Gå til innhold

Hvor lenge må en stek stekes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har enn hjortestek på vel 1 kg, og masse spørsmål.

1. Hvor lang stektid sånn ca må jeg beregne?

2. Hvor mange grader må steketermoeteret vise når den er gjennomstekt, men fortsatt bitte litt rosa i midten?

3. Nå tok jeg den ut fra frysen på torsdag kveld, men jeg synes den virker litt frossen fortsatt i midten. Bør jeg ta den ut av kjøleskapet nå? Eller bør den ligge der til jeg steker den og putter de i ovnen?

4. Hvordan bør den ligge i ovnen? I en idfast form? Med eller uten væske oppi? Med eller uten aliminumsfolie over?

5. Når steken er ferdig og skal hvile. Hvordan gjør jeg det da? Pakker den inn i noe, eller bare la den stå?

Blir veldig glad om noen kan svare :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte en til

6. Hvor mange grader skal ovenen stå på?

Skrevet

Hvilken del på hjorten er det ?

Skrevet

Jeg aner ikke... Fikk det av en venninne og hun sa ikke noe om det. Er en stor kjøttklump bare, hehe... Tror det er ganske fint kjøtt, men neppe indrefilet.

Skrevet

Om det er en steik uten bein i så rundsteiker du den i jerngryte om du har det, eller i en steikepanne.

Steik på 180 gr i ca 1 til 1,5 time. Termometer ca 70 gr.

Ta den ut av kjøleskapet nå ja.

La den ligge til du skal steike den. Men ikke lenger enn 1 timer. Dekk den til.

Steik den på rist med ildfast form under med vann i. Nok til å lage saus på kraften, enten det er av viltsaus fraToro eller fra bunnen av.

Uten folie pleier jeg ihvertfall.

Ta steiken it og la den vile på risten uten noe over, mens du lager sausen . Ca 15-20 min.

Skjær forsiktig opp med SKARP kniv.

Skrevet

Tusen takk! :-)

Må bare sjekke atjeg forstod ene punktet ditt rett. Den skal tå på en rist oppi den ildfaste formen (?), og med litt vann i den ildfaste formen sammen med steken?

Er ikke bein i den nei, og heller ikke sånn netting-ting på den. Gjør det noe?

Skrevet

Den skal stekes på risten på midten og så skal den ildfaste formen stå under steken men i bunn på ovnen. altså under risten. Men sånn at kraften fra sieiken kommer oppi vakket i den ildfaste formen :-)

Det virker som en super steik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...