har bhg plass og sliter allerede. I disse dager med så mye arbeidsledighet så syns jeg faktisk at du skal passe dine egne saker. Hun kan jo bare begynne som hvit da, ingen som kontrollerer noe mer av den saks skyld.

Skrevet

syns ikke du skal blande deg så lenge ikke foreldrene gjør det. å dagmammaer har lov å ha 5 barn. en fra eller til er vel ikke så jævlig farlig spørr du meg. foreldrene er avhengi av denne dama å stoler på henne med barna sine det er det som er viktig!

Skrevet

Syns du skal melde i fra til ligningskontoret, eller nav, eller hvor pokker man skal ta dette her henn.

Svartarbeid er like ille som trygdevinsel.

Hun kunne fint ha vært hvitdagmamma.

Skrevet

En dagmamma får kun mellom 3-5000 kroner i mnd for hver unge... må man betale vanlig skatt på 36% blir det lite igjen... derfor er svært mange svarte dagmammaer, slik at de slipper å ta inn flere barn men likevel får det til å gå rund økonomisk...

Veldig få dagmammaer har råd til være hvite dagmammaer...de finnes jo men da koster de ofte mye mer..og får dermed færre som har råd til å benytte seg av de... til anonym over....du vet ikke om hun fint kunne vært hvit dagmamma eller ikke...siden ikke du vet så mye om hennes økonomi!!!

Jeg syns folk kan bry seg litt mere om egnes feil og mangler fremfor å melde slike ting til ligningskontorer osv..

Er du bekymret for barna, melder du til barnevernet... for barnas helse og sikkerhet er "alles" ansvar....

Skrevet

Hvis de ikke har råd til å være hvit, får de finne seg en sikkelig jobb!

Det er et lovbrudd, det er ikke som å bry seg om nabon ikke klipper gresset eller lar bilen stå å gå på moringen.

Svartarbeid er ikke ok.

Skrevet

Meld henne! Svart arbeid koster samfunnet mye!

Skrevet

Mente ikke å si at å være hvit dagmamma ikke er en skikkelig jobb altså.

Det kom ut feil.

Men har man ikke råd til å være hvit dagmamma, så får man finne seg en annen jobb, som betaler bedre.

samme som skrev 22:17

Skrevet

Jeg leser over her at svar arbeid koster samfunnet mye..og det er vel sant nok det... (selv om barn i barnehage koster ca 150 000 pr barn i året...så det er jo en slump penger det også..) en annen ting er at inntil det er full barnehagedekning trenger samfunnet barnepass enten det er hvit,svart eller grå... slik er det nå i vårt samfunn

Skrevet

Hva er det med dere som mener det ikke bør meldes?

Jobber dere svart selv eller?

Jeg synes helt klart du skal ta kontakt med Lingingskontoret der du bor, det er ikke greit å jobbe svart.

Og til deg som mener at det blir så fryktelig lite igjen dersom hun skatter av disse pengene. Man skatter ut fra hva man tjener, så hun skatter neppe 36%.

Jeg har ligget på rundt 28% med en årsinntekt på 320 000 omtrent.

Skrevet

Man må IKKE betale skatt dersom man får 10 000 kroner! Men man skal oppgi det.

Skrevet

Du kan vel melde fra til likningskontoret eller politiet om du vil, men jeg tror ikke da ka regne med at det blir gjort noe med det. For noen år siden så det en stund ut til at jeg måtte ta til takke med en "svart" dagmamma. Jeg ringte faktisk likningskontoret for å si hvordan det lå an, og saksbehandleren sa: "Vi har vel alle hatt en svart dagmamma en eller annen gang".

Skrevet

en dagmamma må ikke automatisk betale 36% skatt OG en hvit dagmamma får også penger for slitasje på hus osv.....

foreldrene til barna med HVIT dagmamma kan skrive av på skatten at de har betalt for barnepass.

Det er BARE fordeler med å være hvit dagmamma, men så klart er det bittelitt mer jobb.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosjyre.aspx?id=7299&epslanguage=NO&chapter=7302#kapitteltekst

Jeg ville aldri betalt en svart dagmamma, også fordi jeg da ikke har noen rettigheter

Skrevet

Hmm, anonym 09.43, jeg ligger på 29 % med 170 000 i året

Jeg synes at jeg burde betale mindre skatt enn deg,siden du tjener 150 000 i året mer enn meg...

Har selv jobbet som dagmamma, hadde 2 barn, å hvis jeg skulle betalt 29 % av mine 5000 i mnd,hadde det vært hardt å være meg ja...

Synes det e bedre å jobbe som svart dagmamma enn å gå p sosilakontoret, både for selvfølelsen å samfunnet.

Blir jo annerledes hvis hun ved siden av jobben, også hever trygd ett eller annet sted.

Men det er det vel neppe noen av oss som vet noe om??

Skrevet

Ja, meld henne. De som arbeider svart er noe av det verste jeg vet.

Skrevet

Jeg skatter 22% av en inntekt på 400.000 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...