Gå til innhold

Røyking


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 uker på vei og har ikke helt klart å slutte å røyke.... men røyker ikke meir enn 3-4 sigaretter om dagen, før jeg ble gravid kunne det gå en 20 pakning på en kveld..eller en tobakk på to dager Har prøvd å slutte opp til flere ganger, men jeg blir helt nervevrak, blir sur, sint og veldig stresset. sliter ganske psykiskt for tiden. er 19 år, sitter hær og er pluttselig gravid, har en ste datter på 2 og en samboer som har 100% foreldre ansvaret for henne. har mye å "fordøye" for å si det sånn.. jeg anger ikke på noe men det er kjempe tungt og vanskelig......

 

*Er det noen som har noen tips om røykeslutt, dere av erfaring kansje ? *Noen andre som sliter med røykingen ?

 

eller er jeg kansje alene om dette ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mange røykeslutt tips,er selv x-røyker som har klart å slutte når eg er gravid. Men det er kun pga at eg har vært mentalt innstilt på det.. Hadde ikke gått ellers..

Synes forøvrig du er flink som har kuttet ned så mye, det hjelper!!

Lykke til da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også eks-røyker som har sluttet flere ganger, både ved graviditeter og ellers. Det som har hjulpet meg er å lese boken: Endelig ikke røyker. Den hjelper på det psykiske plan. Ellers har det veldig mye med vilje å gjøre. Har du veldig lyst å slutte å røyke og føler deg innstilt på at du kan klare det, så klarer du det:-). Men det er tøft i begynnelsen. Det blir kanskje 1 uke med humørsvingninger og røykesug,men det går over. Synes du er kommet langt allerede ved å kutte ned så masse. Det er super bra og du har grunn til å være stolt over det. Det er et bevis på at du er sterk!!! Stå på og masse lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt at kroppen er bare røyksugen opp til 3 min. det meste ligger vel i psyken. Skal deffentlig kjøpe boka, SKAL klare å slutte :) er også folk rundt meg som røyker konstant. Det er ikke lett, sambo røyker som en skorstein :/ men har fått han til å kutte ned mye, men ikke helt. vi kommer nokk dit en dag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er i uke 32 nå og har heller ikke helt klart å slutte å røyke. Har trappet ned fra 20 til dagen til nesten ingenting. Jeg røyker nå 1-2 til dagen i gjennomsnitt, føler at dette er bra, men sliter likevel med konstant dårlig samvittighet. Jeg har nettopp kjøpt boka selv og skal lese den nå.

Håper du klarer å nå målet ditt! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 30 uker på vei med 2 mann. 1 barnet mitt klarte jeg stoppe og røyke i uke 31 (holdt vel opp i ca 5-6 måneder). Denne gang stoppet jeg å røyke i uke 28. Faktisk går det overraskende lett. (de sier at det er lettere jo flere ganger du prøver). Alt er psykologiske greier.

Denne gangen trodde jeg virkelig at jeg aldri skulle klare å stoppe opp med røykingen min, så derfor røyket jeg mer, ca 5-8 i dagen. Sist svangerskap lå jeg på omtrent 3-5 røyker i dagen. Litt mer i Helgene. Jeg var egentlig stor røyker og har røyket vel i over 20 år og da røyket jeg når som helst og hvor som helst. Grunnen til at jeg stoppet å røyke 1 svangerskap var at jeg leste at det var farligere og amme dersom du røykte og at du burde vente 3-4 timer før du lot barnet få amme av deg slik at røyken var delvis borte. Da tenkte jeg at det ville bli mye STRESS, og det kan jeg love deg at det gjorde når jeg begynte å røyke igjen.

 

 

Jeg har prøvd å slutte mange ganger, men starter på igjen. Jeg har lest Allan Car sin bok og klarte å ikke røyke i en periode på 5 måneder. Mitt tips ikke tenkt for mye på dette her, det fører bare til at du røyker mer og mer.

 

Begynn å trapp ned, bestem deg snarest mulig for en dato. Stopp å røyk (ikke tenk at du skal slutte forever, da BLIR DU STRESSA SÅ FY, tenk 1 dag omgangen) Tilslutt er det viljen din som styrer dette med røyk eller ei....Uansett du er kjempe flink nå.....Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KJEMPE BRA.....Vet du sliter med samvittigheten, for det gjorde jeg også...... Ikke for å være stygg, men samvittigheten blir heller ikke noe bedre når ungen kommer ut.....

 

Les boka den er god, uansett om du vil stoppe og røyke så prøv å tenkte på at du skal røyke minst mulig fra nå til barnets første leve år. Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyka før jeg ble gravid, men har klart å slutte. Har hendt at jeg har smakt, men etterhvert som ukene har gått og magen har vokst har det bydd meg mer og mer imot. Største grunnen til at jeg har klart å slutte er samvittigheten, og "stresset" rundt det å røyke, finne tidspunkt o.l

Værre å finne tid til det når man skal amme lille gullet er det også.

Går kun på viljestyrke.Man kan tenke: Noe må jeg jo unne meg....

Jeg tror det gjelder å unne seg andre ting, og man må ha noe å holde på med, slik at man slipper å tenke så mye på det....

Er ikke sikkert at dette hjelper deg, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk å se at det faktisk går ann å prate om røyking og graviditet uten å krangle. Alltid noen som må komme med små spydige kommentarer, men her forteller dere faktisk om deres erfaringer, og tipser hverandre om hvordan man kan slutte, uten spydigheter:)

Jeg snuser selv. Og har ikke klart å slutte helt nu i svangerskapet.

Har gått fra å snuse en boks (24 snuser) om dagen til 4-7 stk. Og er stolt over meg selv.

Syns dere også skal være stolt over det dere har klart å kutte!:)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg syns du er kjempe flink som har kutta røyken ned så masse. Syns du skal være kjempe stolt av deg selv for det i stede for å bebreide deg selv for de få røykene du tar. Det gagner hverken deg eller babyen. Klarer du å kutte de siste og så er jo ingenting bedre for all del.

Selv er jeg X røyker etter 17 år som røyker. Klarte å slutte i uke 7 ca. Brukte en uke på å slutte etter at jeg tok testen (hadde 2 røyk til dagen den uka). Jeg klarte å slutte "takket" være hyppig oppkast. Ble også utrolig dårlig av røykelukt. De 2 røykene jeg hadde var gode psykisk, men ellers smakte de grusomt og gjorde meg KVALM!! Dette er 1. gang jeg er røykfri på 17 år så er kjempe fornøyd og håper på å forbli røykfri all min tid. Dette er mitt 2. svangerskap så jeg røykte med 1 mann. Mer enn deg, men fikk en frisk gutt som er snart 6 nå (feiler ingenting enda). Men har vært hysterisk med passiv røyking rundt han siden han ble født (ironisk nok).

Ellers så pepret jeg meg selv med masse dårlig samvittighet når jeg tok en røyk. Ikke gjør det du om du sliter psykisk nå. Da blir du bare verre. Blir psyken verre med røykekutt så røyk vil jeg si. Bedre for babyen at du har det bra psykisk. Hjelper på om omgivelsene dine (samboeren) hjelper deg med å kutte røyken han og. Masse lykke til. Vi er mange som vet hvor vanskelig det er, du må ville det sterkt for å klare det tror jeg. Det fins og mange smugrøykere blant gravide.... Du er kjempe tøff som tar opp temaet her. Du risikerte å bli pepret med bebreidelser, noe du heldigvis ikke er blitt.

Masse gode ønsker fra meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...