Gjest I og lillegutt Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Ble alenemamma i januar og er i permisjon frem til begynnelsen av april. Har søkt på mange jobber de siste mnd men får avslag siden jeg ikke har utdannelse. Jeg har søkt på skole til høsten og skolen mente at jeg var garantert å komme inn siden jeg har gått der tidligere. Nå har lillegutt fått tilbud om barnehageplass fra og med 16.februar. Barnehagen er helt ny, kommunal (noe jeg ønsker) og 10 minutt spasertur unna der vi bor. Dette passer meg utmerket siden jeg ikke har lappen. Men jeg får vell ikke stønad til barnetilsyn jeg? Har regnet på det og jeg har ikke sjangs å betale for barnehagen slik som det er nå. Veldig dumt siden det er lang ventetid på barnehageplasser her..Ikke alle som får heller. Tips,råd, hva som helst??
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 mener at du som aleneforsørger kan få dekka noe av barnehageutgiften, men er ikke 100% sikker. Dersom du hører inne på aleneforeldre-debatten vil jeg tro at det er noen der som kan gi deg svar på det du lurer på + litt til...Mulig at NAV kan fortelle deg hva du har krav på eller ikke...
M@mm@ til mine barn Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Du vil vel få det fra skolen starter, men hva men å melde deg inn som vikar i ett vikarbyrå i mellomtiden. Da vil du nok få dekket og du vil få lønn. Ellers så spare litt på maten, litt på strømmen, litt på alt egentlig. Det blir litt tilsammen skal jeg si deg.
Gjest I og lillegutt Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Kan ikke ta jobber under 100% før jeg er ferdig med permisjonen.. Sparer på alt som er å spare på fra før av. Men takk for svar
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #5 Skrevet 7. februar 2009 Hei. Jeg tror du har rett til stønad fra når permisjonen din er over jeg. Da får du dekt 70% av barnehageutgifter. I tillegg får du dobbel barnetrygd og Overgangsstønad (heter ikke det nå, men husker ikke i farta). Dette er den perfekte tid for deg rent økonomisk å starte utdannelse. Du får dekt skolematriell intil en viss sum hvert år. I tillegg til overgangsstønad, barnetrygd og stønad til barnepass så kan du spe på med studielån i tillegg. Jeg gjorde dette og kom fint ut økonomisk, har ikke måttet ha mye studielån. Men jeg jobbet hver sommer med bare en uke ferie til å kose meg med barnet. Dette varte da i tre år, og nå kan jeg kompansere litt med en godt betalt jobb. Var tøft de årene det sto på, men verdt det.! Du MÅ bestille deg time hos NAV der du spør om dine rettigheter og hjelp du kan få som alenemor under utdannelse.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 plasser det alltid er mulig å få seg en jobb er jo hos vaskebyråer og de som driver med tlfsalg. Er ikke den mest atraktive jobben, men det er en jobb og du får til mat på bordet inntil skolen starter. Alt går jo for en periode
Gjest I og lillegutt Skrevet 7. februar 2009 #7 Skrevet 7. februar 2009 Jeg har bestillt time hos nav, har time der på tirsdag.. Måtte bare høre her i mellomtiden. Ble så fortvilt når jeg regnet på dette.. Det er det jeg også tenker, at det er best å bli ferdig med utdannelsen fortest mulig. Godt å se at andre har klart det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå