me84 Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Vet du om det er normalt...?har ikke hatt det før men nå har jeg vært plaget med hodepine/synsfortyrrelser i en uke..har vært hos lege og på kk for å utlukke svangerskapsforgiftning... Alle symptomer tilsier "migrene med aura" utrolig slitsomt er i uke 36
smilan Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Veit ikke om det er normalt, men til vanlig er jeg plaget med migrene så jeg har tabletter for dette. Har hatt et anfall i løpet av sv.skapet (ca uke 33?) Det var fææært, turte ikke ta tablettene.. Migrene med aura? Hva er det da?
student06 Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Jeg er plaget med migrene, med aura, når jeg ikke er gravid, men har fått imigran nesespray og afipran av nevrolog mot dette. Det hjelper veldig bra. I tredje trimester har jeg hatt endel anfall, og kan ikke ta disse medisinene nå mens jeg er gravid, det er helt grusomt, hadde så smerter at jeg måtte legges inn på sykehus en av gangene... Vanligvis har jeg ikke hyppige anfall, men denne mnd har jeg hatt flere, og det sliter meg veldig ut. Legen har sagt at hyppigheten nok skyldes svangerskapet, og at jeg må regner med å leve med det resten av graviditeten. Dette er mitt femte svangerskap, har aldri vært plaget med dette i svangerskapene mine, så set viser vel hvor individuelle alle svangerskap er. Håper du ikke får for mye plager videre, lykke til!!
Gjest Tina-Mari m/Tvillinger! Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Hva er migrene med aura? Hvordan vet du at det er migrene? Jeg har hatt hodepine av og på i litt over 6 uker nå. Plutselig så kjennes det ut som at jeg får en kjøkkenkniv stukket rett i hodet...i mangel av bedre forklaring og ord... Øya mine popper nesten ut av hodet på meg...kjennes i allefall slik ut. Øynene renner litt og det klarer ikke å se noe særlig. Må rett og slett legge meg ned og holde meg for øynene slik at det blir så mørkt som mulig. Og jeg slukkner etter ikke lang tid. Jeg blir bare helt kjørt av det, når det er sånn på sitt værste. Jeg nevnte det for legen for noen uker siden, men hu sa det var normalt å ha litt vondt i hue.. Men dette er jo ikke bare litt vondt! Jeg pleier ikke ha hodepine noe særlig, men dette er litt drøyt! Dessuten er jeg hoven i øynene og ser ut som jeg har vært på kjøret i en uke når jeg endelig våkner etter dette smertehelvete! Og mamma har prøvd å vekke meg når jeg ligger og sover...men det er bare snøvel og vrøvel å få ut av meg, og jeg våkner ikke skikkelig - før jeg vånker av meg selv. Kan dette være migrene? Går det bort etter man har født?
nøstegutt Skrevet 7. februar 2009 #5 Skrevet 7. februar 2009 Du har ikke lite jern da?? Jeg har hatt synsferstyrrelser, hodepine og prikkinger i fingrene..legen min sa d var fordi jeg hadde lite jern.. Ferritin min er på 4. Det er visstnåkk for lavt.Da ferritin skal være over 15 for å kunne gi blod. Spiser jern nå jeg og det hjelper litt..
student06 Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 Aura er flimmring, el tåkesyn. Flimringen kan arte seg som små stjerner/lysglimt som flimrer forbi øynene. Noeganger får jeg skikkelig tåkesyn, klarer ikke se klart, eller hvis jeg ser meg i speilet klarer jeg ikke se hele ansiktet mitt, deler mangler liksom. Etter en stund kommer hodepinen, kraftig og stikkende sådann, noen ganger er det så ille at jeg kaster opp pga smertene. Ved et skikkelig anfall er jeg sliten å redusert en hel dag etter det er over. Slik arter min migrene seg, ingen rennende øyne el. men dette er visst veldig individuelt, spesielt i svangerskapet.
me84 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. februar 2009 Det er sånn som "student 06" beskriver det...først uklart syn og så hodepine(på siden)/litt kvalme etter en stund. paracet har hjulpet lite/dårlig.føler det "henger" igjen dagen etter og. Om jeg mangler jern vet jeg ikke faktisk....... Skummelt synes jeg da siden dette ikke er noe jeg har hatt før,og ekkelt å ikke vite hvordan det blir framover... Får se d ann da...skal til legen igjen på man. Men hvis dette er migrene, hva gjør dere andre når det kommer? hvis dere ikke kan ta noe for det?
Gjest Tina-Mari m/Tvillinger! Skrevet 7. februar 2009 #8 Skrevet 7. februar 2009 Jeg har hatt hodepine daglig i over 6 uker nå...syns det er merkelig! Jern har jeg nok av, ettersom jeg tester det regelmessig. Drikker mer enn nok væske hver dag også, vann og saft. Spiser 4-6 ganger om dagen og 3 av måltidene er brød/grov kornblanding med melk. Glad i frukt og spiser ordentlig middag 6 av 7 dager i uka... Så jeg slurver ikke unna noe sted heller... Får vel ta det litt kraftigere opp på neste ul. Dette er ikke meg liksom! Får håpe alle blir bedre etter vi har født:)
Eplejuice Fødeklar Skrevet 7. februar 2009 #9 Skrevet 7. februar 2009 Det er normalt med migrene i svangerskapet. Å det er kjempe slitsomt med syns forstyrrelser. Jeg har migrene når jeg ikke er graivd også ,men de værste annfallene har jeg som gravid, så her blir det bare to barn. Er man veldig sterkt plaget i svangerskapet, er det ikke noe i veien for å ta medisiner mot migrenen, i følge legen min, men jeg syns uansett det er "tryggest" å bare holde ut. Jeg merker at jeg blir mindre plaget med migrene når jeg tar det med ro å ikke stresser, så stress er en stor trigger hos meg. Kanskje det er noe som trigger dine migrene anfall også. Vet enkelte får migrene av formye appelsinjuice f.eks
Eplejuice Fødeklar Skrevet 7. februar 2009 #10 Skrevet 7. februar 2009 Når jeg får synsforstyrrelser, så går jeg å legger meg på et mørkt rom med en gang. Å ber en liten bønn om at det ikke skal være et hardt anfall.
me84 Skrevet 7. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2009 hei og takk for svar Men vet du noe om det er vanlig å få migrene i svangerskapet,har jo ikke hatt det før ,hvorfor plutselig nå....?(hvis det er det dette er da)
Eplejuice Fødeklar Skrevet 7. februar 2009 #12 Skrevet 7. februar 2009 Legen til ei venninne av meg sa til henne at det var helt normalt i allefall å få migrene i i forbinnelse med svangerskapet, plaga hormonene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå