Gå til innhold

Kan noen anbefale meg en god bok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den må ikke være altfor trist (er gravid og emosjonell). Den må heller ikke være for enkel (type chic lit). Det skal ikke være krim. Den bør helst ikke være knyttet til bestemte historisk hendelser.

For å gi dere en pekepinn på hva jeg liker ramser jeg opp et representativt utvalg av favorittbøkene mine:

En bønn for Owen Meany (John Irving)

Et godt menneske (Nick Hornby)

Store forventninger (Charles Dickens)

Fornuft og følelser (Jane Austen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Googlet den og fant m.a følgende anmeldelse

"Dette er en sterk og usensurert historie om fire indere med forskjellig status og bakgrunn som knyttes sammen. Deres ulike historier beskrives rått og detaljert og er til tider så grusomme at tårene strømmer på. Boken er utrolig lærerik og et for norske øyne fullstendig vilt India beskrives svært di... "

Ser ut som den er for trist på nåværende tidspunkt, men skal lese den når jeg finner igjen min mentale balanse:) Nå for tiden klarer jeg ikke å se nyheter, og leser nesten heller ikke aviser.

Mener å huske at du har anbefalt bøker tidligere. Du har ikke noen tips til noe som er litt mer oppmuntrende?

Skrevet

Balansekunst finnes ikke trist, eller - den er tragikomisk på en måte, men ok. Du har lest Garps bok og Hotell New Hampshire? Bruker å være de to Irving-bøkene som rangeres som nummer to og tre av de som elsker Owen Meany.

The Nanny and the Iceberg av Ariel Dorfman er munter og snodig, men jeg vet ikke om den er utgitt på norsk.

Dessuten Segu av Maryse Conde og Den siste samuraien av Helen DeWitt. Og mange av bøkene til Marge Piercy om du er komfortabel med å lese dem på engelsk; de norske oversettelsene av henne er grusomme.

Skrevet

Hal lest alt av de forfatterne jeg nevnte. Liker ikke å lese engelsk. Finner ikke at Segu er utgitt på norsk? Har fått lest et par anmeldelser av Den siste samurai, og den skal jeg jammen lese! Takk for tipset!

Skrevet

Har du lest serien om Tempelridderen Arn, skrevet av Jan Guillou?

Jeg klarer ikke legge den fra meg! Den er vel i og for seg knyttet opp til historiske hendelser, som desverre er aktuelle enda, hehe;p

Men veldig god serie altså!

Skrevet

Har ikke lest den nei. Har hørt den skal være bra, men får bare ikke lyst å lese den. Jeg er dessverre slik at jeg bestemmer meg på forhånd hva jeg liker og ikke liker. Går sikkert glipp av mye bra på den måten.

Skrevet

"Saman er ein mindre aleine"- Har ikkje lest heile, men er veldig nøgd hittil. Litt kronglate start, men den bygg seg veldig opp.

Skrevet på nynorsk, fransk forfattar. Eg elskar franske bøker (sjøl om eg ikkje kan lese språket)

Skrevet

Takk! Har nå lest noen anmeldelser og den virker jo kjempebra! Skal låne den i morgen, sammen med den siste samurai.

Skrevet

"Blenda" av Eldbjørg Brekke.

Skrevet

Har du lest John Steinbeck?"Vredens druer" og "Vår misnøyes vinter" er fine.

Ellers er jeg veldig glad i "Flukten til Watership" av Richard Adams. Ikke la deg stoppe av at den handler om kaniner ;-)

Tove Nilsens trilogi om en oppvekst i Oslo er lett og hyggeig lesing: "Skyskraperengler" osv

Eller Bjørg Viks bøker om Elsi Lund. Serien starter med "Små nøkler, store rom"

Skrevet

Jeg har akkurat lest "Shantaram" som riktig nok er utgangspunkt i livet til forfatteren, men den er veldig bra og underholdende. Tykk som fy, men jeg klarte ikke å legge den fra meg (hadde den med på bussen og på trening).

Morsom med triste innslag, utrolig lærerik (og ikke noen tragisk slutt)

Skrevet

sindre min sønn. er den beste boka jeg har lest.

Skrevet

Segu kom på norsk i 1986, men jeg aner ikke hvor lett den er å oppdrive. Den er uansett verdt en liten leterunde. Full tittel på norsk er Segu - murer av leire, tror jeg.

Skrevet

Engelen på det syvende trinn

og

Ja, så menn

av Frank McCourt

Fantastisk fornøyelige bøker.

Skrevet

da vinci koden og engler & demoner er jo knalle bøker. men regnes vel som krim det da:S hmm... stephen kings "dolores claiborne" er genial da...

Skrevet

DRØMMEHJERTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd

Piken med perleøredobbene av Tracy Chevalier

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede av Jan Wiese

Alle disse er kjente bøker så godt mulig du har lest dem før.

Skrevet

jeg er blitt helt frelst av twilight serien til stephenie meyer...synes disse bøkene er super gode.Bok nr en heter Evighetens kyss og denne går faktisk på kino nå. Bok nr to er den aller beste i serien synes jeg og heter new moon.Bok nr 3 heter formørkelsen og bok nr 4 heter breaking dawn.

Jegvet ikke om du ikke om du liker romantisk drama men dette er ivertfall en veldig anderledes utgave av en romantisk drama bok. Handler om en 17 år gammel jente som flytter til en ny by og blir forelsket i en 108 år gammel vampyr.Dette setter selfølgelig livet hennes på hodet og ikke minst i fare. Spennende og gode bøker er de ivertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...