Gå til innhold

Lille Noah kom til verden 28.januar :) *fødselshistorie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dere fikk kanskje med seg at fødselen skulle settes igang pga Rhesus imunisering..

Den 27. januar ble jeg innlagt på observasjonsposten for gravide. Kl 1200 satte de inn et kateter (ballong) som skulle starte modningen. Jeg måtte være på sykehuset i noen timer for å ta noen sparketester, men på ettermiddagen fikk jeg lov å reise hjem. Skulle da være hjemme til neste morgen, dersom ikke riene kom. Ble forberedt på at vannet kunne gå, og at ballongen kunne falle ut. Spent og nervøs reiste vi hjem og ventet!! INGENTING skjedde! Kjente at jeg fikk sammentrekninger, men følte ikke at de var effektive! Det ble en laang natt med lite søvn og mye tanker...

Neste morgen dro vi tilbake sykehuset. De fjernet ballongen og jeg hadde 2-3 cm åpning. Fikk modningspille kl 1200. Da måtte jeg bli på sykehuset. Mannen min reiste hjem og jeg gikk rundt og kjedet meg!! Kjente fremdeles sammentrekninger, men ikke vondt.. På ettermiddagen kom mannen min tilbake og vi gikk en liten tur før jeg skulle få ny modningspille kl 19. Da legen undersøkte meg hadde jeg 5cm åpning!!! Uten betydelige smerter!! :) Det ble da ingen ny modningspille.. jeg ble flyttet inn på fødeavdelingen.

Vi fikk tildelt fødestue og jeg satte meg i en stol og leste avisen.. fremdeles lite smerter :) Kl 21.10 ble jeg plassert i fødesengen. Vannet ble tatt og jordmor koblet elektroder i babyens hode. Pga antistoffdannelse ble det regnet som risikofødsel og babyen måtte overvåkes nøye. Alt sto fint til med han!

Riene begynte å ta seg opp, men var ikke verre enn at jeg klarte å "puste meg gjennom" dem..helt til kl 22.20..da begynte det plutselig å bli veldig vondt!! 6 cm åpning. Riene ble lange, vonde og forferdelig tette!! Etter en stund sjekket jordmor meg igjen..og det var fremdeles 6 cm... fortvilte meg bestilte epidural og den skulle komme innen en halv time! Plutselig måtte jeg veldig på toalettet, og etter en forferdelig smertull do-tur..følte jeg at jeg måtte en gang til... Da ble jordmor mistenksom og undersøkte meg en igjen: "det blir nok ikke noe epidural på deg, nå kommer babyen" sa hun og så løp hun og trykket "hjelp-knappen" og ropte etter barnelege.

Jeg kjente at jeg fikk pressrier, men ble rådet til å prøve å vente et par rier før jeg presset, slik at babyen fikk jobbet seg litt lenger ned i bekkenet først. Og så, etter 13 minutter, ca 5 press og noen smerteskrik fikk jeg babyen min i armene :) kl 23.38! En nydelig gutt som er veldig lik på storebroren sin.

50 cm lang, 3670 gram og luestr. 36 -uke 37+2.

Kan vel kalles en drømmefødsel siden det bare var smerter i ca en og en halv time på slutten.. men FY for en sjokkerende smerte! Han kom ut med en hånd sammen med hodet og den skrapte meg litt, men slapp unna med ett sting :) og jeg fikk jo ikke tid til å bli sliten så jeg kom meg veldig fort etter fødselen.

Lillegutt har tatt og må ta en del blodprøver fremover pga antistoffene, men det ser ikke ut som de har påvirket han av betydning :) Nå bare koser vi oss! Han er veldig rolig og skriker lite!

Takker for meg her inne! Lykke til til alle dere som fremdels venter! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med gutten:)

Skrevet

Gratulerer så mye med med prinsen.

28.januar er en vildig fin bursdagsdato, har bursdag selv på den dagen;)

Kos dere masse fremover.

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten!

Skrevet

Gratulere sp mye med prinsen;) og lykke til videre.

Skrevet

Hei!

Gratulerer såå mye! deilig å lese fødselshistorien din! Kos deg masse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...