Gå til innhold

ny madrass??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen av dere som har hørt at en skal skifte madrasser i både seng og vogn hver gang det er et nytt barn som skal bruke den?! Har nemlig hørt at det kan være med på å forhindre krybbedød, men er litt usikker på om det faktisk stemmer?! Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har også hørt dette. At om madrassen er brukt av andre barn, eller er mye gulpet på, så bør man skifte den pga krybbedød. Jeg har ny vogn, så det er ingen sak. Men bruker samme madrass i vogge som sist, den er jo ikke så mye brukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å kjøpe nye madrasser. Har brukt både seng og vogn på de to eldste, og skal bruke igjen med nr 3 med god samvittighet. Madrassen i vogna er vaskbar, og skal vaskes til uka, det samme gjelder overmadrass til sprinkelsenga. Vasker også dyner og lammeskinn og bruker dette igjen.

 

Utstyret er ikke slitt, har ingen flekker og er bare brukt innen familien. Jeg synes det ville være både miljøfientlig og lite økonomisk å kjøpe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å søke på madrass og baby fant jeg følgende på nettet:

 

Hva er forklaringen på økningen av krybbedødforekomst fra førstefødte til den neste osv?

Krybbedød forårsakes av gasser som genereres i madrassen – og mange foreldre bruker samme madrass fra en baby til den neste. Hvis madrassen inneholder kjemikaliene fosfor, antimon og /eller arsenikk (som ofte brukes i produksjon av madrasser) og vanlig muggsopp har blitt etablert i madrassen under tidligere bruk av en annen baby så vil generering av de giftige gassene starte tidligere og opptre i større gra når madrassen blir tatt i bruk igjen.

 

Se mer om krybbedød på http://safebaby.no/FAQ%20Norwegian.htm

 

Hvorvidt dette er en absolutt sannhet eller ei, vet jeg ei... Kanskje noe å spørre jordmor om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...