Gjest Moderert.. webmaster Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Vi leier et hus, kan tenke meg det er 50-60 år gammelt. Da vi flyttet inn var det ikke dusjkabinett på badet, kun fliser. Jeg sa til han på visningen at jeg ikke var int i å dusje på gulvet og han lovte å fikse dette. (Dum som jeg var fikk jeg ikke dette skriftlig) Dette ble da ikke gjort..etter en stund fant jeg ut at alle vinduene (utenom det på soverommet) i første etg er malt igjen. De er UMULIGE å få opp. (Man sjekker jo ikke sånt på visning..iallefall ikke jeg) Dette har heller ikke blitt fikset, sist sa vi i fra i Desember..da skulle han fikse det til sommeren. (Sa han sist også) Uansett, nå hadde vi nettopp vannlekkasje..gikk hull i taket på kjøkkenet og ble en stor fuktflekk i stua. Det er jo gamle rør her, og det var i disse det var tett...mens huseier skylder på oss for at ikke vi har hatt i plumbo 1 gang i uka i alle avløp. (Er jo ikke vi som skal betale for plumbo vel?) Første gangen han sa dette var like etter jul i 08. Badet oppe var ikke vanntett fordi han hadde pusset det opp selv, gjort en dårlig jobb..bla hadde var det helt råttent inntil veggene. Han har fikset badet nå, men sa til oss at om dette skjedde èn gang til ville han sende regningen til oss. Er det riktig? Vi kan jo ikke noe for at det er gamle rør i huset..og vi tar jo opp hår, matrester olign fra sluk etter oss! Det er mye mer jeg kunne skrevet om denne fyren...men hva bør vi gjøre nå? Er det trygt å leie her? Vil ikke ende opp med en fet regning!!!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Dagens råd: FLYTT UT OMGÅENDE!!! Nei, dere er vanligvis ikke ansvarlige for råteskader så fremt det står på varme overalt, slik at det ikke er kunldegrader i noen rom
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Råte har det blitt fordi badet ikke var vanntett...men det er det fikset på nå uansett. Det var varmekabler på badet, de sto på hele tiden. Røret som går opp til avløpet i dusjen var jo tett, så når jeg dusjet rant ikke vannet ned..var ingen kant fra badet og ut på gangen heller..så vannet rant både ned i gjennom flisene (som var sprukket) og ut på gangen og ned i gjennom tregulvet. Hadde badet vært vanntett + hatt den kanten på 10 cm(?) ved terskelen, så hadde det aldri blitt noen lekkasje. Men selv om det nå er nye fliser, er det jo ingen kant..så om røret tetner igjen så kan det vel skje en gang til?
lillefot Skrevet 6. februar 2009 #4 Skrevet 6. februar 2009 For det første: badet skal være vanntett og det er strenge krav til heldekkende membran i alle våtrom. Membranen skal gå opp på veggen ca 10 cm. Er det ikke membran der kan ikke huseier legge skylden på dere. Ta kontakt med forsikringsselskapet deres. I de fleste rør skal det ikke være behov for plumbo en gang i uka, men kanskje en gang i året. Onkelen min er rørlegger og vi har akkurat pussa opp badet her, så jeg veit det er masse forskrifter på hvordan det skal gjøres for at det skal være godkjent som våtrom. Dessuten skal alle som jobber med bad ha tatt våtromssertifikat. Ring husleierforeninga, og sjekk hva dere har skrevet under på i kontrakten. Og til sist: FLYTT!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Vel, så vidt jeg vet skal badet være vanntett nå...han brukte ikke membran sist:O Men, det er jo ingen kant ved døra..så om det renner vann ut i gangen om røret tetner så er vi like langt. Vet bare ikke om jeg har lyst til å leie av en som oppfører seg på den måten...vi har pusset opp masse her-gratis! Og det er takka vi får. Vi måtte flytte ut i 10 dager fordi de skulle pusse opp badet, han har ikke nevnt noe om trekk i leia og pluss at mens de vaska gulvet på kjøkkenet etter seg så må de ha dratt ut kontakta til kjøleskapet...all maten var ødelagt når vi kom hjem!! Han nekter for at de har gjort det..men dagen før var nemlig sambo innom for å se hvordan det gikk, og da tok han seg brus i kjøleskapet-da var det på. FAEN, blir så sint!! Har ikke skrevet under noe unormalt i kontrakten, har sjekket det...men kjedelig å bo her når slike ting kan skje. Han gir jo f.. i alt..gidder ikke bestille en ekstra søppeldunk engang...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #6 Skrevet 6. februar 2009 Huseier har INTET å komme med, men det har dere derimot - google husleieloven, den ivaretar leietakers rettigheter, også selvom dere har en kontrakt som er hjemmesnekret av huseier, for det kan ikke avtales noe som er mindre gunstig enn det som står i husll..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 Har sjekket husleieloven..lurte på om jeg skulle ringe forbrukerkontoret å snakke med dem? Vet liksom ikke hvordan jeg skal ta det opp med huseier...skal jeg bare si at vi skal flytte? Er sååå mye jobb med å flytte også, men kan jo ikke bo sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå