Gjest Tale30 Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Noen med erfaring? Jeg har kjøpt det nå fordi jenta vår er så plaget med luft i magen, men hørte et sted at dette ikke var anbefalt lengre. På apoteket hadde de ikke fått noen info om at dette ikke skulle anbefales, så man må vel kunne stole på det?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Fra www.felleskatalogen.no: Dosering: Dråper: Ved 3-månederskolikk gis 10 dråper før hvert måltid. Behandlingen pågår så lenge tegn til kolikkbesvær foreligger. Fås ingen effekt bør lege kontaktes etter 2-3 dager.
Gjest Tale30 Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Tusen takk, dette hørtes jo greit ut.. Vet ikke hva det var som gjore at enkelte leger hadde gått bort fra å anbefale dette jeg.. Jeg sjanser på å gi det, syns bare det er ekkelt å gi noe nytt. Jeg var engstelig ved sukkervann også, hehe. Det hadde forøvrig null effekt..
Gjest Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 Fikk beskjed av HS å ikke bruke det, pga noe greier i det.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #6 Skrevet 6. februar 2009 Da jeg rådførte meg på apoteket om minifom fikk jeg vite at det inneholdet et østrogenlignende stoff som kan gi hormonforstyrrelser. Alle apotek skal ha fått informasjon om dette fra helsemyndighetene. Det har ikke blitt forbudt bla fordi de ikke kan påvise hvor skadelig det er. Synes det er litt rart at "ditt" apotek ikke visst dette, det er noen år siden dette ble kjent. Det finnes øvelser som hjelper babyer mot luft i magen. La baby ligge på rygg og løft forsiktig begge bena opp mot magen og hold forsiktig. Veldig viktig å ikke presse. En annen metode er å la baby ligge på rygg her oså og sykle med bena. Gjør baby motstand så stopp og forsøk på nytt når han/hun er avslappet igjen. Du kan også la baby ligge på magen over knærne dine og stryke med flat hånd fra rumpa til skuldrene med rolige, myke bevegelser. Min datter hadde kollikk og jeg prøvde alt:Sykle med bena, stryke over ryggen, sukkervann, minifom (4uker -til jeg frarådet av apoteket), bæring opp og ned trapper - hengende på underarmen (finfin trim , fotsoneterapi (virket noen timer av gangen) og til slutt kiropraktor - og det gjorde susen :) Jenta ble helt frisk etter 4 behandlinger
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 Fy for et dårlig apotek du har handlet på!! At Minifom dråper ikke lenger er anbefalt til bruk på babyer SKAL alle apotekansatte fått med seg, og det har vi PLIKT til å informere kundene om. Jeg hadde ikke gått inn igjen på det apoteket som du handlet på om jeg var deg. Makan til dårlig faglig oppdatering har jeg ikke hørt om på lenge! Sånn, ble bare litt provosert. Hilsen en som jobber i apotek.
Gjest Tale30 Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 Jeg har prød alt, og har allerede hatt tre behandlinger hos kiropraktor. Masserer hver dag, både mage, nakke og bekken, men ingenting hjelper. Har også kuttet melkeprodukter, mange grønnsaker, løk og sterkt krydder. Så minifom var liksom siste skanse.. men jeg er skeptisk ja. De på apoteket hadde ikke hørt noe om noen advarsel, så det var merkelig..
Gjest Tale30 Skrevet 6. februar 2009 #9 Skrevet 6. februar 2009 Takk for info fra apoteksansatt Jeg har ikke så lyst til å bruke minifom nå. Kanskje jeg får refundert pengene?
*toppris* Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 ja det er visst ikke bra for ungen alikevel...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 Ja, om du ikke føler deg trygg på produktet pga de nye anbefalingene, så mener jeg at du har rett til å få pengene tilbake. Det er helt klart de på apoteket som ikke har gjort jobben sin da de solgte deg Minifom dråpene. De har plikt til å gi tilstrekkelige opplysninger om produktene de selger. Og om vedkommende som solgte dråpene til deg ikke haddde fått med seg de nye anbefalingene av en eller annen grunn, så burde det jo ringe en bjelle da du spurte om det var ok å bruke de. Selgeren burde iallefall ha vett til å forhøre seg med en farmasøyt eller noe før hun/han svarte at det var helt ok å bruke det.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #12 Skrevet 6. februar 2009 Ikke for å ødelegge den gjennomgående negative responsen her, men: Vi prøvde alt med lillegutt, inkludert osteopat, ikke noe ga resultater. Så fikk jeg anbefalt minifom av ei venninne som hadde brukt det på sin baby, og det fungerte som bare det. Lufta kom kjempelett ut, og vi fikk en blid og fornøyd baby. Vi brukte det i en uke, så trappet vi ned til hvert annet måltid, så hvert tredje etc... og han har ikke fått problemer med luft igjen.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #13 Skrevet 6. februar 2009 Det er langvarig bruk av dråpene som ikke er anbefalt lenger, så du kan helt sikkert prøve de noen dager slik som hun over her har gjort. Men jeg ville ikke brukt de utover 10 dager om jeg var deg.
Gjest Tale30 Skrevet 6. februar 2009 #14 Skrevet 6. februar 2009 Så da kan minifom løse opp luft da, også blir det bedre på sikt selv om man slutter? Det er jo kjedelig dersom problemet likevel kommer tilbake og man ikke kan bruke det over lang tid.. Det er merkelig at det ikke står noe i det hele tatt om bivirkninger på pakken eller på vedlegget. Det anbefales for bruk ved kolikk, det står både på pakningen og vedlegget. Det burde jo trykkes en advarsel på produktet hvis det er farlig.. jeg mener man skal jo gi det til barn som er sårbare i utgangspunktet..
Sunnybeach4gull :) Skrevet 6. februar 2009 #15 Skrevet 6. februar 2009 Heia! Istedet for minifom kan du prøve Infacol! :-) Det va redninga for våres lille gutt de første 3 mnd me intense luftsmerter! http://www.auravita.com/products/aura/phmx10020.asp
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 10. februar 2009 #16 Skrevet 10. februar 2009 Hei Tale! Har du prøvd minifom nå? Har det effekt? Vi har nettopp startet og venter i spenning! Lilllebabisen her har mer og mer vondt etter hvert måltid, dag og natt, og det begynner jo å ta litt på...
Gjest Tale30 Skrevet 10. februar 2009 #17 Skrevet 10. februar 2009 Vi er i samme situasjon igjen altså? Jeg har gitt minifom nå i tre dager. Legen på seksukerskontrollen sa at det bare var å bruke, og det står ikke noe om bivirkninger på pakken, det står kun at det ikke tas opp i kroppen. Så jeg bestemte meg for å prøve. Hun har virket bedre, men i går bled et verre igjen. Hun sover likevel bedre på natten enn før..
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 10. februar 2009 #18 Skrevet 10. februar 2009 Krysser fingrene for at det går bra da Har hørt flere si at det har hjulpet, så det er vel bare å prøve. At det skulle være farlig å gi kan jeg neppe tro. For da hadde det ikke blitt solgt reseptfritt på apoteket! Vi ble anbefalt Minifom både på sykehuset, av lege og av helsestasjonen. Men vi startet først nå. Å drikke fennikel-te hjalp ikke. Tydelig at det er luftplager småen har hvertfall. Ikke godt å se disse små streve og plages sånn med magen...
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #19 Skrevet 12. november 2009 Minifom er tatt av markedet i Sverige!! For 20 år siden!! Hva skjer med dumme uopplyste Norge da? Jeg har ei lita ei med magetrøbbel, og prøvde Minifom et par dager helt til kiropraktoren vår fortalte dette. Jeg tør rett og slett ikke ta den sjansen, så nå slutter jeg momentant med dråpene....
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #20 Skrevet 12. november 2009 da min eldste på 4 hadde problemer med luft som baby,fikk jeg også høre om minifom. men brukte det bare 1 gang. Da alle frarådet langvarig bruk av det! husker ikke hvorfor. men var tydeligvis en bivirkning jeg ikke ville gi mitt barn siden jeg ikke ga det mere.. google det kanskje?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #21 Skrevet 12. november 2009 Statens Legemiddelverk fraråder bruk av legemiddelet Minifom, som gis til spedbarn mot kolikkplager. Årsaken er at legemiddelet inneholder konserveringsmidlene propyl- og butylparaben, som har vist hormonforstyrrende effekter i dyreforsøk. Dette skjer etter at Grønn Hverdag bad Statens Legemiddelverk å vurdere om Minifom er trygt å gi til babyer. Link til artikkelen: http://www.gronnhverdag.no:80/artikkel.php?artikkelid=3034
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #22 Skrevet 12. november 2009 http://www.astrazeneca.no/apotek/aktuelt/1804_minifom.html
Anonym bruker Skrevet 12. november 2009 #23 Skrevet 12. november 2009 hadde heller ikke villet tatt sjansen på at mine barn kanskje ikke kunne få barn pga bruk av minifom,mens de selv var babyer..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå