Gå til innhold

April: Har de vært på tannsjekk?


ApriIbaby

Anbefalte innlegg

I går fikk vi innkalling til "tannlegen", eller tannpleier da. Det var noe av det mest høytidelige Lille har mottatt i posten og Karius og baktus fikk straks beskjed *ler*. Trodde egentlig han skulle til tannLEGE, jeg, men det spiller vel ikke noen rolle. Han synes i hvertfall dette er STORT selv. Han skulle fortelle det i bhg i dag

 

Har noen av deres små vært der ennå? Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi venter på innkalling selv - tror i alle fall at alle 4åringer får det? Spent på hvordan det kommer til å gå her også :oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de innkalling i det året de fyller 3,så vi var med Sondre i høst en gang. Vi var hos tannpleier. Sondre var godt forberedt og gapte høyt fra han kom inn døren i behandlingsrommet - hehe! Vi er godt fornøyd med null hull :o) Fikk tannbørste og monster-ring i premie.

Men tennpleieren kommenterte at han fremdeles bruker smokk. (Kunne se det på tannstilling/gane) Bruker smokk kun om natten, men hun mente at vi kunne la ham ha den når han sovner, og deretter "nappe den ut" når han er kommet inn i søvnen. Gjør det av og til, men er litt sløv på akkurat det...

Synes smokkeavvenning er vanskelig med Sondre da lillebror på 2 år er helt "smokkoman" - og trenger MINST 3 smokker når han skal sove - og helst vil han ha dem hele dagen lang... De deler broderlig på smokkene...

Planen var at Sondre skulle slutte med smokk i høst da vi var hos Sabeltann i Dyreparken, men han skjønte ikke hva Sabeltann skulle med hans smokker - han hadde jo KJEMPEMANGE! Jah...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært! Fikk innkalling til tannpleier, men endte opp hos tannlege siden tannpleieren vi skulle til var syk den dagen... Dette fikk vi beskjed om først da vi satt på venterommet, de hadde ikke mobilnummeret mitt, derfor hadde de ikke ringt... Ble forbanna, for et enkelt søk på GuleSider på husadressen min hadde gitt dem det nummeret, og dessuten var vi hjemme hele dagen i forkant av avtalen, så hjemmenummeret de allerede hadde ville ha vært nok... de PRØVDE med andre ord ikke å ringe...Så hadde de ikke ordnet at vi (som de eneste den dagen) fikk gjennomført sjekken likevel, så hadde de jammen meg fått høre det!! Det er noe spesielt med det aller første møtet med tannlege for et barn...

 

Anyway: Selv om vi hadde snakket mye om det på forhånd, og hun hadde gledet seg, så nektet hun å sette seg i tannlegestolen... det endte med at jeg måtte ligge der med henne på magen min, og hun med babydukka på sin... for et SYN!! Ha, ha... Tannlegen var veldig flink og lot henne kjenne på "skrapa" på neglen først for å kjenne hvordan det var før hun pirket i tennene hennes. Hun forklarte at hun skulle telle hvor mange tenner Maja hadde, og så pirket hun nøye i hver mens hun sakte talte til 20 tenner... Etterpå var hun svært fornøyd, og fikk velge en liten leke, og tok da et tannlegespeil... LYKKE!!

 

Fikk pussetips av tannlegen og spørsmål om vi brukte fluor, og skryt da vi bekreftet det. Så neste gang har snupperulle lovet å sitte i stolen alene mens jeg holder i hånda bare... så får vi nå se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var dere, Lykkelig? Jeg syns det er så rart at vi ikke har hørt et pøkk fra hverken tannlege eller helsestasjon siden den latterlige 2årskontrollen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,her skal de til første sjekk når de er 3 1/2 år, så han var i høst. Det er tannpleierne som tar undersøkelser på både voksne og barn her nå, men vi kalte det jo tannlegen da ;-) Han fikk trykke på knappene til stolen, tappe i vann i koppen, og drikke litt, kikke på alle instrumentene de brukte osv. Syns de var flinke til å gi dem trygghetsfølelse på denne helt nye situasjonen. Så kikket hun på tennene, og sa med en gang at dette så ut som en smokkegutt. "Eh, ja, han har den bare på natten da. Men kunne du se det?" spurte jeg. Ja, det hadde hun egentlig sett bare når han pratet med henne. Så det var jo fint....

Problemet her er at han sov med den inni munnen gjennom hele natten. Har nemlig prøvd å fjerne smokken etter innsoving, men da våknet han og spør etter den etter fem min. Hadde i forkant av tannlegebesøket snakket mye om smokk, og at hun kansjke sa han måtte slutte. Så da jeg fikk DEN tilbakemeldingen ble vi enige der og da om at vi skulle gi alle smokkene til førskolelærer i bhg, som skal ha baby. Og det gikk utrolig bra! Han spurte aldri om den en gang. Lillesøster sutret i fem minutter, og så var det greit. Hun var nesten to, og begge måtte jo avvennes samtidig, men det gikk altså over all forventning.

Stakkars, eneste gangen jeg syntes synd på ham var i bilen på vei hjem. Han tenkte lenge, og spurte:"Mamma, sa den tannlegen at jeg må slutte med kosefille også?" "Neida, kosefilla kan du ha lille venn." "Åja. Men sa hun at jeg måtte slutte med barne-tv også?" Stakkars, han trodde vel tannlegen skulle røve fra ham alt han hadde kjært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var i fjor rundt bursdagen hennes da.

Har gått med alle barna mine da dei var 3 år.

Kjempe stas. Og så fikk hun telle sammen med tannpleieren.

 

Barna går alltid til tannpleier først her i kommunen. Har dem hull så får dei time til tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...