Gå til innhold

4.trimester? Overtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skulle vært noe som heter 4. trimester også... spesielt for oss som går og ruger frem perfekte babyer lenge på overtid! Trimesteret for overmodne mammaer med allverdens tålmodighet... Enig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja,det kan dus si...gjelder ikke meg enda,men når vi var på svangerskapsskurs sa de at det ikke telles som overtid før man har passert 14 dager OVER termin dato....?at de 14 dagene over er normale og at det settes inn styrt behandling kun etter disse 14 dagene...

??alle sier jo overtid så fort de har passert termin...

Skrevet

Det interessante er jo at overtidsbegrepet varierer fra land til land og fra sykehus til sykehus. Ut fra det jeg har lest meg til handler 14-dagers grensen her iNorge om sykehusøkonomi. En igangsatt fødsel kan ifølge enkelte statistikker se ut til oftere å ende med keisersnitt og dermed koste helsevesenet litt mer.

Flere sykehus setter i gang etter en uke nå og det er vanlig i veldig mange andre land, så da regnes vel overtid på ulik måte rundt om kring. Og risikoen vurderes forskjellig (ikke særlig betryggende)...

Det som er helt klart er at det trengs et begrep for oss som venter etter termin. Sånn sett er jo fjerde trimester supert :-)

Selv er jeg -11 i dag men skal settes i gang i morgen hvis ikke noe skjer av seg selv.

Skrevet

Hehe ja kanskje vi skal foreslå det til WHO og få credit for det i legelitteraturen ;)

I går etter en heller søvnløs natt (begynte for første gang å grue meg til fødselen siden jeg driver å ruger så lenge og lille bebisen vokser og vokser!) så måtte jeg inrømme at jeg var offisielt lei! Men etter en god natts søvn så er jeg tilbake til mitt vanlige meg- som er gleder meg mere til den lille endelig kommer enn lei av å gå rundt med en flott mage!

Om han ikke finner veien ut på egen hånd nå så blir jeg ihvertfall igangsatt på onsdag. En venninne av meg ble igangsatt med hennes tredje og hun hadde vel en god opplevelse med det selv om fødselen ikke kom skikkelig igang før de satt på henne drypp (etter å ha tatt fostervannet som ikke satt igang stort!), men har lest på nettet at det er både og opplevelser og råd fra legestanden rundt igangsetting og når dette blir gjort. Jeg blir nå igangsatt 10 dager etter termin siden sykehuset mitt har nedre grense for igangsetting etter 7+3 dager etter termin.

Lurte vel på om noen andre har fått dato for igangsetting og hvilken policy sykehuset operer med rundt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...