Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 Jeg jobber som lærer. Er delvis sykemeldt pga komplikasjoner i forrige svangerskap. Nå har jeg kommet såpass langt i svangerskapet at jeg begynner å merke at jeg er skikkleig sliten av jobben. Lange, krevende, stressende dager. Det går ikke lenger. Jeg vil gjerne klare å jobbe LITT resten av svangerskapet, men da trenger jeg færre arb.oppgaver/undervisningstimer. Er dette mulig å få til i den jobben jeg har? Vet ar arb.giver SKAL tilrettelegge, men i læreryrket er dette vanskelig. De får vel ikke penger til å betale en annen for å undervise deler av mine timer? Hva annet kan jeg få som letter på dagen min?
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 #3 Skrevet 7. februar 2009 Har ikke skolen din timesvikarer da? Snakk med rektor. Er de ikke i stand til å tilrettelegge for deg kan du med god samvittighet sykmelde deg. Det har skolen forståelse for. Min søster slet med samme problematikken, og det endte med at hun ble sykmeldt da skolen ikke kunne hjelpe henne med tilrettelegging av stillingen.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 #4 Skrevet 7. februar 2009 Jo de har timesvikarer, men de må jo betales og det har ikke skolen råd til hvis de ikke får sykepenger for meg - altså at jeg er sykmeldt... så da er jeg like langt....
Mø schæl! Skrevet 8. februar 2009 #6 Skrevet 8. februar 2009 Da jeg gikk gravid, fikk jeg det slik som deg mot slutten av svangerskapet. For min del var det noen spesielle timer i uka som var spesielt stressende, og jeg merket at babyen faktisk var urolig i magen etter disse timene. Jeg snakket med rektor om saken, og vi ble enige om at jeg skulle be legen om sykemelding de timene det gjaldt. Altså at prosenten min ble redusert. Dette fikk jeg - og vikar ble satt inn resten av svangerskapet i de aktuelle timene. I tillegg fikk jeg muntlig avtale om at jeg kunne få slippe inspeksjoner feks (benyttet meg ikke av dette, men flott å få tilbudet), samt slippe møter på ettermiddager hvis jeg følte meg sliten. På denne måten holdt jeg ut helt til permisjonsdato :-)!
Mø schæl! Skrevet 8. februar 2009 #7 Skrevet 8. februar 2009 Og la meg bare legge til: jeg tror kanskje vi lærere er født med en ekstra porsjon dårlig samvittighet, eller vi får det med årene (hehe), for man får dårlig samvittighet for at man lager "krøll" for jobben. Vel, legg deg fra deg. Du har IKKE ansvar for at timene dine blir dekket, det er skolens ledelse som skal sørge for dette. Altså: dersom du blir sykemeldt, så blir du det - og da er det skolens oppgave å finne vikar for deg. Det er heller ikke sikkert at de må hente vikarer utenfra, i mitt tilfelle var det ei som ønsket litt høyere stillingsprosent som fikk mine timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå