SuperGlad Skrevet 6. februar 2009 #1 Skrevet 6. februar 2009 Poenggrenser - siste opptak: Primær: 45,4 Ordinær: 50,7 hva er forskjell på primær og ordinær?
Anne-B. Skrevet 6. februar 2009 #2 Skrevet 6. februar 2009 Hmm, det vil jeg tro er for de som har primærvitnemål, dvs at man har fullført utdanningen i tråd med utdanningsplanen. Jeg har feks ordinært vitnemål fra vgs fordi jeg ikke fikk karakter i kroppsøvning og måtte ta det opp som privatist året etter. Du får en liten belønning for å ha fulgt planen, så å si.
Anne-B. Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Dette svaret her var jo helt usammenhengende, men jeg tror du skjønner hva jeg mener.
SuperGlad Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. februar 2009 hmmm, jeg har 4,2 i snitt fra vgs, å slik jeg forstår får jeg 8 alderspoeng? har jeg da 50 poeng i "dagens poengmåte"? tok vgs på de vanlige 3 årene.
Anne-B. Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Huff, jeg kan ikke det der, men det høres ikke usannsynlig ut.
SuperGlad Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. februar 2009 hååååper det!!!!!! vil så gjerne komme inn på den utdanninga jeg vil ha
Rusket. Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 "Det er to kvoter i opptaket, primær og ordinær kvote. I den primære kvoten som utgjør 40 prosent av studentmassen (50 prosent på medisin), kommer søkerne rett fra videregående skole og får sine opptakspoeng beregnet utelukkende basert på karakterer. I det ordinære opptaket kommer kandidater som har sanket tilleggspoeng med, og derfor blir poengkravet for dette opptaket generelt høyere." "Poengberegning for opptak er nærmere forklart på Samordna opptak sine nettsider http://www.samordnaopptak.no/statistikk/index04.html" (http://www.ntnu.no/pm/07.04/opptaksgrenser.pdf)
Gjest -<<- Skrevet 6. februar 2009 #9 Skrevet 6. februar 2009 Primær- er ferskinger fra vgs. Men du kan ikke forholde deg til disse poenggrensene ved årets opptak, siden det er gjort så drastiske endringer i poengberegningen for opptak til høyere utdanning at årets tall vil være veldig annerledes.
SuperGlad Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. februar 2009 faen faen faen..... ja ja, kommer jeg meg ikke inn får jeg ta opp noen fag så jeg får flere poeng....
Gjest -<<- Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 Det er sannsynlig at nesten alle poenggrensene fra i fjor vil gå ned i årets opptak.
SuperGlad Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. februar 2009 får krysse fingrene :-) Tusen takk for hjelpa alle sammen :-)
Leirha Skrevet 6. februar 2009 #13 Skrevet 6. februar 2009 Det syns jeg er rat om det er slik? For jeg har ikke gjort ferdig utdanning i tråd med blabla, jeg måtte ta opp et fag, men det fikk jeg ikke karakter i, fikk bare bestått, og da isåfall om det skal være riktig det du sier, så skal kravet være høyere for meg, men jeg har jo ikke fått noen karakter å hive på snittet mitt der jeg?
Leirha Skrevet 6. februar 2009 #15 Skrevet 6. februar 2009 Jeg tror faktisk, slik jeg har forstått det, så er primære snittet av karakterene og ordinær poengsum, som alderspoeng, forsørger poeng osv.. Man kan ikke få over så og så mye ekstrapoeng uansett.
vildejenta Skrevet 6. februar 2009 #17 Skrevet 6. februar 2009 snittene vil gå ned nå, fordi det er endring i alderspoeng, realfagspoeng osv. Sjekk samordnaopptak sine nettsider!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå