Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har - såvidt vi vet - dren i det ene øret, fikk påvist kronisk mukoid mellomørebetennelse i november og beskjed om at hvis symptomer/verk fortsatte etter at legen renset opp da skulle hun behandles med antibiotika. Når pappaen kom for å ha samvær på nyåret, klaget han over at hun luktet - og oppdaget etterhvert at det som lukter rett og slett er betennelsen i øret. Barnevern har også notert seg den spesielle lukta. De var på sykehuset på onsdag, oppdaget at mora ikke har behandlet med antibiotika som hun skulle, og jenta har altså gått med ubehandlet gjennomgående mellomørebetennelse minimum siden slutten av november - kanskje lenger.

Noen som vet hva som i verste fall kan bli utfallet om dette ikke blir gjort noe med? Mamma er sykepleier, og etter å ha lest epikrisen sa hun noe om at en slik betennelse kan gå over til en hjernehinnebetennelse om den får lov å utfolde seg. Jeg kjenner mamma og vet at hun "vet" mye rart, noen fagfolk eller andre her som kan bekrefte/avkrefte? (hun er forøvrig døv på det øret det renner verk fra pga en infeksjon i svangerskapet, så hørselstap er vi ikke så redde for... Trommehinnen i dette øret er heller ikke helt god fra før, derav drenet)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er jo tydeligvis ikke ditt barn du snakker om, er det et barn i bhg der du jobber eller noe???

for om det er det, så er det noe styrer skal ta seg av, og aventuelt kontakte barnevernet (igjen?) for å få de til å ta det med mor/far, for så å gå til legen....

Skrevet

jeg dytter , og hu jobber ikke barnehage

Skrevet

Jobber ikke i barnehage nei - det er datteren til min samboer det er snakk om.

Barnevernet mener det "ikke står om liv og helse", og vil derfor ikke gripe inn - fordi de ikke vil "risikere samarbeidet med mor". En mor som ikke har stilt til avtaler med dem eller svart på telefon/åpnet døra for dem siden starten av desember. Så et ikke-eksisterende samarbeid med med en mor som truer med å flytte fra kommunen når som helst, er viktigere for dem enn det faktum at det sitter ei sjuk jente der som ikke får nødvendig legeoppfølging og som ikke har noen som kan følge med om hun har på lue ute eller har det trekkfritt hjemme - ingen vet engang om hun har noe hjem... Vi trenger sårt noe å slå i bordet med som sier at det ER ikke ok av barnevernet å tro at har hun overlevd med de ørene siden november så overlever hun i noen uker til, så det er greit å sitte med hendene i fanget og vente på at advokaten til far gjør jobben for dem.

Skrevet

Jeg får så vondt i meg av det du skriver... hva som gjør at noen ikke gidder å stille opp for ungene sine?

Jeg kan ikke hjelpe deg med noen råd dessverre... men er det mulig at dere kan overta hovedomsorgen? For denne jenta kan umulig ha det bra sammen med mor!

Skrevet

Han skulle egentlig - i følge dom fra lagmannsretten - hatt henne med hjem i dag. Men fordi mor anket til høyesterett må han vente i noen uker til på en midlertidig avgjørelse fra tingretten i kommunen der de bor, dommen fra lagmannsretten er ikke lenger rettskraftig når den er anket. Det er et og et halv år siden han fikk stadfestet farskap og begynte prosessen med å trekke mora for retten for å få daglig omsorg (tro meg, dette er ikke første gang barnet har blitt forsømt i forhold til nødvendig legetilsyn, tilstrekkelig mat og klær osv, barnevernet har vært tungt inne helt fra fødselen), så barnevernet tenker vel at de ikke tar "smellen" med å gripe inn når det bare er snakk om uker før rettssystemet "gjør jobben" med å ta barnet fra mor for dem... Har hun overlevd drøye to år hos mor, tåler hun noen uker til liksom. Uff, jeg blir av og til så sint at jeg blir helt matt.

Skrevet

Stakkars barn:(

Men barnet må¨vel ha et hjem? Eller misforsto jeg deg nå?

Om faren har samvær henter han vel barnet hjemme? Og siden bv er innblandet har de vel vært hjemme hos dem?

Skrevet

vi aner ikke om barnet har et hjem. Mor har hovedomsorg fremdeles, hun flyttet fra siste kjente adresse i høst en gang og barnevernet vet ikke hvor de bor. Min samboer får ikke adressen hennes/adressen til barnet sitt fordi mor er vrang, hun har ikke meldt flytting til folkeregister, og det er ingen automatikk i at hun ikke bor rundt omkring hos venner og kjente (det gjorde hun i perioder når jenta var baby).

Og han har aldri fått lov å komme hjem til dem. Mora insisterer på å overlevere på et kjøpesenter, for hun vil ikke avsløre hvor hun bor. Paranoia? neeeida.

Skrevet

Jeg blir rett og slett sjokkert over barnevernet og regelverket i dette landet. Om bv er inne i bildet syns jeg det er utrolig rart at ikke de kan kreve å få vite hvor hun bor. Kan ikke akkurat påstå de verner barnet sånn som det ser ut her. Om faren er i sak ang omsorgen burde det jo telle mye at de ikke har fast bosted isåfall.

*Oppgitt og rister på hodet

Skrevet

Ja, vi har vært så sinte i dag alle mann at man kunne vel kokt vann på hodet til både meg, gubben og svigermor... De kan vel kreve å få vite, og de KAN ta med politiet og forlange å få komme inn og se. Men de VIL ikke gjøre det sier de - fordi de ikke vil risikere å ødelegge samarbeidet med mor, som angivelig venter et barn til og dermed kommer til å ha med barnevernet i bokommunen sin å gjøre også etter at hun har mistet omsorg for jenta til sambo.

Jeg synes ikke "samarbeidet" (altså, i hele januar mens gubben har vært der for opptrapping av samvær og tilvenning, har det vært han som har levert viktige beskjeder til barnets mor når han har hentet/bragt barnet i forb. med samvær, fordi hun nekter å snakke med eller stille til møter hos barnevernet) er så mye å ta vare på at man skal risikere helsa til jentungen, jeg. Og jeg synes faktisk ikke at det er greit å si hun har tålt det så lenge at hun tåler to uker til... Problemet er vel at denne mora er truende til å saksøke hvemsomhelst for hva som helst - så de er vel redde for reaksjonen og lar advokatene "gjøre jobben" så slipper de å sitte igjen som syndebukkene når jenta blir henta ut av hjemmet.

Skrevet

*rister på hodet* Hva i all verden fikk henne til å anke? Dette byråkratiet verner jo mor, ikke barn. Jeg blir oppgitt over rettssystemet =(

Skrevet

Men kan hun ikke bli behandlet nå som faren er hos henne for samvær? Hun må vel ikke gå med ørebetennelsen helt til saken om omsorg er avgjort?

Bv er jo en instans som skal tale barnets sak så helt sykt la være gripe inn med begrunnelse at de ikke vil ødelegge samarbeid med moren. Er vel ikke frivillig at bv kobles inn og moren må vel samarbeide til et viss punkt uansett?!

Håper alt ordner seg snart- og at tilvenningen går bra. Jenta høres ut til ikke å ha fått den beste starten i livet så håper flyttingen ikke blir traumatisk for henne. Fælt at noen ikke klarer ta godt nok vare på barna sine:(

Skrevet

Hun anker i håp om å vinne tid, tror jeg. Det er jo egentlig synd på dama - hun er selv noe enkel (eller vanskelig, vil jeg jo heller si), har falt utenom det meste, lite familie og nettverk, trøblete barndom... og så fikk hun en baby og dermed masse positiv oppmerksomhet- og for første gang antagelig en identitet som gav henne status i voksenlivet. Hun er mamma nå, og det gir henne masse positiv oppmerksomhet. Samtidig har ingen noen gang lært henne noe som helst om hva et barn faktisk trenger, og så tar man lettvinte løsninger og går i de samme fellene som hennes foreldre gjorde. Hun ser jo ikke hverken sine egne feil eller at hun gjør noe galt i morsrollen, og tror alle driver en eller annen vendetta for å ta fra henne datteren som hevn - den mest populære teorien er at jeg står bak fordi jeg ikke tåler at samboeren min har barn med noen andre. Hun har skiftet advokat tre ganger i løpet av saksgangen, i den tro at advokatene også er i mot henne og at det er deres skyld at hun taper. Og hun har klokketro på å vinne, hver gang. Virkelighetsoppfatningen er det så som så med, altså.

Skrevet

Hun høres ut som en stakkarslig person. Jeg får vondt av henne også, men aller mest av barnet hennes som er den som får unngjelde.

Det er som er fint i denne saken er at denne jenta (les: barnet) vil få det bra på sikt. Det er ikke alle barn som får det.

Og jeg håper biomor får den hjelpen hun trenger og selv innser at hun ikke bør få flere barn, før hun "blir voksen".

Skrevet

Ja, hadde hun enda innsett at hun trenger hjelp. Det er det som er det mest tragiske - at hun ikke forstår at når hun kommer på kant med alt og alle og hele samfunnet er korrupt og ute etter å ta henne, så er det fordi hennes oppfatning av rett og galt, lover og regler og hvordan samfunnet fungerer rett og slett ikke henger på greip - ikke fordi det er en konspirasjon eller at politi og rettsvesen, statlige organer og alle andre myndigheter er korrupte og kjøpt og betalt av meg og samboeren min...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...