Gå til innhold

Noen som kjenner tvillingforeldre/tvillinger her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde kanskje spurt på bim, men her er mer aktivitet:)

Jeg venter tvillinger, og det er to gutter. De lurer på om guttene er enegget, men det er vanskelig å se. Vet dere når de kunne svare på om barna var enegget eller toegget? Måtte de vente helt til etter fødselen? Jeg trodde det var så enkel at en morkake betydde enegga tvillinger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter tvillinger. Og grunnen til at det ikke er enkelt å si om de er enegget eller toegget er fordi morkakene vokser fort sammen og da er det vanskelig å si om det er en eller to morkaker. Vi må vente til etter fødselen og for å være helt sikker er vi nødt til å ta blodprøve. Det er visst ikke så enkelt bestandig å se om morkaka er vokst sammen heller.

Skrevet

Svogern min og dama venter tvillinger, en gutt og ei jente. Kommer nok i hvert øyeblikk vil jeg tro ;)

De fikk vite det ved første ul, vet ikke hvordan det er når det er samme kjønn... skulle tro de fant det ut ganske kjapt ja?

Skrevet

Tenkte at her kunne eg komma med masse rar info hehe, har tre par tvillinger som er mine søskenbarn, det siste paret kom 4mnd etter at sønnen min var født;)

Dei to første para var det ikkje ultralyd på for dei er eldre enn meg, født i 1980 og før. Dei to siste var det jo ultralyd på og uten at tanta mi sa kva som var der inne så kikka eg på ul bildene og dei var veldig nøye med at dei såg ein skillevegg mellom fostera når ho var på ul. Trudde einegga tvillingar låg i samma pose eg......detta var toegga nemlig, gutt og jente så det er ingen tvil ;)

Men eg veit lite om det spørsmålet der gitt........

Lykke til med tvillingar!!! Spennans!!

Skrevet

Mamma hadde bare en morkake og derfor var liksom jeg og min søster eneggete. Vi er ganske like av utseende, sånn at folk tar feil, men vi er veldig forskjellig som personer. Har i de senere årene begynt å lure på om vi virkelig er eneggete....

Har du lest dette da?:

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/tvillinger_og_andre_flerlinger/tvillinger_graviditet_og_foedsel

Grattis med tvillinger forresten, fullt hus hos dere snart da. ;o)

Skrevet

Først av alt gratulerer så mye med tvilling guttene! Dette er jo kjempespennende=)

Jeg har et tvillingpar i slekten min, det er også to gutter. Folk som ikke ser dem så ofte klarer ikke å se forskjell på dem, mens vi som kjenner dem ser helt tydelig at de har sine særpreg når det gjelder utseende. Foreldrene vet ikke om de er en- eller toegget, og om de vil vite det så må de ta en DNA test av guttene. Jeg trodde også at man kunne finne det ut på grunnlag av en eller to morkaker, men tydligvis så er det ikke så enkelt.

Skrevet

Når var du til ul første gang? Har lest litt på en dansk side som er veldig ok, tvillinger.com.

Var selv i uke 14, men trodde det var 17. Da sa jordmor at så tidlig var det enklere å se, og de kunne se bare en stor fødselspose (?) og de kunne ikke se skillevegg. Sannsynligvis en morkake. Lurer kanskje på om det med skilleveggen eller manglende skillevegg er noe de bare ser så tidlig?

Hvor langt er du på vei? Både moro og skremmende dette:)

Skrevet

Jeg også trodde dette skulle være enkelt:) Moro med tvillingfødsel snart!

Skrevet

Det trodde jeg også, men det er visst litt vanskelig å se. Fant en oversikt på http://www.tvillinger.com/foer/index.html som har en enkel modell som forklarer at min enkle oppfattning ikke er riktig:/ Altfor ofte det skjer:)

Skrevet

Jeg snakka akkurat med en venninne av meg som har en tvilling de alltid trodde var enegga. De tok dna test nylig pga et forsøk. De var temmlig like dna messig, men ikke enegga. På sykehuset står de oppført med en morkake, men den kan ha vokst sammen.

http://www.tvillinger.com/foer/index.html

Enkel fremstilling her:) Skal sjekke linken. M

Må jo nesten spørre hvordan det er å ha en enegget tvilling?

Skrevet

Jeg HATER når ting ikke er enkelt:)

Skrevet

Ei venninne av meg har tvillingjenter på 1 1/2 år.

De vet ikke om jentene er enegget eller toegget.

De har blitt veldig like, jeg som ikke ser dem så ofte ser ikke forskjell i hvertfall, og jeg vet at andre sliter også, så det kan jo være de er eneggede. De har fått beskjed om at de må ta en dna test for å finne ut av det, er ikke noe som gjøres automatisk da det ikke er noen viktig grunn å måtte vite det så lenge barna er friske. er i hvertfall sånn jeg har forstått det.

Skrevet

Hadde vært morsomt å sjekke om vi virkelig var eneggede tvillinger, vi er liksom så totalt forskjellige som personer. Og jeg er mest lik mamma av utseendet, søstern mest lik faren vår. Selv om vi som sagt er så like at folk tar feil av oss, men det er folk som ikke kjenner oss kjempegodt da.

