Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vårt første barn og er så heldige å få låne vugge av svigermor. Den er riktig nydelig, og den tar ikke så stor plass. Det er viktig, fordi vi bor i en liten to-roms, og må finne spesialløsninger for det meste når babyen kommer.

Siden det ikke er noe eget barnerom å gjøre i stand, hadde jeg gledet meg veldig til å gjøre i stand "babyhjørnet" på soverommet vårt. Men her har svigermor satt foten ned. Vi får ikke vuggen før fødselen er i gang. Hun mener at hun skal da komme inn til Oslo (bor 1,5 time unna) og gjøre i stand soveplassen til babyen mens jeg er på sykehuset. For henne dreier dette seg om overtro. For meg er dette enormt frustrerende. For det første ønsker jeg veldig å ha ting klart når babyen kommer, og jeg hadde sett frem til å kose meg med forberedelsene. Dessuten er jeg ikke akkurat gira på at hun skal inn på soverommet vårt og gjøre i stand, selv om mannen min er med.

Mannen min er enig med meg, men svigermor er sta. Jeg har ellers et veldig greit forhold til henne, og vanligvis respekterer hun de grensene vi setter. Skulle gjerne hatt noen synspunkter fra andre gravide. Er det verdt å kjempe denne kampen eller skal jeg bare la det gå sin gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn hadde vi det med første barnet vårt :)

vi skulle låne ei vogn av tanten til mannen min og jeg tenkte at den kunne jeg jo hente og vaske og gjøre i stand en stund før fødselen. Men neida, det betydde ulykke å ha babytingene stående klare før babyen kom :)

hun ordnet vogna og den stod klar da jeg kom hjem fra sykehuset så det ordnet seg jo men jeg tok ikke den kampen den gangen siden det var hennes vogn og det betydde mye for henne og for meg egentlig ikke var noen big deal bare jeg fikk ei ren og koselig vogn når babyen kom :)

Men jeg ville vel også følt det litt annerledes om svigermor måtte inn på rommet osv. Da hadde jeg nok sørget for å ha det helt ryddig hele tiden i tilfelle fødsel og bedt mannen om å bli med henne å ordne vugga.

kan du ikke kose deg med å ordne klar andre ting til babyen kommer da? :)

Skrevet

Her må hver og en få velge sitt. Hvilke kamper du skal ta med svigermor kommer vel litt ann på forholdet deres. Men ellers må jeg faktisk si at jeg er på linje med svigermor. Har samme barrieren selv. Har nettop startet uke 32 og har det meste i hus. Men jeg monterer ikke sengen og rer den før jeg har født. Voggen står på barnerommet, men fungerer foreløpig som lagringsplass og vil ikke bli redd før etter fødselen. Jeg er ikke blant de mest overtroiske. Men for meg handelr det like mye om å slippe å måtte demontere en ferdigredd babyseng dersom noe skulle skje under fødselen. Jeg har veldig tro på at alt går bra. Men jeg må innrømme at jeg ikke føler meg helt trygg før jeg kan ta med meg en levende baby hjem fra sykehuset. Ikke det at det blir noe mindre å bekymre seg for da. Har mange venninner som sier de har gledet seg sånn til fødselen for å slippe å bekymre seg mer, men verden er jo fryktelig skummel hvis vi tar oss tid til å kjenne etter.

Skrevet

oi jeg syns det hørtes rart ut, at hu skal nekte deg det pga overtro? Hæ? Har jeg aldri hørt om. Jeg forstår deg kjempe godt, det er jo sånne ting som er kjempe koselig å dulle med nå mens vi venter, å gjøre i stand og gjøre det fint og koselig. Og ikke minst gjøre det vårt eget. Jeg hadde prøvd å si det til henne på en fin måte. Med en fin tone og forklart henne hvordan du føler det. Det kan jo tilåmed være et stressmoment, at ting ikke står klart og fint. Håper det ordner seg uansett. lykke til.

Skrevet

Min mamma er like steil mht vogn, mener at den ikke skal i hus før e tter fødsel.

Vi ser ikke helt poenget med å vente, bortsett fra faren for en unge med hofteleddsdysplasi, og da kanskje ikke kan ha vanlig vogn de første mnd. Så vogna er bestillt, er i butikken, men med avtale om at trenger vi en annen type, fikser butikken dette. VI ringer bare uansett dagen før vi vil ha den.

Når det gjelder andre ting, er vi litt trege..senga bestillte vi her om dagen, trodde den var lager vare, men kommer forhåpentlig vis i slutten av februar... Så er ikke den der da, og vi må bestille ny vogn har vi et problem, men det løser seg...

Folk har ulike følelser ang slike ting, og jeg prøver å gå stille i dørene mht mamma og svigermor. Er det ting som er viktig for de, finner jeg andre ting jeg kan forberede. Men det er din unge, gjør det som er rett for deg. Nekter svigermor å gi deg vuggen nå, så hjelper det jo lite hva dere vil..den er jo hennes

Skrevet

Det med ulykkeovertroen er vel snakk om et halvt år før babyen kommer, ikke to uker før!

Jeg ville heller ikke ønska "fremmede" inn på soverommet vårt!

Skrevet

Forstår deg godt jeg, er jo så koselig å ordne i stand til babyen kommer. Her er alt ferdig vasket og redd opp.

Satte opp babykurven i stua i går

Dette også litt for å forberede snuppa på hva som kommer til å skje snart, nå vender hun seg til å se utstyret til babyen og forstår at det snart kommer til å skje.

Er 36+3 i dag.

Skrevet

heia!

jeg er ved termin, og her har ting vært klart siden begynnelsen av januar. Vi kjøpte ny seng, og den er vasket, det samme er alt som er oppi, klar for babyen!

Jeg er av de som liker å være forberedt, og iallefall ha alt vasket.

Får du f.eks ny madrass til vuggen?? kanskje den lukter, enten gammel eller ny. Jeg vasket vår nye madrass, da den stinket så fabrikk om du skjønner... (og den tok litt tid å tørke.., og det er viktig at den er helt tørr, så det ikke blir fukt i den).

selvsagt tenkte jeg tanken som en over her.., tenk om noe går galt, og vi har kjøpt og montert helt ny seng.... men den slo jeg fra meg. For det første satser jeg på at alt går fint, for det andre kan den jo selges, ev spare den til neste:-) Må jo være optimister!!!!

kanskje du kan avtale med svigermor at hun kan komme nå og så kan dere gå igjennom vuggen, madrassen etc... og så kan du si hvordan du ønsker det, men at dere ikke rer den opp nå, altså ikke klargjør den helt. Så kan hun gjøre det mens du er på sykehuset!

bare et forslag.-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...