Gå til innhold

Kan dette være tilfelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt å diskuterte m venninnen min i går. Hun har en jente m downs syndrom. Noe hun ikke visste, før snuppa kom til verden. Screener de ikke babyen ved den ordinære ul, ser de ikke slikt da?

Hun mener at om de ser at barnet har downs, har ikke legene lov å fortelle deg dette? Syns dette høres helt hårreisende ut!

De kan da ikke sitte der å si at alt ser fint ut, om man bærer på et barn m downs? Grunnen til at de ikke hadde lov å si dette, var fordi man ikke skulle kunne velge bort slike barn.

Men på den ordinære ul, er man uansett over abort grensen!

Noen som vet noe rundt dette? Ble redd, da jeg venter to små til sommeren!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier at man kun kan måle nakkefolden som kan indikere downs rundt 12 uker på ul. I Norge er det ikke ul ved 12 uker, men en del andre land (Danmark f.eks.) måler de den på ul i uke 12. Nettopp med tanke på å avdekke risikoen for downs.

På den ordinære ul i Norge er det for sent å måle den nakkefolden.

Skrevet

Om legen ser at noe er galt med babyen din så sier han i fra. Det er jo kjempe viktig for at dere skal forberede dere til tiden etter fødsel..

Skrevet

Kan jeg spørre hvor gammel venninnen din er? :)

Skrevet

Så det er bare i uke 12 de kan se om etter downs ja. Det står her på Bim at de screener ved ordinær ul, og de finner feil, kan man få senabort.

Klarer bare ikke å innfinne meg m at de ikke sier ifra om slike skader!

Takk for svar "meg og lille vampyr på tjukka" :)

Skrevet

Ja, det får jeg da virkelig håpe, at de sier noe. Kan ikke sitte å si at alt er i sin skjønneste orden, om det ikke er det. Venninnen min er 25 :)

Skrevet

Stemmer dette med nakkenfolden rundt uke 12. Jeg var der i uke 12, og legen sjekket. Vår lille baby hadde normal nakkefold, men han sa også at 50 % av barna med stor nakkefold (det har Downs barna), er friske. Finner de stor nakkefold, må det fostervannsprøve til for å vite sikkert.

Legene sier fra hvis det er noe de er usikre på eller om de ser noe galt.

Skrevet

Hun sa at hennes lege hadde sagt at han ikke hadde lov å informere de om downs om han så dette!

Da velger jeg å høre på dere. Høres da mer logisk ut! Syns nå downs syndrom mennesker er helt herlige, selvom det kanskje ikke er det man ønsker så klart. Gleder meg veldig til å komme på ul. Har vært det 2 ganger, men da var det bare klumper!

Ikke så spennende å se :)

Skrevet

Dette syns jeg er viktig blir oppklart. De som utfører ultralyd er PÅLAGT å fortelle hvis de finner noe galt. Viser til brosjyren under fra folkehelseinstituttet.

Jeg jobber tett innpå de som foretar rutineultralyder, og de har den vonde oppgaven å fortelle hvis de finner noe galt. Avhengig av hvordan fosteret ligger, så er det selvfølgelig ikke alltid alle ting blir oppdaget, altså kan Downs f.eks forbli uoppdaget... Men de finner også av og til det ved rutineultralydene!!

(håper dette ble riktig når jeg limte det inn. Det er kopiert fra en dobbeltsidig brosjyre..)

DETTE STÅR I BROSJYREN FRA FOLKEHELSEINSTITUTTET

(http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/informasjon_om_ultralyd_i_svangerskapet_19090)

Ultralydundersøkelse av gravide omkring uke 18

Alle gravide får tilbud om en ultralydunder-søkelse omkring uke 18 i svangerskapet. De aller fleste gravide opplever et normalt svangerskap og får et friskt barn. I denne brosjyren får du informasjon om funn som kan bli gjort, og svar på spørsmål som ofte dukker opp i forbindelse med undersøkelsen.

Ultralydundersøkelsen er frivillig

Før du avgjør om du ønsker å ta imot tilbudet om en ultralydundersøkelse, bør du ha tenkt gjennom følgende:

• Ved ultralydundersøkelsen får du se ultralydbilder av fosteret. Ønsker du det?

• Ultralydundersøkelsen kan avsløre utviklingsavvik hos fosteret. Noen avvik er små og ubetydelige, mens andre kan være alvorlige og i noen tilfeller dødelige. Dette kan stille deg overfor vanskelige valg. På den annen side er det en stor fordel å være forberedt dersom

barnet trenger behandling etter fødselen. Ønsker du å vite om eventuelle utviklingsavvik hos fosteret?

• Den som foretar undersøkelsen har plikt til å informere

deg om eventuelle utviklingsavvik hos fosteret. Dersom du ikke ønsker slik informasjon, bør du vurdere å la være å bli ultralydundersøkt.

Til hjelp i din vurdering av disse spørsmålene kan du henvende deg til jordmoren eller legen der du går til svangerskapskontroll.

Hvorfor utføres ultralydundersøkelser?

Ultralydundersøkelse i svangerskapsomsorgen har først og fremst et medisinsk formål, men de fleste foreldre setter også stor pris på å få se ultralydbilder av fosteret. Fosterets kjønn har som regel ingen medisinsk betydning, og opplyses derfor ikke rutinemessig.

Undersøkelsen er en gjennomgang av foster og livmor for å få informasjon om:

• Fosterets alder

• Antall fostre

• Morkakens plassering

• Fosterets anatomi og utvikling

Ultralydundersøkelsen tar ca. en halv time. Den blir utført av jordmor eller lege.

Fosterets alder

Ut fra fosterets alder kan en forutsi termindagen. En enkel metode er å anslå fosterets alder ut fra morens siste menstruasjon. Ved bruk av ultralyd beregnes alderen mer nøyaktig ut fra størrelsen på fosterets hode og/eller lårben.

Å bli født til «termin» er egentlig å bli født i perioden fra 21 dager før til 14 dager etter termindagen. Omtrent 90 % av alle gravide føder innenfor denne perioden, og 6 % av de gravide føder på selve termin-dagen.

Det er viktig å vite fosterets alder og termin så nøyaktig

som mulig for å kunne vurdere fosterets vekst og utvikling, særlig ved for tidlig fødsel og ved vurdering av overtid.

Antall fostre

Ultralydundersøkelsen viser om det er ett eller flere fostre. Flerlingesvangerskap oppdages derfor tid-ligere enn ved vanlig kontroll og kan følges opp bedre, både med tanke på for tidlig fødsel og andre mulige komplikasjoner.

Morkakens plassering

Ultralydundersøkelsen viser hvor morkaken er plassert

i livmoren. En morkake som blir liggende ved livmoråpningen eller dekker denne helt (forliggende morkake), fører til at den gravide må forløses med keisersnitt. I de fleste tilfellene trekkes morkaken bort fra livmoråpningen etter hvert som livmoren vokser og strekker seg, slik at vanlig fødsel blir mulig. Utviklingen følges med ultralydundersøkelser.

Fosterets anatomi og utvikling

De aller fleste fostre utvikler seg normalt. Hos 3 % av fostrene forekommer utviklingsavvik. De fleste større og noen av de mindre avvikene kan oppdages ved hjelp av ultralyd. Imidlertid kan fosterets plassering i livmoren eller for eksempel fedme hos moren gi nedsatt bildekvalitet, og enkelte avvik kan bli vanskelige å oppdage.

Små avvik trenger som oftest ingen oppfølging før fødselen. Større avvik kan føre til at fosteret trenger behandling straks, eller nøye overvåking frem til fødselen. Den gravide vil da bli tilbudt flere under-søkelser og oppfølging hos spesialister med spesiell kompetanse innen fostermedisin.

Under slik oppfølging kan en for eksempel måle fosterets vekst, utvikling og blodsirkulasjon. Det kanbli aktuelt å ta en prøve av fostervannet eller morkaken,

eller en blodprøve fra fosteret eller moren. Disse prøvene kan brukes til kromosomunder-søkelser og eventuelt andre sykdomstester. Prøvene tas ved sykehus som er spesielt godkjent for fosterdiagnostikk.

Noen ganger avsløres utviklingsavvik som er dødelige

eller så alvorlige at svangerskapsavbrudd kan være aktuelt.

Følge under undersøkelsen

Du kan ha med deg partneren din eller en annen voksen person til ultralydundersøkelsen. Det anbefales ikke å ta med barn.

Teknisk informasjon om ultralyd

Ultralyd er høyfrekvente lydbølger som ikke kan høres av mennesker. I undersøkelsen føres et lydhode

over den gravides mage, og med lydhodet sendes lydbølger inn i livmoren. Lydbølgene blir reflektert av foster, navlesnor og morkake, og fanget opp igjen av lydhodet. Ved hjelp av datateknikk kan en slik fremstille detaljerte bilder av fosteret. En kan også måle fosterets størrelse.

Ultralydundersøkelse har vært i bruk som et tilbud til alle gravide i Norge siden 1980-tallet. Det er ikke påvist skader hos barn som har vært ultralyd-undersøkt som foster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...