Sweet Georgia Brown Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Har lest om dette som en test de over 35 kan få ta med først ul i uke 11 og så evt. en fostervannstest. Prøver å finne noe info om det, har ikke varit på UL siden uke 7 og er nå i uke 13+6 og har ikke UL for i midten på mars. Nån med erfaring på dette tema? Jeg blir 36 i vår. Blir lite nervös, vad med om nåt är galt och det är försent när jag äntligen kommer på UL...
Anita*født* Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Hei.. Nakkefolden blir målt mellom uke 11 og 13+6 og man får valget mellom en blodprøve og fostervannsprøve,man må velge en av de,blodprøve og UL eller fostervannsprøve. Man kan ikke måle nakkefolden etter uke 13+6 fikk jeg beskjed om,man kan ta en privat måling av nakkefolden på majorstuaklinikken i oslo oxo.... Jeg blir 36 nå i februar og jeg skjønner og forstår dine tanker... Lykke til
Line3 Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 De sier at 13+6 er grensa, men jeg har snappet opp en liten usikkerhet der, så hvis det er veldig viktig for deg å ta duotesten ville jeg sjekket med en privatklinikk om hastetime på mandag. Rent generelt så er det sånn at du i utgangspunktet må velge duotest (blodprøve+ultralyd) eller fostervannsprøve, men du får tilbud om fostervannsprøve hvis duotesten viser resultater som ikke er helt bra. Nå spørs det jo om du fremdeles har muligheten til å velge, men uansett er det kanskje greit å tenke gjennom om du ville valgt abort hvis noe var galt - hvis ikke så er det jo ingen vits i å ta noen av dem. Duotesten er jo helt risikofri, mens fostervannsprøve er 0.5% sjanse for å abortere. Selv har jeg tatt duotest. Fant denne siden til deg, ser ut til å ha ganske lik info som vi fikk fra rikshospitalet når vi skulle velge: UUS - Fosterdiagnostikk
Line3 Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Nå leste jeg akkurat at det visstnok er litt uklarhet rundt hvorvidt duotesten kan tas privat da. Men noe skal de visst kunne sjekke, jeg fikk hvertfall målt nakkefold privat. Du kan jo sjekke. En ting til er at de i alle dokumenter sier at det er 0,5-1% risiko for å miste ved fostervannsprøve, men rikshospitalet selv sier at faren er redusert til 0,5. Lykke til
Gjest Skrevet 9. februar 2009 #5 Skrevet 9. februar 2009 Det er etter fylte 38 år du har rett på dette. Jeg vet det, for jeg er 38 og gravid i uke 17....og ingen har informert meg om dette og nå er det for sent..... Etter uke 14 ser ikke 3D UL noe mer enn vanlig UL når det gjelder f.eks downs. De aller fleste føder friske barn til tross for alder på 36-38 år....så ta det med ro og tenk positivt. Jeg fødte en velskapt gutt da jeg var 36.
kropp Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 Da jeg var på ul i uke 11 fikk jeg beskjed om at de ikke hadde lov å lete etter "feil" på fosteret, men hvis de tilfeldigvis så noe sa de ifra.
septemberpiken Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Du får tilbud om ekstra oppfølging (tester) fra fylte 38 år, ja. Det er ikke egentlig lov å lete etter feil på fosteret før uke 12 for oss andre, men noen private klinikken utfører vel den nakkefoldtesten uansett... om det er medisinske årsaker til at svangerskapet bør avsluttes, så kan det gjennomføres etter den ordinære ultralyden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå