Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Er det noen andre som har det samme problemet som meg? Noen i nær familie har et barn som er på samme alder som vårt barn. Hadde det ikke vært for at vi er i så nær familie så hadde jeg kuttet kontakten med dem, for det er slett ikke hyggelig å være sammen. Men siden det er nær familie så "hører man sammen" og det er ikke til å unngå at man må treffes en del, særlig i forbindelse med jul, fødselsdager, 17.mai etc. For å forklare saken nærmere så er det altså det at de har ingen orden på ungen i det hele tatt. Ingen faste måltider, ingen faste leggetider, ingen regler og ingen oppdragelse. Hos oss er det ikke sånn, vi har faste leggetider, spisetider og vi forsøker å lære ungen vår hvordan man oppfører seg blant andre. Vi er ikke hysteriske eller fanatiske, men vi ønsker at barnet vårt skal få nok søvn og sunn mat og lære god takt og tone. Det sier seg jo selv at når vi møtes så blir det trøbbel og verst er det hvis de skal overnatte hos oss. Ungen deres har ikke leggetider i det hele tatt, styrer og herjer rundt til 22-23 tida om kvelden og kan gjerne finne på å stå opp kl 3 om natta og begynne med støyende leking. Barnet vårt er stuptrøtt om kvelden, er fast i seng kl 19.30 hverdag som helg. Men når vi har noen på besøk som holder et forrykende show til langt utpå kvelden så får jo ikke barnet vårt sove. Ungen deres blir ikke snakket til når leker slenges og denges veggemellom. Greit nok med sine egne leker hjemme, men det er faktisk ikke hyggelig for barnet vårt å få ting h*n er glad i ødelagt på denne måten. Foreldrene til det andre barnet har en "oi sann.....jaja, kjøpe ny" holdning. I det hele tatt så snakker de ikke til barnet uansett hvordan det oppfører seg, det er full rulle med "utestemme", spising og drikking overalt i hele huset og til en hvilken som helst tid på døgnet, godteri og brus, boller etc når som helst (gjerne 15 minutter før middag) og i det hele tatt alt mulig som vi ikke ønsker å lære vårt barn. Jeg blir så frustrert og oppgitt, hva skal jeg gjøre? Det er ikke mulig å unngå samvær med dem, men det blir så anstrengende og slitsomt pga dette. Ungen vår er irritabel, sliten og overtrøtt når de har vært her en helg. Ikke får h*n sove om kvelden/natta, ikke er det noe i nærheten av harmoni i hjemmet, det er bare skrik og skrål hele tiden. Jeg tror ikke at det er noe i veien med ungen deres, bare for å ha det sagt. Ikke mistanke om adhd eller noe slikt. Det er bare for mye sukker, for lite mat, for lite søvn og ingen grenser som gjør at denne ungen blir en bajas tror jeg. Jeg orker snart ikke å omgås de lenger, se hvordan det påvirker mitt eget barn som blir helt fortvilet. Og verre vil det jo bare bli jo større de blir. Tør ikke tenke på hvordan det blir om et år eller to når min ungen skjønner at den andre får boller og saft mens h*n må spise brødskive f.eks. Eller begynner å synes det er urettferdig at den andre aldri må være med å rydde opp det de har lekt med, ikke trenger å pusse tenner og legge seg etc. Sukk.....Hvordan gjør dere det dere andre som har venner/familie med "uoppdragne" unger. Lar dere bare deres egen holde på også mens de er sammen? Har tenkt på det, men nei....sånn vil jeg bare ikke ha det. Dessuten er min unge sliten, sur og utilpass i minst 2 dager etterpå hvis h*n ikke får sovet ordentlig, så det er ikke noen god idè å la begge være like lenge oppe ol.
ifie Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Uff, det hørtes virkelig ikke bra ut for noen av ungene! Skjønner godt at du blir frustrert! Det jeg tenker er at du må si klart fra til de foreldrene at "sånn gjør vi ikke her i huset!" Hva dem gjør andre steder kan du jo ikke styre over, men i ditt hus er det DU som bestemmer! Forklar dem at ungen deres får for lite søvn, at det ikke er lov å kaste leker hjemme hos dere, det skal være stille om natten o.s.v. Om de ikke kan respektere dette, kan de vel heller ikke tilbringe en helg hos dere - uansett hvor nær familie dere er!?
kom-som-bestilt Skrevet 14. februar 2009 #3 Skrevet 14. februar 2009 Ser at dette innlegget er noen dager gammelt, men kom til å tenke på at kanskje det kunne vært en idè å kontakte helsesøstra for dette? Ikke for å direkte "baksnakke", men kanskje få henne til å dikte opp et møte/telefonsamtale? Da kunne HS spørre om leggerutiner og slikt, så blir ikke du svartesett.. Enten kontakt din egen, som kan hjelpe deg med råd, eller finn ut hvordan HS det andre barnet har. Skjønner det er vanskelig,... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå