Gjest Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 hun er 5 uker i dag. hun har snudd døgnet å er helt umulius om natta..(mistenker kolikk) hun har begynt å sove hele dagen. plutslig har hun også begynt å la det gå over fem timer før hun viser tegn på sult.. da ligger hun å sover. tenkte å vekke henne hver 3 time sånn at hun kansje kan ha disse lange søvnøktene på natten som hun hadde før.. (hun legger bra på seg. fødselsvekt 3720g. 1 mnd 4910g) men rett før vi veide henne så våknet hun til mat hver tredje time. så nå som hun har snudd helt så er jeg redd for at det kan bli for lite.
Gjest Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Du trenger ikke å vekke henne for mat. For all del, la henne sove og kose seg!!! Det høres sikkert teit ut, men jeg gjorde dette i 1 mnd, og hadde aldri trengt det. Både du og baby blir stresset av det!! La henne sove og spise som hun vil, så følger du med henne noen uker, veie henne 1 gang i uka noen uker og se. Hun vil ta det hun ønsker. Når det gjelder det at hun snur på døgnet er litt vanskelig å si for meg hva årsaken er, men samme igjen, hun sier ifra når hun er sulten. Du kan jo prøve å holde henne våken sånn på etter middagen så kanskje hun blir litt trøttere, og kanskje bare la henne ligge på natta hvis hun våkner, og ser du at hun vil ha mat, gir du henne det, vil hun kose, så gi smokk om hun får det, også gråter hun tar du jo henne opp seff!! Min gutt var akkurat sånn, men når jeg lot han styre alt, så gikk det kjempe fint. Noen ganger 5 timer mellom og andre 2 timer osv....
Marius og mamma'n hans Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Ikke begynn å vekke henne sier jeg også. Jeg måtte gjøre det med Marius fordi han la på seg litt lite etter at vi kom hjem, det ble bare stress, for når han endelig hadde sovnet så måtte jeg vekke han igjen fordi det var mattid... Nei la henne få sove, hun er så lita at hun trenger det sikkert. Men noen råd for natta har jeg ikke...
Vannmann-86*med-liten-Emil Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 Jeg er uenig med de to øverste innleggerne her. Vi fikk beskjed om at dersom babyen sov mer enn 3 timer i strekk på dagtid, burde vi vekke ham. Mat om han er sulten, men ellers bare vekk ham litt. Ellers så sier det jo seg selv at døgnrytmen snur. De små vet jo ikke om det er natt eller dag helt i begynnelsen, og dette er det jo viktig å lære dem.
Han79 Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Jeg fikk beskjed om å vekke henne hvis det gikk mer enn 5 timer.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 7. februar 2009 #6 Skrevet 7. februar 2009 Tulla mi hadde også snudd døgnet helt ei stund, og krevde ikke mat mer enn hver 6 time på dagen, eller natta for den del. Pga fryktelig såre brystknopper måtte jeg få i henne mat oftere for at hun ikke skulla suge så hardt. Jeg vekte henne hver 3-4 time et par dager, og nå har hun tatt over selv! Hun har nå fra 2-4,5 timer mellom måltidene på dagen, og sover faktisk natta over. (bank i bordet for at hun fortsetter ) Så for oss fungerte det veldig bra å vekke henne et par dager.Gjør det som føles rett for dere, tror ikke helsevesnet er enige med seg selv eller hverandre om hva som er rett og ikke. Lykke til med nettene Skal krysse fingrene for at det bare er en periode!
Gjest Skrevet 7. februar 2009 #7 Skrevet 7. februar 2009 man vekker ikke en vanlig baby for å spise. Nå har jo dere et problem, hun har snudd døgnet og da er jo det første rådet man får overalt at man vekker hver tredje time om dagen for mat. Så ja, det høres veldig fornuftig ut. I tillegg ville jeg redusert mitt eget inntak av melkeprodukter og evt bestilt en time til kiropraktor for en sjekk. Mange har så høy terskel for å gjøre tiltak mot magesmerter/kolikk og angrer senere på at de ventet så lenge. Lykke til.
Leen Skrevet 7. februar 2009 #8 Skrevet 7. februar 2009 Jeg fikk beskjed om å vekke henne hver 2-3 time på dagen, og la henne sove til hun voknet selv på natten. Funket veldig bra her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå