Vilja<3 Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Jeg skal skrive en oppgave med tema oppvekst og sosialisering eller flerkulturelle tema. Tenkte å ta for meg en probl.stilling angående ungdom og rus. Kan ikke være så stort da, skal være på 2000 ord. Noen gode ideer??? Kom gjerne med problemstillinger angående flerkulturelle tema også
FrøkenSprøken Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Nå husker ikke jeg hvor langt 2000 ord er, for vi skriver etter sider nå... Men hva med å skrive noe om hva foreldres alkoholvaner eller sosiokulturelle bakgrunn har å si for barnas alkohovaner eller framtid med tanke på rus, alkohol, utdanning e.l.? Er litt vanskelig å komme med forslag når jeg ikke vet hvilket pensum du har. Jeg skriver på et litt annet fagområde, for å si det sånn;) Og så kan du jo ikke drøfte noe særlig på så få ord? Så det blir vel kanskje en rent informativ oppgave?
Vilja<3 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2009 Takk det tipset skal jeg "tygge" litt på Jeg satt faktisk akkurat å las litt om marginalisering av ungdom og en undersøkelse om ungdom som hadde avsluttet skolegang, stod blant annet en del om sosiokulturelle og sosioøkonomisk bakgrunn. Jeg studerer første året på høgskolen og dette er faktisk den første oppgaven jeg skal skrive, så synest det er vanskelig å komme i gang. Men takk for svar:)
LegallyBlond Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Skal du skrive om temaet ungdom og rus på du få tak i boka Bittersøt av Willy Pedersen. Se her: http://www.iss.uio.no/publikasjoner/boker/2006/bittersoet.html Han har forsket masse på dette, og boka er sammendrag av forskningen. Den er ikke så alt for lang, og forholdsvis lett å lese, så er utrolig god å bruke også til mindre oppgaver (men krever jo selvsagt at du setter deg litt inn i det). 2000 ord er ikke så mye, så det blir jo en ganske generell oppgave. HUsk å ikke favne over for mye! Er mye på området ungdom/rus som kan gi utgangspunkt for en problemstilling til en oppgave av den str. Har selv skrevet bacheloroppgave om temaet, veldig interessant!
LegallyBlond Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Skulle selvsagt være må du få tak i, ikke på få tak i =)) Seint nå... =) Boka er nok tilgjengelig i minst ett eks. på biblioteket på studiestedet.
Vilja<3 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2009 Den boken har vi på pensumlisten og jeg har lest litt i den, den fanget oppmerksomheten ja, skal lese litt mer i den nå i helgen:)
LegallyBlond Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Da har du nok det du trenger for å skrive den oppgaven =) Boka er utrolig interessant (om man har interesse for dette selvsagt =)). Tenker egentlig at alle tenåringsforeldre burde lese den jeg da! Når du blar/lese i boken, så forsøk å tenk problemstilling, om du ser noe spesielt som er greit å jobbe ut fra. Siden oppgaven er liten, og det er første oppgaven du skriver så ville jeg forsøkt å valgt en "lett" problemstilling. F.eks hvordan foreldre kan påvirke barnas holdning til rus evt. bruk av rus, eller formulere det som hva som påvirker unges bruk av rus (skal stå litt i boka om dette med foreldres vs venners påvirkning, sosial bakgrunn osv).
LegallyBlond Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Skriver du om foreldres påvirkning/sosial bakgrunn kan du jo også plotte inn teori (er) om sosial reproduksjon om dere har dette som pensum. Jeg er universitetsutdannet, så vi har muligens hatt en litt annen vinkling enn dere.
Odine! Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har lest ett eller annet sted at det drikkes mindre i miljøer der det er muslimer (fordi muslimer egentlig ikke skal drikke alkohol). Dermed drikker "de norske" mindre også. Men etterhvert som man blir eldre/voksen, så går man "hver til sitt" miljø, og da drikker de norske like mye som de som ikke har gått sammen med muslimer. Litt rotete skrevet, men nå er det seint på kvelden og jeg burde egentlig ligge i senga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå