Gå til innhold

Kan babyer spise jordbær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ga 1/2-åringen vår Frutti (Nestle) med banan og jordbær i går. Så påstår samboeren min som har barn fra før, at så små ikke skal ha jordbær. Høres rart ut, syns jeg. Ser flere steder at det diskuteres om ammende mødre kan spise bl. a. jordbær. I heftet om spedbarnsmat som vi fikk på HS, står det faktisk at de kan spise jordbær, så svaret gir seg vel selv. Men har dere andre noen kunnskaper om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De lærde strides om temaet... derfor velger jeg å droppe det til mine barn før de er ett år. Vi har en del allergiplager i familien. Jordbær er det mange som kan reagere på, derfor venter jeg. Jeg har ammet begge utover 12 mnd, derfor får de mm samtidig som den nye maten introduseres.

Skrevet

Jeg har også hørt at man ikke skal gi jordbær for de er 1år, men det er jo jordbær i den fruktpurreen du nevner , og den er vell fra 6mnd'er om jeg husker rett.

Da gutten min var 9mnd og var dårlig, fikk jeg ikke i ham så mye en periode, og prøvde mye forskjellig for å få i ham væske. En av tingene han da spiste var biola yougurt med jordbær, den elsket han. Han elsker den end og får den noen ganger i uken. Er 10mnd'er nå og det går iallefall bra :-).

Skrevet

Vår datter spiste en del jordbær i fjor sommer, da var hun ca 7 mnd, gikk fint det, veeldig populært.Ga også til storebror da han var baby. Ingen allergier i familien.

Skrevet

Rådet som gis nå slik jeg har forstått det er at man skal unngå jordbær inntil barnet er 1 år (det samme gjelder citrus frukter) dersom det er mye allergi i familien.. Har man ikke mye allergi i familien er det bare å å gi jordbær og sitrus før ett år...

Skrevet

Æsj, lett å bli forvirret! Vi har ikke allergier i familien, så det er vel ikke noen krise. : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...