Gå til innhold

Om aleneforeldre med ny samboer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke det er rettferdig at enslige foreldre som har fått seg ny samboer har samme rettighetene som foreldre som virkelig er alene. Tenker på skatteklasse 2, barnebidrag, ekstra barnetrygd osv... De er jo to om å forsørge husstanden akkurat på samme måten som om begge foreldrene bor sammen med barnet. Bare at når begge foreldrene bor sammen med barnet får en ingen økonomiske fordelen. Kun en barnetrygd. Det blir på en måte en økonomisk fordel å bo med andre enn den en har barn med. Ikke rart at forhold ryker nå til dags alså..

Er det bare jeg som er av denne oppfattningen eller`?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi samboerskap som har vart i mindre enn 12 mnd blir sett på som"lite sikkert". Det er først og fremst fordi denne mannen ikke har omsorgsplikt for verken samboeren eller dets barn. Han får heller ikke bruke egenmeldingsdager for å være hjemme med barnet før etter 12 mnd.

Dessuten kan det bli en veldig lang av vanskelig prosess for en aleneforsørger å miste stønadene den datoen man flytter sammen, og 2mnd etterpå så går det dønken, så må denne aleneforsørgeren sette i gang å søke på nytt å kanskje bli sittende uten penger i flere mnd.

Når det har gått 12 mnd blir samboerskapet sett på som stabilt, og det vil i de aller fleste tilfeller være naturlig at stefar bidrar med ting som gjelder barnet.

Etter 12 mnd opphører alle stønader. Er det virkelig noe å irritere seg over. Om du en dag sitter i samme situasjon(noe du HELT sikkert ikke forventer) så kommer du til å være veldig glad for at ting er som de er.

Skrevet

det er bare i 12 mnd det! (altså har de bodd sammen i 12 av de siste 18 mnd så minste mor alenemorstønadene)

først da forholdet blir sett på som varig.

ingen alenemødre hadde tort å skaffe seg partner vist man skulle miste alt fra dag 1. ingen vet jo hvor lenge forholdet vil vare..

ikke engang DU kan være sikker på at mannen din vil ha deg resten av livet, uansett hva han måtte si.

det kan snu på dagen!

Skrevet

En må betale barnebidrag til barnet er 18 uansett om mor har hatt samboer i over 12 måneder.

Skrevet

Jada, NN 21:32. Det er jo bare rett og rimelig at barnefar også deltar, og ikke overlater alt til morens nye samboer, da. Ellers kunne jo en bare laget en regel om at etter 12 måneder i nytt forhold, så er adopsjonen i orden. Vips en ny far til barnet, og den gamle blir skyvd ut på sidelinjen totalt. Og så gjør en dette 2-4(eller mer) ganger i barnets oppvekst, slik at det får ekstra mange eksfedre. Den som da er far når barnet blir 18, er den barnet arver en gang i fremtiden. Høres dette logisk ut?

Skrevet

Hihi...Utrolig morsomt! ;)

Hilsen alenemor!

Skrevet

som alenemamma med ny samboer mister man faktisk det meste (spesielt om du er så uheldig at du ikke får overgangstøtte lenger) Jeg ble samboer for 2 år siden, og mistet alt fra dag 1.. Både bostøtta, utvidet barnetrygd osv. Mistet også 10 av syk-barn dagene mine..jeg hadde alle 20 dager som gjalt meg og pappa til barna..men dagen jeg flyttet inn med samboer mistet jeg 10 av de.. og ny samboer fikk selvsagt ingen...(barna mine er vist mindre syke nå som jeg har samboer..)

Jeg mistet ikke farsbidraget da...men all offentlig støtte måtte jeg gi opp..med hilsen fra nav...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...