Gå til innhold

Har jeg svangerskapskløe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker på om jeg har fått svangerskapskløe. Kanskje noen med erfaring kan hjelpe meg.

Jeg har form for utslett som klør "hele" tiden på innsiden av lårene og på innsiden av albuene. Kan se ut som små nupper på en måte, over delvis stort område. Jeg har ikke kløe på mage, under føtter eller i hender som jeg har lest på nett at er de mest karakteristiske trekkene ved svangerskapskløe. Hva tror dere, noe jeg bør sjekke ut fort?

Jeg har time hos jordmor neste torsdag (i dag fredag), så usikker om jeg bare skal vente til da. Jeg er 36 uker på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skader jo ikke å ringe legen din og høre!! er absolutt ikke moro å holde på å klø seg halvt ihjel! hadde det selv jeg, mest på magen da. fikk medisiner av legen for det, og det hjalp veldig fort!

Skrevet

Det er to typer svangerskapkløe. Den ene er den som de fleste har, og er ufarlig men plagsom. Det klør på magen fordi huden strekkes der. Trror de for det meste anbefaler å smøre seg godt inn med god krem.

Den andre heter Choleostase (eller noe sånt) og henger sammen med lever og galle som går over i blodet, og denne kan være farlig. Det er denne som gir kløe under føtter og i håndflater. De sjekker ulike blodverdier for å diagnostisere denne formen. De gir også medisiner, om hjelper på noen men ikke på alle. Jeg ble igangsatt i uke 38 pga denne siste formen, noe som er praksis på mange, men ikke alle, sykehus.

Du må nesten avgjøre selv hvor bekymret du er. Les mer f.eks. her http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/graviditet_og_amming/svangerskapskloe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...