Gå til innhold

Noen som vet dette om barnebidrag? Trenger gode råd.. :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klar over at hvor mye barnefaren betaler i barnebidrag er forskjellig, men er det noen som kan si meg et ca. tall som er vanlig kanskje i mnd? Barnefaren tror det er unødvendig for ham å betale barnebidrag, fordi han tror han kommer til å få kjøpt like masse som meg (som har hovedansvaret). Men i stedet for å søke rett til NAV, vil jeg først oppgi en "sum" som jeg mener han bør betale jevnlig. Men vet ikke hva som er vanlig :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min mann har to gutter på 14 og 15. han betaler 3000 til sammen i barnebidrag hver måned.Blir vel kanskje en annen sum når det er bare ett barn og når barnet er mindre. Vi har guttene hver onsdag til torsdag og annenhver helg, 14 dager på sommeren, og halve jul og påske.Begge parter jobber fullt.Summen er bestemt av NAV. Hvor mange dager i måneden faren har barna avgjør hvor mye mannen skal betale i barnebidrag. De dagene vi har guttene betaler vi alt av kinobileletter, bursdagsgaver hvis de skal i burdag osv.Det far betaler i barnebidrag skal dekke hans bidrag ved innkjøp av klær og sfo og barehage osv. Han kan med andre ord ikke pålegges å må betale sånt i tillegg, bortsett fra utgifter til tannlege og konfirmasjon som kommer i tillegg til det faste bidraget.

P.s: vi har slitt mye med mor til guttene og det har vært konflikter. Mye har godt på at mor ikke har latt far være så aktiv med tanke på deltakelse på skole osv. Før kunne hun også plutselig ringe på torsdagen før vi skulle ha dem til helga og si at vi ikke fikk dem alikevel. Da satt vi plutselig i igjen uten å kunne gjøre noe! Har ringt en god del til ulike instanser men ingen kunne hjelpe oss. så alle de snille og gode pappane som ikke har hovedansvaret for barne sine har ingen ting de skulle ha sagt hvis det blir noen problemer med mengden av samvær.( Rettsak er heller ingen løsning da barna er taperne uansett utfall! )D var utrolig fortvilende. Nå fungerer det bedre ettersom guttene selv har blitt mer voksen og sier i fra mer til mora si selv. Men alt dette har vært svært vanskelig for både guttene og pappan. Så jeg ber alle dere mødre og fedre med unger; forsøk å få til et godt samarbeid der ungene slipper å være slagmarken.

Skrevet

Det finnes en bidragskalkultaor på nav.no som du kan bruke for å beregne. Er jo avhengig av inntekt og samvær selvfølgelig.

Skrevet

tusen takk for svar begge to :) og "baby ønskes"; jeg er helt enig.. Slik jeg ser det er faren like mye forelder som jeg er. Barnet er like glad i og trenger faren like mye som moren, så jeg er helt enig i at et et bra samarbeid er veldig viktig :)

Hvis noen flere leser dette innlegget og kan svare på hva de har avtalt sum i forhold til antall dager i uken med barnefar, så hadde d vært kjempe flott :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...