Gjest Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Jeg tipser aldri, mest pga jeg mener de er på jobb, og de gjør jobben sin, de får lønn akkurat som meg og deg. Så hvorfor tipse? Fordi maten var god? servicen var god? Det er da en SELVFØLGE syntes jeg! Så hva gjør dere og hva er deres argument for at dere gjør som dere gjør?
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Jeg er selv servitør og jeg tipser fordi veldig mange arbeidsgivere baserer lønnen på at det er tips i tillegg. Lønna i bransjen er jevnt over helt elendig og tipsen er det eneste som drar opp litt. Jeg tipser som sagt alltid, og dersom servicen har vært elendig så tipser jeg en symbolsk krone eller tre, for å gjøre det klart at jeg ikke er fornøyd. Er jeg fornøyd tipser jeg opp til 10%, avhengig av hvor jeg er, hva jeg har spist/drukket og hvor mye vi har spist/drukket for. Og grunnen til at jeg ALLTID tipser, selv når jeg ikke er fornøyd er sånne som deg, som aldri tipser uansett. Vil jo ikke bli tatt for å være gnien heller.
Tribal Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Tipser alltid på restaurant, men hvor mye avhenger av hvor fornøyd jeg er med servicen. På kafe tipser jeg hvis det føles naturlig å runde opp et beløp, men det er ikke alltid jeg gjør det -spørs hvor det er og hva jeg kjøper. Jeg kjøper ofte take away kaffe, og innimellom legger jeg igjen vekslepengene - men ikke hver gang. Lønna til en servitør er gjerne rævva, fordi tipsen regnes inn som en del av inntekten. Er du ekstra ærlig skal du faktsik skatte for det også.
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #5 Skrevet 7. februar 2009 Man trenger faktisk ikke være ærlig engang Tribal, Skatteetaten legger faktisk på 2% skatt når de oppdager at man jobber i utelivsbransjen...
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 Om servitørene velger å oppfatte meg som gnien pga jeg ikke tipser så er det helt ok. Men hva med andre lavlønnete yrker da? De får ikke tips, som f.eks vaskejobber, barnehageansatte, osv osv.
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #7 Skrevet 7. februar 2009 Servitørene oppfatter deg ikke som gnien, for det er ikke forventet at alle vet at man faktisk skatter ekstra fordi man får tips. Jeg skrev at jeg ikke vil oppfattes som gnien, de vet at jeg vet, folk i utelivsbransjen vet jo om hverandre liksom....
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #8 Skrevet 7. februar 2009 Og for å svare, vaskehjelpa mi har høyere timelønn enn meg. Og hun jobber neppe hvitt. (selv om det raskt blir slutt på det siden jeg er av det grusomme slaget som sender inn lønns og trekkoppgave for henne når året er slutt...) Barnehageansatte har nok dessverre ikke det, men de skatter heller ikke ekstra fordi de får tips, gjør de vel?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 7. februar 2009 #9 Skrevet 7. februar 2009 Jeg synes det er pinlig med folk som aldri tipser og ikke minst utrolig gnient. Tipser godt når jeg er svært fornøyd og lite om jeg er misfornøyd. Er jeg veldig misfornøyd så sier jeg heller i fra til servitøren, og som regel så løser de saken på en super måte om man bare er saklig. Og da får de godt med tips:-)
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #10 Skrevet 7. februar 2009 Hva snakker vi om i timelønn her? Er det så store forskjeller? Jeg syntes nemlig 142,- timen for ei på 20-24år ikke er dårlig betalt så lenge man ikke har noe form for utdannelse etc. Nå vet ikke jeg hva alle og enhver tjener, men den summen som er nevnt over her er på et helt vanlig sted med matservering på dagen og nattklubb/disco om kvelden/natta. I tillegg kommer jo kveldstillegg osv.... Om man hadde fjernet skatte taket på lønna deres ville jo saken blitt noe helt annet. Visste ikke engang at det var slik det ble gjort jeg.
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #11 Skrevet 7. februar 2009 Har selv vert servitør og lønna er elendig. Og all slags merkelig oppførsel en må finne seg i av sine gjester. Er servicen dårlig så blir det en symbolsk tips. Er maten dårlig sier jeg i fra. Er servicen/maten god får de 10%. Tipser ikke til et smørbrød på kaféen, men til middag/servering på kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå