Gjest Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Jeg er i mammaperm og har begynt som tupperwareforhandler. Jeg tjener litt på det. Har jeg lov å tjene penger mens jeg får foreldrepenger? Ble plutselig usikker på det :-S
Minnie Mom Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Det har du ikke lov til, det du tjener vil bli trukket fra foreldrepengene..
Gjest Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Æsj, at jeg ikke tenkte på det da! Hun som fikk meg med har selv små barn og har drevet med dette under permisjonen, såvidt jeg vet. Får høre litt med henne.....
Kamomille Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 Neida - du blir ikke trukket i penger. Slik var det tidligere, men reglene ble endret for en god stund siden (tror det var i 2007). MEN; dersom du jobber og tjener penger, så må du inngå en vatale med NAV om gradert foreldrepermisjon. Da vil permisjonen din strekke seg lenger - du forlenger altså permisjonen din ved å jobbe. Det er et eget søknadsskjema for dette som du finner på NAV sine sider. Du kan også søke opp "graderte foreldrepenger" på sidene til NAV.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Du har lov til å tjene penger under permisjonen uten at du blir trekt eller får graderte forledrepenger. Eg jobba for barnevernet som avlastningsheim når eg gjekk heime med nr 2, ringte NAV og lura på om eg heller skulle setta avtal med BV på mannen min sida eg var i permisjon. Han lura på kor ofte det var, 3.kvør helg var det, det kom han ikkje til å bry seg med sa han, det er i helga di det så kva du gjer da har ingenting å sei. Da fikk eg jo lønn av kommunen og det blei trekt skatt osv, som TW konsulent så er det opp til deg om du vil føre inntekta di opp på sjølvmeldinga di, det er ein del ting du evt kan trekke fra osv som gjer at du ikkje må betale så mykje skatt. Eg har også jobba som TW konsulent og det kjem jo ann på kor mykje du har tenkt å jobbe men eg vil nå sei at eg tjente meire frå BV enn på TW jobben min........var teamleder ein periode også..... Eg har ikkje ført opp noko av det eg tjente og har dermed jobba svart, til ein hvis grad så kan du tjene x-antall kroner i mnd på hobby, kom nok ikkje over det eg..... Lykke til i jobben som TW konsulent!! Hvilket Ship er du i??
Gjest Skrevet 6. februar 2009 #6 Skrevet 6. februar 2009 Ok, fint :-) Ble letta nå :-) Jeg kommer vel til å ha demo ca to ganger i mnd, så det er ikke så mye. Hehe, Ship??? Hva er det? Jeg begynte for et par uker siden og har ikke satt meg inn i det enda.....:-p
Kamomille Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 her var det fantastisk mye feil. NEI du kan ikke tjene penger samtidig som du har 100% permisjon. det framgår av folketrygdloven kan 14. TW er ikke definert som en hobby av skattemyndighetene (iallefall ikke her i fyllket!), og du kan ikke velge om du vil føre opp inntekten på selvangivelsen eller ikke
Gjest Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 Hmmm, nå ble jeg enda mer forvirra :-p Jeg får kontakte hun som fikk meg med, for hun er herfra, så hun vet vel reglene for dette fylket. Om jeg ikke kan tjene penger, så kutter jeg det ut og venter til jeg er ferdig med perm.
Kamomille Skrevet 6. februar 2009 #9 Skrevet 6. februar 2009 Joda, du kan fint tjene penger. Du må bare gå inn på en ordning med gradert permisjon.!
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 Kan du forklare meg kvifor eg ikkje kan velge å føre det opp som inntekt?? Ein er ikkje registrert som arbeidstaker nokon plass som TW konsulent, det som skjer er at du har fått lov til å handle frå lageret.......Ingen lønn frå din distributør........... Kan du forklare kvifor eg fikk lov av NAV og jobbe som avlastningsheim som eg skatta av og fikk ført opp på sjølvmeldinga mi UTEN trekk eller graderte foreldrepenger??? Eg ringte NAV og hørte om det.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 Ship er kven som er distributøren din Kor i landet er du har starta??
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 6. februar 2009 #13 Skrevet 6. februar 2009 Hehe er det Turbo el noko slikt da.......? Hugsar ikkje alle shipa nå for det er noko tid sida eg var med. Følger bare godt med på mitt gamle ship for der er det distributør bytte nå om nokon uker bare Ho som starta meg er den nye distributøren og ei kjempe god veninne av meg;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå