Gå til innhold

Noen med diabetes her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var det i svangerskapet? Ble dere fulgt opp mye da? Hvordan er risikoen i forhold til å ha diabetes og være gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! :)

Jeg fikk meget bra oppfølging i begge mine svangerskap. Jeg var på sykehuset til kontroll hos diabeteslegen min og jordmor en gang i mnd de første månedene. Fra ca midt i svangerskapet ble det kontroller annenhver uke, pluss at jeg var hos diabetessykepleier innimellom hvis jeg hadde behov for det. Jordmor tok ul hver gang så jeg fikk mange bilder av de små:) Fra uke 33 var jeg til kontroll på føden hver uke. Fortsatt hver 14 dag hos legen. Så det var veldig mye styr med meg, men jeg ble passe så godt på og følte meg trygg. Vet ikke hvordan det er med deg, om du har egen diabeteslege på sykehus? De følger deg gjerne tettere enn fastlegen gjør. Jeg tar veldig mye blodprøver og urinprøver. Har høyt blodtrykk også, så de er jo gjerne enda mer påpasselige da.. Jeg har hatt to fine svangerskap, men hvis jeg skal peke på noe så er det at det blir tatt så utrolig mye prøver og greier, så man blir fort bekymret. De uten diabetes tar jo ikke så mange prøver, og ultralyder...feks så måler de veksten til babyen nøye, hver gang jeg var der var det litt vekstavik i % , så jeg var litt unødvendig bekymret. Alt har gått bra, så hadde ingen grunn til det.

Jeg tok keisersnitt begge gangene, første gang pga dårlig navlestreng, dvs babyen la ikke på seg npok og var lite aktiv på slutten, da kom hun i uke 37. Sist var puølsen til baby så høy, stressa, så da ble det ks i uke 39. Risikoen er jo litt større enn hvis man er frisk som en fisk, men i forhold til i gamle dager er det liten risiko. Du kommer til å bli passet godt på, og da finner de fort ut om det er noe galt og tar grep deretter:) Masse, masse lykke til! Det kommer til å gå fint!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...