Nybakt tobarnsmamma Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Hvordan barnevogn, bilstol og stelleveske velger dere? Synes det er så mange merker på markedet, vanskelig å velge.. Har tenkt på maxi cosi bilstol med base, og Simo kombivogn. Usikker på om kombivogn eller duovogn er best?? Hva har dere kjøpt/skal kjøpe? og hvorfor?
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Jeg har ganske bestemte meninger om vogn denne gangen. Etter å ha prøvd endel ulikt har jeg kommet fram til noe jeg ser markede også ser ut for å ha kommet fram til ;-) Nemlig at svingbart hjul, som ble veldig populært når 3-hjulingene kom for fullt, er ekstremt behagelig å trille med, MEN at det kan føles litt ustabilt med 3 hjul, og at 4 hjul der de foran er svingbare og like langt fra hverandre som de bak er veldig upraktisk. Derfor er vogner med 4 hjul, der de to foran er litt indre enn de bak og litt tettere sammen enn de bak og svingbare genialt! Da får man både stabiliteten til en 4-hjuling og komofroten av en 3-hjuling med svingbart forhjul. Ser det kommer flereog flere slike typer vogner, så må være flere enn meg som har oppdaget dette, hehe... Videre er jeg opptatt av å ha en kales som kan tas langt frem (når det regner og blåser) og er stille, at man kan legge ned ryggen med en hånd, at bagdelen til baby er stor nok, at vognen blir liten sammenslått og at den veier minst mulig osv. Er flere vogner jeg har kikket på som er aktuelle, og jeg har ikke bestemt meg for noe enda, men heller litt mot Teutonia Mistral S som jeg ser flere er veldig fornøyd med. Emmaljunga sin med 4 hjul der to er svingbare virker også grei. Digger Maxi Cosi Mura sin på understell og bag, men synes ryggen på sportsvognsdelen virker altfor kort, men har ikke sett den i praksis da, så skal titte på den også. Skriv ned en liste over forventinger til en vogn, så blir det straks lettere å finne en også :-)
Anita*født* Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Hi hi gjort det enkelt jeg da,kjøpt brukt,og dermed ble merket det som selger hadde*ler*Men hatt flaks fått en bilstol som koster ny ca 2000 kr til 300 så jeg har vært heldig,er ikke så opptatt av merker jeg,eneste jeg vet er at vogna er brio haha,men ungen blir elsket selv om den får brukte ting=)) lykke til damer
Rugekassa til nurket Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Vi satser også på å kjøpe mest mulig brukt, er førstegangs og har ingenting fra før. Jeg har begynt å spare på egen konto for å kunne ta permisjon uten lønn etter svangerskapspermisjonen. For meg er tid med barnet viktigere enn nytt og flott utstyr:-)
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #5 Skrevet 7. februar 2009 At man vil ha ny vogn betyr ikke at man prioriterer nytt og fnt fremfor barna altså ;-) Jeg har arvet masse til barna, bl.a den første vognen vi hadde, og barna arver jo hverandre også. Er helt for gjenbruk. Nå er det også en gang slik at jeg har fått litt erfaring på noen ting, og ene er at en vogn som er dårlig bare blir til irritasjon og fratar meg trillelysten, derfor vil jeg gjerne finne den perfekte vogn denne gangen, og vi har råd til det nå i motsetning til da jeg ventet førstemann :-)
Tuddeli Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 Har ikke bestemt meg ennå, men heller foreløpig mot å kjøpe en duovogn. Har sansen for TFK, kommer snart en ny modell med venbar sporsvogndel og til TFK fås også kjøpt adapter til maxi-kosi bilstol. Har lyst på en ny og fin duovogn som er god å trille og lett å ta med seg rundt, så får jeg heller kjøpe en brukt mer tradisjonell vogn i tillegg hvis jeg trenger det. Men det er jammen ikke lett, er jo en jungel der ute!
Basmira Skrevet 8. februar 2009 #7 Skrevet 8. februar 2009 Vi har kjøpt Simo duovogn ny, fant 2008-modell på tilbud til 4000 kr i en Brio-butikk. Jeg mener duo er bedre enn kombi, siden det er mye større plass til barnet i duovogna. Bagen er enkel å ta av også på duovogna, og det følger med et sportsvognsete som man kan sette i når barnet blir større. Vendbart håndtak er bare tull å ha, det gjør vogna tyngre, og det er dessuten lett å vende bagen ved å klikke den løs og plassere den andre veien. Vi kjøpte også bilstolen ny, det er en Brio primo som kan brukes opp til 13 kilo, så det burde holde en stund. Jeg vil advare mot å kjøpe brukt bilstol fra noen du ikke kjenner, siden selgere gjerne unnlater å fortelle om setet har vært i en bil som har kollidert eller lignende. Dersom setet har vært involvert i en kollisjon, vil det ikke gi bra nok trygghet ved en eventuell ny ulykke, og det må derfor kastes. Setet kan også ha vært lagret i en kald kjeller/loft eller garasje, noe som også forringer dets kvalitet og ikke er trygt nok til å brukes. Når det gjelder stelleveske, er det mannen som er ivrig etter å finne en tøff og funksjonell en, mens jeg synes det er bare tull å kjøpe ei ny veske når jeg allerede har tre-fire store skuldervesker som det går helt fint an å bruke til formålet.
Nybakt tobarnsmamma Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 8. februar 2009 Takk for svar :-) Jeg mente ikke med dette innlegget at man må kjøpe alt nytt, jeg bare lurer på hvilke produkter dere velger. Har også tenkt på å kjøpe brukt, men hørt at man ikke bør kjøpe bilstol brukt. Enn vognpose da, hva velger dere der?
Mamma´n til lillemor Skrevet 8. februar 2009 #9 Skrevet 8. februar 2009 Jeg er i samme posisjon som deg. Vi trenger alt, men aner ikke hva vi skal velge. Vi er heldige og skal få vogn av mine foreldre og pappa vil gjerne være med i butikker og se. Jeg har sett på brukte, men det er ikke lett å finne en med 4 hjul, 2 svingbare, duovogn etc på Finn. Vi tror det er det vi vil ha, men samtidig er det mye snø her vi bor nå, og jeg blir skeptisk til disse hjulene foran som ser litt små ut, f.eks. Brio Sing som vi vurderer. Vi får se hva det blir til. Ang. bilstol har vi tilbud om å arve en av fetteren til mannen min. Er ikke redd for at den skal være skadet uten at de forteller det til oss. Men ikke sikker på om det er iso-fix, som passer i bilen vår. Vi må undersøke dette nærmere. Jeg har sett på en test av tv2 hjelper deg på nettet av vognposer. Der var det en Igloo Troller som vant, men jeg har ikke funnet ut hvor den selges. Vi arver kanskje skinnpose til vinteren, men tenkt å kjøpe en selv til sommeren.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 8. februar 2009 #10 Skrevet 8. februar 2009 Jeg har lett og lett etter barnevogn i EVIGHETER på nett og i butikker, og nå har jeg funnet ut hva jeg skal ha. Brio Happy Duo (det kommer nye farger i mars, en dritfin brun) eller Emmaljunga smart Duo. Mulig det er vanskelig å få tak i disse brukt, men da strekker jeg meg litt og kjøper dem nye. Jeg har fått demonstrert begge, kjenner venninner som har, og synes de virker supre.
småmåsen Skrevet 8. februar 2009 #11 Skrevet 8. februar 2009 jeg har teutonia mistral sport og er veldig fornøyd med den.. kunne aldri valgt duovogna.. det med at vendbare hantak gjør vogna tyngre er bare tull.. teotonia er mye lettere enn simo... (kjøpte en ny simo først men holdt på å slite meg ut på å løfte den inn og ut av bilen..).. jeg bor på en plass med mye vind og da er det fordel å kunne snu vogna uten masse styr og i full fart når vinden står på...(ikke så lett med tung baby og uteklær og votter og vind da)... har hatt trehjuling og likte ikke det. svært utstabilt.. svingbare framhjul liker jeg heller ikke fordi det er håpløst i slapsevær (noe vi har mye av her). Jeg finner ikke softbagen til min vogn og dukker den ikke opp blir det nok samme vogn, men bruktkjøpt for min del.. siden dette ganske sikkert er sistemann.
Bergene Skrevet 10. februar 2009 #12 Skrevet 10. februar 2009 Vi har alt etter førstemann, men blir det gutt må vi kjøpe klær da, for alle klærne vi har er jentete. Selv er jeg uenig i at svingbare hjul er best, så smaken er som baken ;-) Jeg går mye tur og når man går lange strekninger har man egentlig ikke behov for å svinge så vanvittig mye uansett. På shopping bærer vi fordi det er mye mer praktisk! Slipper å ta vogn inn og ut av bil, slipper å vente på heis, slipper å trille i trange folksomme butikker, har hendene ledig til handlevognen osv. Til mitt bruk liker jeg foresten best at vognen har fire faste hjul (gjerne lufthjul) er vendbar, lun og med god fjæring. Liker godt brio happy, den er lett i vekt også (ja så lenge man styrer unna compact understellet da) =) Eller nå kom jeg på en ting vi må ha, nemlig vognpose! Var så dum at jeg solgte voksi posen førstemann hadde. Tenker å kjøpe en lammeskinnspose nå, sånn med fint hvitt lammeskinn inni ;-)
Bergene Skrevet 10. februar 2009 #13 Skrevet 10. februar 2009 Og nå kom jeg på at jeg har jo kjøpt en vogn pose på fretex, hadde helt glemt den hehe. En sånn gammeldags i lysrosa cord med hvitt inni for 69 kr. Posen var så søt og klin lik den jeg selv hadde som baby at jeg bare måtte ha den, men har litt gutte følelse så da blir det kanskje ny pose likevel, finner det ut om en uke =) Å handle på fretex anbefales! Fant noen super søte strikkesett til baby der også ;-)
Nybakt tobarnsmamma Skrevet 11. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 11. februar 2009 Hehe, ikke lett å huske på alt!! Det er 6 år siden sist vi hadde baby, så har solgt barnevogn, stellebord, bilstol, levert tilbake vognpose osv. Det eneste vi har igjen er sprinkelseng og sånn høystol til bordet. Så må handle endel ja:-)
PennyLane78 Skrevet 11. februar 2009 #15 Skrevet 11. februar 2009 Vi venter vårt første barn, ikke har slekt eller venner med barn, så her må alt av utstyr handles inn. Vi har vel bestemt oss for en Maxi Cosi bilstol med base, emmaljunga mondial duo med classic understell, OTH joggevogn og voksi urban pose. Ellers så kommer vi ikke til å kjøpe noe brukt, har lyst å unne oss nye ting til lillejenta vår:-)
Ca-ma og Chris:) Skrevet 11. februar 2009 #16 Skrevet 11. februar 2009 Julibarn-09! Har også sett en del på Mondial-vogna til emmaljunga, men har ikke fått sett den i virkeligheten da vi bor så langt unna forhandler!! Tror nok ganske sikkert at det er den vi kommer til å velge men har ett spørsmål: Er den i skinn???? synes det såg sånn ut på bildet, og fargen het white leather! skal forresten også ha baby i juli:)
baby-klar, ikke helt klar:) Skrevet 11. februar 2009 #17 Skrevet 11. februar 2009 Har trehjuling fra de to eldste som jeg tenker å bruke denne gangen og. Er en lett joggevogn fra Reflex med svingbart hjul som kan låses. Er ikke lett å velte, men veldig god å kjøre. Har kjøpt bag til denne på salg nå nylig + en søskentrille fra GT (mellomstejenta er 2 når babyen kommer). Jeg har en flott Simo kombi fra eldste (03), men denne er grusomt tung både å trille og ikke minst løfte inn og ut av buss/bil. Eneste gode er at ungene ligger supert i den, men tror nok den havner på Finn nå. Det er nytt understell på den og den ser ikke brukt ut i det hele tatt. Svigermor ELSKER den til tross for at jeg mener den er utdatert pga hvor tung og uhamslig den er. Hun kommer nok ikke til å tilgi meg med det første om den blir solgt... Kan legge til at jeg hadde masse problemer med den da den var ny, alt på understellet røk i tur og orden, og Simo var ikke hyggelige eller service innstilt i det hele tatt. Måtte gjennom forbrukerrådet for å få skiftet understellet (fikk medhold der med en gang!). Ellers må vi nok ha oss ny bil (!), den vi har er ikke stor nok til at det kan sitte tre unger i bilseter bak... Og bilsete da... Tror jeg har det meste av det jeg ellers skulle trenge, blir det gutt så er jeg redd han kommer til å bli fryktelig rosa
baby-klar, ikke helt klar:) Skrevet 11. februar 2009 #18 Skrevet 11. februar 2009 Og så glemte jeg å si at jeg har en gammel Voksi pose med nytt trekk som jeg ELSKER Er helt super, lett å gjøre om fra tynn til tykk
PennyLane78 Skrevet 12. februar 2009 #19 Skrevet 12. februar 2009 Caroline og spiren:) Vi kommer nok til å ta Mondial vognen i black croc som er kunstskinn. Jeg har sett den hvite vognen 'live' (white leatherette?) og den var virkelig kjempefin! De solgte den med tusen kroner avslag på Bebito her i Trondheim. Hvor i landet holder du til?:-)
PennyLane78 Skrevet 12. februar 2009 #20 Skrevet 12. februar 2009 Vi skal forresten også ha den exclusive stellevesken til mondial vognen. De ser ut som de er laget for hverandre ettersom lommene på stellevesken er de samme som er på vognen. Kjempefint sammen:-)
Sweet Georgia Brown Skrevet 12. februar 2009 #21 Skrevet 12. februar 2009 Blir litt sprø av å tenke på hele greja.. Utrolig at det må være så masse forskjellig!!! Kunde det ike bare være 2 farger å velge på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå