Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 hvor mye er det naturlig å betale i bidrag hvis vi skal ha privat avtale for 3 barn? Vi tjener omtent det samme, ikke lite og og ikke mye noen av oss.. BF skal ha vanlig samvær (2. hver helg og en ettermidag i uka)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Bruk bidragseilederen(kalkulatoren) på NAV.no. Da finner du det NAV ville fastsatt det til. Et barn om gangen i kalkulatoren, og så legge sammen til slutt(sånn ca). Ellers anbefaler jeg deg å lage en privat avtale, men be NAV stå for innkrevingen. Så slipper du å tenke på det, dersom han lar være å betale av og til, eller noe sånt. Da koster det ingenting, for det er utregningen NAV tar et gebyr for. Ikke resten av innkrevingen.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 takk for svar, på kalkulatoren kom jeg fram til ca 2500 pr barn, syntes det var veldig mye?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Nei, det er egentlig ikke så veldig mye. Og de tar ikke akkurat i på den kalkulatoren. Ingen luksusting er med i beregningen(som lommepenger, bursdager, utstyr til fritidsaktiviteter osv). Det er kun det nødvendige. Så da mener vel kalkulatoren at far har råd til dette, da. Ellers så kan dere ta det gjennom NAV, og så får de regne det ut for dere. Da blir det jo helt rettferdig, og alle ting er tatt med i betraktningen:) Jeg får over 7000 for 2 barn. Det er tatt gjennom NAV.
Puselure Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Er det slik at en får mest gjennom nav? Er i startfasen i separasjon og han vil ha privat avtale, men jeg vet ikke helt.... Han argumenterer med at han kommer til å betale vinterdresser, sko, klær ol. Har ikke vært på mekling enda, men vil forberede meg litt og høre erfaringer fra andre:) Jeg har 2 barn, en på straks 3 og baby på 8 mnd. Babyen blir ikke delt foreldrerett siden han er så liten, men 3åringen kan jo ha hver 2.helg og 1 kveld i uka..... Så mye å sette seg inn i.....:S
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #6 Skrevet 6. februar 2009 Jeg syntes også det hørtes mye ut. Men er det barn med barnehage eller SFO-plass du har? Da blir bidraget automatisk litt dyrere. Da må dere endre på avtalen etter hvert som du slipper den kostnaden. Får 1500 kr for ett barn jeg da.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 Private avtaler er vel og bra det, men da må dere avtalefeste de punktene han kommer med her. Det mest ryddige er sikkert å si at du står for alle innkjøp, og at han bidrar via bidraget. Det er mange løsninger på dette. De fleste jeg kjenner kjøper klær til sine samværsbarn. Min eks har i alle år stått for vinterdress og vintersko, som et eksempel. Og vil han absolutt gå på ski sammen med barnet, må han selv kjøpe utstyret. Men dette er vår måte å gjøre det på da..
nuppenognuppene Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 Ja det stemmer det, har 3 stk som skal gå i barnehage.. han vi ha privat avtale, han er en veldig snill person så jeg tror ikke han kommer til å lure seg unna, men tror heller ikke han helt forstår hvor mye ting koster da det stort sett er meg som står for innkjøp, betale regninger etc.. Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan vi skal få råd til å skille oss jeg..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #9 Skrevet 6. februar 2009 Samboeren min betaler bidrag for et barn i barnehage og han betaler 1800 kr tror jeg. Men hun tjener hakket bedre enn han. Jeg tenker at 2000 kr per barn er rimelig. Men du.. Har dere tenkt på muligheten for å ta omsorgen på noen barn hver? Dersom han har omsorg for ett barn og du to på papiret, så blir det jo litt enklere for ham økonomisk. Men dette gjelder jo først og fremst dersom man skal ha en 50/50-løsning. Nå vet ikke jeg hvordan din økonomiske situasjon er, men du har jo endel støtteordninger som vil hjelpe deg fremover. Så du klarer deg helt sikkert.
nuppenognuppene Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 Barna er jo ganske små så vi tror ikke 50/50 er noe løsning, dessuten er det viktig for meg å ikke "spitte" søsknene, syntes det er ille nok at de "mister" en av oss når de er hos den andre så vil at de skal være sammen.. Vi er ikke uvenner så jeg vil jo at vi skal finne en løsning som gjør at vi får det så godt økonomisk som mulig begge to, også for barnas del.. han kommer til å tjene mer enn meg, så 2000 pr barn er kanskje rimelig ja..
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 Jeg tror at på NAV sine sider kan du kun regne det ut for 1 barn.. Når man har 3 får man ikke fullt det samme pr barn, som hvis man bare har 1. Tror jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå