Gå til innhold

Hva synes dere om innedager i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev for litt siden et innlegg om hva vi kunne finne på på innedager i barnehagen. Dette fordi vi ofte er inne når det er kaldt ute (10-12 minusgrader).

Så lurer jeg på, hva synes dere foreldre generelt om at barnehager er inne på kalde dager? Hos oss har vi nesten 40 barn, og å kle på disse for å være ute i en halvtime synes for oss som bortkasta tid, da vi bruker ca 40 min å kle på alle (først av med bukse, genser, så på med ull/fleece, hals, ullsokker, dress, vintersko og strikken over. Så lue og votter på 40 stk - det tar TID) så vi føler at det er mest mas for barna å skulle bli påkledt for en så kort periode ute. Før sistemann har kommet seg ut er de første på veg inn igjen... Jeg bestrider ikke at barna har godt av å være ute, og vi er ute i sølevær og regn, men mange minus er vi altså skeptisk til.

Det er jo slik at det er en "grense" ved -10 for små barn, og eldre barn kan tåle noe mer. Hører ofte foreldre som sier at det er da bare å kle godt på seg. Vi blir ikke inne fordi foreldrene ikke har nok klær til barna sine - alle har godt med tøy, så ingen hadde nok blitt altfor kalde i løpet av halvtimen. Og da kommer poenget mitt... Tror ikke mange foreldre er opplyst om dette (har faktisk jobbet i en barnehage der de ansatte ikke visste det engang) grunnen til at barn skal være inne i kaldt vær er ikke at de kan bli kalde eller få kuldesår i kinnene. De klarer ikke å varme opp luften på samme måten som vi klarer, derfor kan de få KULDESKADER I LUFTVEIENE. Derfor er vi ofte inne på disse dagene, og så og si aldri ute lenger enn en halvtime.

Hva synes dere foreldre om at vi er inne på slike dager? Har fått noen reaksjoner på at vi er "så mye" inne, hva er deres reaksjon på det, om barnehagen velger å være inne på slike dager? Og om dere hadde hatt barna hjemme, hadde dere gått ut selv med førskolebarn i 12 minusgrader (da har du bare en eller to å kle på da..)

Ikke meningen å provosere her, prøver bare å forklare hvorfor vi blir inne, og spørre om andre foreldres meninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt greit. I bhg hvor småen går er det som oftest ute 2 ganger om dagen (i hvert fall de som ikke trenger å sove lenge på dagen), så om de har innedag i ny og ne er jo helt greit. De går heller ikke ut hvis det er mindre enn 10 minus, kanskje en liten tur med de større barna (2-åringene).

Skrevet

Jeg er en av de som synes det er bra at i hvert fall de minste er inne på slike dager. Jeg har en på 2,5 år, og i bhg hans er grensen satt på minus 5. Dette synes jeg er bra. Vi bor i Oslo og her er luften dessverre ekstra forurenset på kalde dager, så jeg synes bare det er postivt at de får være inne.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok med 10gradersgrensa, men også at de ser det an pluss/minus kanskje 5 grader etter værforholdene.

I dag da jeg henta småen var de ute. Minus 6 grader og en snikende liten vind. Det var BIKKJEKALDT og jeg følte meg speika etter å gått til og fra pluss prata litt med dem der ute.

Ergo; hadde de vært inne på en dag som i dag, hadde jeg syntes det var ok.

I bhg vår er de veldig flinke til å være ute da, spesielt på formiddagen. Så er de heller bittelitt mer "slepphendt" med å være ute på ettermiddagen.

Skrevet

Jeg respekter velbegrunnede avgjørelser... men hvorfor skal alle ungene ut samtidig? Hos oss går noen ut før lunch og noen etter. Da kan en støtte hverandre i påkledningssituasjonen og kaoset trenger ikke være totalt.

Skrevet

Det syns jeg er helt greit, spesielt for de minste.

Og i vår bhg er de også ute to ganger pr. dag, så om de har en innedag innimellom gjør meg ingenting. Og ikke barna heller tror jeg.

Skrevet

Leste faktisk nettopp en artikkl der en ekspert på området sier friske barn ikke har vondt av å være ute i opptil -30 så lenge det er vindstille og tørt. Så lende de var i moderat aktivitet, og ikke ble alt for svett.

Her har de faktisk valgt å være inne for første gang på mange år, det var da 18- men utrolig mye vind.

Regner med dere som barnehagepersonell velger å gjøre det dere mener er best uansett:)

Skrevet

Jeg hadde aldri i verden turt å sende ut barnehageunger i -30 grader. Hvordan skal de få passet på at ingen blir for svette og alle er i moderat aktivitet? Brrrrrrr....

Skrevet

Jeg syne i utgangspunktet ikke innedager er greit. Heldigvis er det veldig få slike dager i vår barnehage.

For de aller minste barna er det selvfølgelig greit å være inne på ekstra kalde dager. de klarer jo ikke å bevege seg så mye, og bevegelse er som kjent veldig viktig for å holde varmen utendårs på kalde dager.

Men barn som er i aktivitet klarer fint å være ute både i minus 10 garder og kaldere. Så her at noen hadde grense på minus 5 grader. Hadde det vært her, så hadde ikke barna vært utendårs fra november til mars:(

I vår barnehage er de store barna ALLTID ute i løpet av dagen. Heldigvis. Og de er gjerne ute i flere timer. Så lenge de har gode klær og de er i aktivitet, er det ikke noe problem etter min mening. en halv time ute??? Hva er det. Barna tåler fint minus 10 grader i flere timer (forutsatt at det ikke blåser kraftig da!). Jeg skjønner virkelig ikke begrunnelsen for å være ute bare en halvtime. Barna får ikke kuldeskader eller skader i luftveiene av å være ute noe mer. Tenk bare på alle barna som vokser opp på innladet eller på Svalbard. De er faktisk ute der også!!

Stress med påkledning?? Alle barna trenger vel ikke være ute samtidig. Og dere har vel ikke 40 stl på en avdeling????

Hva med å dele barna i grupper. En gruppe er inne, mens en er ute. Og så bytte etter lunch.

Personlig ser jeg ikke helt problemer jeg da. Det finnes alltid løsninger slik at barna kan være ute i lpet av dagen uten at det blir altfor mye stress for de voksne.

og JA, Vi er alltid ute i løpet av dagen her hjemme også selv om det er minus 12 grader!

Skrevet

En jeg jobber sammen med jobbet for noen år siden i park (der man er i parken fra 10-15 omtrent, og er ute hele dagen) Og der var det faktisk ikke lov å holde åpent når gradestokken krøp under -10. Det var 1-7 år.

Det var fordi det var vurdert som SÅÅÅ farlig for barna å være ute.

Jeg snakker ikke om STRESS ved påkledning, det er det omtrent uansett, med noen som alltid skal "fly" overalt. Men vi setter utrolig pris på å være ute, og det blir mye mindre stress for oss også når barna er ute, fordi da blir de ikke så urolige på ettermiddagen. Jeg elsker å være ute! Det tar bare utrolig lang tid i forhold til tiden vi skal være ute... Vi deler dem ofte i grupper og går ut noen på formiddag og noen på ettemiddag. Vi har også tre turdager i uken, så vi er masse ute ellers.

Og jo, vi har faktisk 40 stk på en avdeling. Det kalles dobbelt avdeling.

Det holder med ett spørsmåltegn, vi ser at det er et spørsmål selv om du bruker bare ett skjønner du...

Nå spurte jeg et spørsmål, og du kommer med kritikk... Jeg skjønner ikke hvorfor man alltid skal få besvart spørsmål med kritikk (fre enkelte) på disse sidene... "Dere har vel ikke 40 stk på en avdeling???"

Skrevet

Må bare få sei til deg over her at alle barn er faktisk ikkje aktive ute, og det er heller ingen selvfølge at alle barn har nok varme klær....

Skrevet

Jeg syns bare det høres koslig ut og ha enkelte innedager jeg :) Når det er skikkelig kaldt og guffent ute, hvorfor ikke kose seg inne i varmen?

I bhg til ungene mine hadde de en innedag her i uka.. det var 10 minus ute, og de var bare 6 barn den dagen (Er normalt 14-15), så da latet de som de dro på tur i skogen, og satt seg rundt et bål... fikk kakao og hadde lesestund og alt var supert!! :) Gutten min kom stolt hjem og sa at de hadde fått kakao i bhg, var helt rar og glad :) hehe...

Koslig syns jeg da, selv om jeg ikke mener man skal få kakao hver dag... :P tenk for en opplevelse de hadde, og hvor fantasien ble godt brukt siden de var på "liksom-skogtur" ;)

Skrevet

Det er jo ikke nødvendig å ha ute alle barna samtidig da.

En gruppe hver dag i lange kalde perioder?

Skrevet

Jeg synes det er bra å ha begge deler :o)

Er ikke en av de som mååå på død og liv at barnet SKAL være ute i lang tid hver dag - er jo kos å leke inne også.

Og jeg synes det er betryggende å vite at bhg tar ansvar og synes det er best å ikke være lengre ute enn en liten periode alt etter temperaturen for barnas skyld og ikke foreldrene som ikke er ute selv.

Skjønner absolutt problemstillingen å kle på mange barn - jeg bruker evig lang tid når jeg skal kle guttungen for å være ute !!!!

Skrevet

i barnhagen her så er de inne hvis det er kaldere enn 10 minus. syns det er helt greit. hvis det ikke er så kaldt og de fortsatt har en innedag så regner jeg med de har det av en grunn.. kan være veldig kaldt og surt selv om det er bare noen få minus..

ikke ofte de er inne da.. ikke ofte det er så kald her..:)

Skrevet

kamomille, de som vokser opp i kaldere strøk, har annerledes nese enn oss. Derfor er de bedre tilpasset kulde.

Nesen har en svært viktig rolle i å beskytte luftveiene mot ubehandlet luft og det har vist seg at størrelsen på nesen innvirker på evnen til å puste gjennom nesen. Inuitter lever i svært kaldt klima (på Grønland), og studier har vist at de har høyere nesehuler enn mange andre folkegrupper!

Skrevet

Hei

Nå har eg ikkje lest alle svara frå andre.

Her svarar eg både som styrar/ped.leiar sjølv i barnehage og mor til to barnehagebarn.

Eg syns ikkje noko om innedagar i barnehagen. Ihvertfall ikkje blant dei største barna.

Ser sjølv på min eldste son at dersom han ikkje har vore ute i barnehagen er han veldig aktiv når han kjem heim og har behov for å gå ut ein tur. Når ein hentar fire, lagar middag osv er det mørkt ute før vi rekk å komme oss ut.

Greit nok at de er 40 på ei avdeling. Men reknar med at antal vaksne står i forhald til antal born? Så det kan då ikkje vere noke problem å organisere dette. Eg vil heller sei omvendt. At dersom det er 40 born på ei avdeling MÅ ein del av borna vere ute til ei kvar tid.

Sjølv jobbar eg på ei 24 avdeling. Gruppa er alltid delt midt på dag. Ei halve ute og ei inne.

Eg veit sjølv kor trøytt ein blir i hovudet av å gå inne ein heile dag i den støyen som er i barnehagen. Så borna bør absolutt lufte seg ein tur kvar dag!

Skrevet

Bhg som mine går i har vert ute i 10 minus, men når det var 20 minus nokon dagar så var dei ikkje ute og det syns eg er heilt greit. Me er så heldige at det er ein gymsal vegg i vegg med resten av bhg så hvis dei ikkje er ute så springer dei i gymsalen, dei er "bare" 17stk på avdelinga, begge mine er der.

Dei seier i frå i bhg at dei ikkje har vert ute hvis dei ikkje har vert ute, seier dei ikkje noko så har dei vert ute i løpet av dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...