Hvordan det er å ha enegget tvilling......hehe...hvis vi virkelig er det da. ;o) Oppskrytt vil jeg si. Men klart, når vi vokste opp så var det jo kjekt å ha noen å leke med, og ikke minst, sloss med. Er litt kjipt å stadig bli tatt feil av da, og under oppveksten, alltid bli sammenlignet med den andre, som om vi var en og samme person. (TIPS: Ikke gi ungene navn som klinger kjempebra sammen, og ikke kle de i like klær!! ;o))

Har du lenge igjen av svangerskapet? Mamma var så sprek som hun aldri senere har vært når hun ventet oss, syklet når hun var 7 mnd på vei og gikk faktisk 3 dager over termin før vi kom. Men de trodde det var en stor gutt da, ikke to stk jenter. ;o)

Skrevet

Uff, navn blir en utfordring:/ Tar til meg alle gode tips, og har tenkt på det med klær og delevis navn. Det er vel enda enklere å sammenligne om en er enegga ja..Når jeg såg to stykke håpet jeg innerst inne at det var en gutt og jente, mest mulig ulike:)

Jeg er ikke sprek denne gangen, enda jeg var i god form før og har trent til siste uke i begge de andre svangerskapene. Nå har jeg konstant hodepine, er kvalm og utrolig trøtt. Håper de gir seg. Er snart 15 uker på vei, så det er laaaang tid igjen håper jeg.

Har to vennepar som er tvillinger, og de kom også ut som en overraskelse. Jeg elsker ul:)

Skrevet

Mamma var faktisk på ultralyd, men i 1977 var det såpass nytt at utstyret var dårlig og de som utførte UL ikke hadde rukket å bli så flinke til det. ;o)

Det er vel mer vanlig å være dårligere form med tvillinger enn med bare en, men hos mamma var det faktisk motsatt. Hehe...kom bare på at når morkaka kom, etter at jeg som nr 2 hadde plumpa ut, så trodde mamma at tredjemann kom. Var visstnok en veldig stor morkake. ;o)

Lykke til videre med svangerskap, fødsel og tilværelsen som 4 barns mor. Jeg ønsket meg faktisk tvillinger nå sist, og var sannsynligvis gravid med 2 stk. men beholdt bare den ene. Deilig med et svangerskap og to babyer, tenkte jeg. ;o)

Huff.....for et rotete innlegg dette ble, hehe...

Skrevet

Nei, bare kjekt med svar:) Har en far som er gammel lege og han kan fortelle meg at det er mange som i utgangspunktet som har to befrukta egg der den ene "faller fra". Det skjer så tidlig at de færreste har vært til ul. Er vel derfor han mener at ingen bør gå til ul før uke 12 fordi alt før burde en kanskje ikke vite om:)

Litt av et sjokk for moren din!! Tusen takk for lykke til. Tar det hele mer med fatning når jeg får tenkt meg om tenker jeg. Har utsatt å si det til jeg får bearbeida det selv slik jeg virker trygg og selvsikker...he,he..

Igjen, takk for svar.

Skrevet

Jeg var til UL i uke 7 og da var det tydelig at det var toeggede pga skilleveggen. Så det er enklere å se dette jo tidligere en er til UL. Jeg hadde mange UL i løpet av svangerskapet og alt de fant ut stemte.

Lykke til... det er et av livets stunt å gå gravid med tvillinger, ikke minst å bli tvillingmor :-)

Jeg husker legen sa rett før de kom til verden (keisersnitt): "Nå er dere klare for å bli tvillingforeldre?" :-)

Skrevet

Gratulerer med tvillinger:-)

Søsteren min og jeg er eneggede. Har aldri blitt tatt noen blodprøver av så vidt det er meg kjent. Vi har bestandig vært like av utseende, og enda tar folk feil. Jeg bryr meg ikke noe nevneverdig om det, trekker på smilebåndet og oppklarer misforståelsen.

Vi er veldig forskjellige som personer, men likevel som erteris. Jeg ble lagt i kuvøse i en måned og roet meg ikke før søsteren min ble lagt ved siden av meg.. hi hi.. Og sånn fortsatte det. Vi delte rom da vi var mindre og hver natt krøp jeg opp i sengen hennes til langt ut i barneskolen.

Håper dine gutter vil ha like stor glede av hverandre som jeg har av min søster. Også håper jeg formen din blir bedre:-)

Skrevet

Det eneste folk ikke ser ut til å forstå er hvorfor jeg kan være skeiv og hun hetro. Vel.

Skrevet

Bestevenninna mi har tvillingjenter, og de sa både før fødsel og etter fødsel at de trodde de var enegget.

De vokste opp og er i dag 4 år og prikk like. Så helt klart enegget :) Men, venninna mi har aldri fått 100% bekreftet da, for da må hun ta en blodprøve.

Hun lurte fælt på om hun skulle ta den blodprøven da jentene var ca 2år, men jeg sa at det er nok strengt talt unødvendig da det er kul umulig for andre enn foreldrene å se forskjell på dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...