Gå til innhold

Innlegg fra en veldig oppgitt mamma!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gjøre????

Jenta mi er 5 mnd den 16.Februar!

Hun tar IKKE smokk...IKKE flaske...IKKE grøt...IKKE glassmat...

KUN PUPP!!!!!!

Holder på å blir sprø...Å tro meg, jeg har prøvd det meste!

Alle typer smokker,alle typer flasker..Morsmelkerstatning,vanlig morsmelk..Alle typer grøt for 4 mnd babyer..

Jeg skal overhodet ikke syte sånn egentlig når snuppha sover hele natta å er helt eksemplarisk om dagen.

MEN jeg føler jeg må få låne henne vekk for å få et par timer fri enkelte ganger å hva skal jeg gjøre når hun ikke vil ha noe annet enn pupp?

Føler meg av og til som verdens verste mamma når jeg sitter å klager om dette når jeg har mer enn nokk av pupp å har en så snill jente.

Off..Blir så lei meg når jeg må sitte med flaska i munnen på en liten prinsesse som gråter så tårene triller til jeg stopper. Hun brekker seg å hylgriner.

Nå har hun i tillegg begyndt å klekke frem en liten tann å hun suger så sinnsykt hardt på brystvortene å det er så vondt..

Noen som kan roe ned en veldig bekymret mor med noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smør Dentinox på gommene hennes så suger hun forhåpentligvis ikke så hardt lenger.. Ellers vet jeg ikke hva du kan gjøre.. Prøvd sukkervann på flaske for å få henne til å ta flaska iallefall?

Skrevet

Eneste jeg kan komme på er å gi med kopp....evt. en sånn tutekopp. Men det har du sikkert allerede tenkt på:) Og det er sikkert tidkrevende å gi mat til en fem måneder gammel baby med kopp.

Men hun er jo fem måneder, og jeg er sikker på at om en måned eller to, så melder det seg et behov for annen næring enn mm, og da løser det seg. Når du har holdt ut i fem måneder, hva er da et par til...:)

Men jeg skjønner godt frustrasjonen din.

Skrevet

Har i tillegg en mann som jobber å kommer hjem å jobber HELE kvelden! Jeg må spørre om han kan ta henne så jeg får en pause. Han holder henne maks kanskje 30 min før han legger henne på gulvet eller klager på at han må jobbe.

Jeg rydder,vasker,lager mat å tar meg av den lille hele dagen..Føler jeg må ha 1 times fri iløpet av dagen bare til å sitte stille.

I dag har han holdt henne i 10 min(har da vært hjemme siden kl.15.00),nå sitter han pal forran datan å jobber..

Skrevet

Smører gommene flere ganger daglig...

Har prøvd tutekopp...

Ingenting fungerer.

Skrevet

huff, føler med deg, sikkert ikke greit.

her i huset har vi brukt tommee tippee flaskene med stor suksess, men nå plutselig nekter han å ta flaske. litt stress siden vi skal ha barnevakt i morgen.

men det funker å gi melk på kopp (noen ganger), blir bare litt mer søl og er litt styrete.

jeg tror grunnen er at vi begynte med slik risgrøt fra nestle, han liker den så godt at hvis det er noe annet som kommer (utenom pupp) blir han dritt sint.

lille stabeistet mitt

Skrevet

Off!! Forstår deg kjempegodt!!

Du har kanskje sett denne: http://www.ammehjelpen.no/asp/infofilmer.asp

Gutten min nekter og å ta flaske - så det va helsesøster som anbefalte denne siden... Men har ikke prøvd den ut selv enda.

Håper det ordner seg!!

Skrevet

Ikke tving i jenta flaske om han ikke vil ha, da vil hun iallefall ikke ha. Mini bikket faktisk 4 mnd før han tok flaske fra meg (fullammer "til vanlig"), selvom han har tatt flaske fra pappan fra første uka.

Hun er så stor nå at jeg ville droppa hele flaska. Lag grøt HVER dag, samme typen. Jeg bruker en isbit mm pr ts grøt, + ev. fruktmos oppi. La henne smake. Virker det som hun synes det er ekkelt ikke gi mer enn 1 skje, men hun bør smake hver dag. -Det kan ta opptil 15 ganger før en unge har vendt seg til en ny smak.

-Til væske, har du enkelt og greit prøvd vanlig kopp/glass? Slik vi drikker av. Lillegutt vil mer enn gjerne ha glasset mitt ;-)

Skrevet

ahr ikke noe gode tips ang. flasker desverre. Men her i huset blir 4 mnd grøten blankt avvist. Det er ikke snakk om. har prøvd å blande med frukt mos og svisker (noe hun elsker). Men den lille frøkna er sta og klarer til og med å spise sviskemosen og spytte ut grøten som jeg gir på samme skje...

Så prøvde jeg meg med 6 mnd grøten. Den er vist noe grovere og litt harderer for maven så vær obs på avføring. Men denne grøten er nam nam :) Går ned på høykant. Så kanske du kan prøve å tyv starte på 6 mnd grøten. Vi har hatt størst suksess med havregrøt med apprikos og banan fra Nestle, ellers så har hun også godtatt god natt grøten fra Småfolk.

Skrevet

Mini på 4 mnd nekter å ta flaske fra meg. Han blir helt krakilsk og rasende og bare spytter ut flaskesmokken. Med pappaen (og jeg ikke i samme rom) drikker han, men det gar utrolig treigt (1 dl tar 40 min). Jeg har prøvd å gi ham melk fra kopp og da var det plutselig gøy! Mye søl da, men han drakk ihvertfall.

Når det gjelder fast føde så har jeg ikke testet ut grøt enda (har vært i 3 matbutikker foreløpig og alle var utsolgt for 4mnd grøten...) men mini har fått fruktmos (eple og mango) som jeg har spedd ut med litt kokt vann. Det går ned på høykant, han elsker smaken ;-) Hva med å prøve det i en periode?

Skrevet

Men trenger hun mat hvis du er borte en liten stund da? Hvis du har nok melk og pupper før du drar (hvis det bare er snakk om en time eller to). Vet at det kan være kjekt å ha noe i bakhånd for den som skal passe men de må kanskje tåle å bysse litt og sitte å leke på gulvet og underholde og så blir hun kanskje trøtt og da kan de vel ta en tur i vogna. Min er snart 5 mnd og det begynner å bli litt mer forutsigbart om han trenger mat/pupp (=kos). Trenger ikke komme springende med flaske eller pupp hver gang han sutrer litt lenger liksom. Ble litt rotete dette men....

Skrevet

Okey...du har en baby på under 5 mnd, som spiser hodt med pupp...ser ikke noen problemer eg! Hun vil ha nok ha mat når hun er klar for det, det kan vere om 2 uker eller om 3 mnd, men hun sulter ok ikke ihjel. At hun ikke tar flaske er heller ikke uvanlig...

Unnskyld meg, men her må du ta deg sammen! Du har valgt å få et barn og allerede etter 5 mnd så klager du over at du ikke får den friheten du vil ha. Hva hadde du forventet deg?! Babyen er avhengig av deg og det kommer den til å vere lenge. Hva med å innse at det er tøft å vere mamma noen ganger, men det er verdt det! Gled deg over at babyen din spiser godt og at du har mulighet til å amme. Ut på byen og "fritid" fra babyen din får du nok senere, men inntil da vil eg foreslå at du slutter å presse henne til ting hun ikke vil.

At pappaen ikke tar sin del er jo synd og et problem....ta en alvorsprat med han!

Skrevet

Yo&LaPirili....teit-brukernavn:

SERIØST?? Hold KJEFTEN!!

Her kommer IL og øser ut et problem og trenger råd og støtte, og så kommer du her og er så frekk??

Det var helt unødvendig, og du har tydeligvis ikke barn selv om du ikke har forståelse for dette!!

Dette er et forum hvor man gir råd og støtter hverandre, ikke bryter hverandre ned!!

Viss du ikke har noe fornuftig å komme med, kan du like godt KLAPPE IGJEN mener nå jeg!!

IL:

Jeg har full forståelse for problemet ditt, lykke til!! Det ordner seg nok!!

KLEM

Skrevet

Har ikke lest alle svarene dine, men vi har en i hus her som kun tok sugerør. Han ville ikke ha pupp engang. Vi puppa til han var 2 mnd, og etter å ha prøvd alt av kopper, flasker og glass endte vi på sugerør. Verdt å prøve kanskje?

Skrevet

Det kan hende at dette er blitt sagt over- men først- i hvert fall- Ta en skikkelig prat med mannen din- hvis barnet ditt sover hele natten igjennom- kom deg ut noen kvelder- etter legging.

Når det gjelder mat: min lille ville ikke spise glassmat før han fikk smake på det vi spiste- han ble litt større-ca 6,5- 7mnd - da begynte han med brød og så etter å ha lært seg å tygge ville han plutselig ha mat på glass likevel-

gi fruktpureer-

prøv igjen på maisgrøt med mm. (pumpet- hvis du klarer)

prøv at mannen din gir flaske med mm.

prøv igjen med smokk- legg barnet på siden- og legg helt intil et teppe- el. og så putter du smokken inni- prøv ulike typer(det har du sikkert allerede gjort) - noen vil jo aldri ta smokk- men mange kan lære-

bruk kopp som noen sa- i stedenfor flaske....

prøv med sånn holder som babyen kan holde seg og som du kan putte frukt eller grønt eller annen mat i den hvite nettingen- funket for oss - med vår middagsmat..

lillevenn koste seg big time..

IKKE GI OPP_ verken det ene eller det andre- prøv å tenk gjennom hvordan du kan involvere din kjære - la ham slippe til...

Husk at alt skal læres- mat - smalk- bleieskift- bad...

har mannen din badet barnet alene- hvis ikke er det kanskje på tide.. (uten at du henger over skulderen)- vel kanskje dette ikke er noe for deg- da får du høre på andre.

LYKKE TIL- det kan bare bli bedre...

Skrevet

Greit, kansje eg var litt skarp, men ingen grunn til å vere barnslig....eg har like mye rett til å si min mening her som alle andre, (å begynne med dit brukernavn er teit osv synes eg derimot er useriøst og har ingenting med HI sitt innlegg å gjøre) Hun spør etter meninger og det får hun. Kan ikke forvente at alle skal klappe en på hode og si stakkars...

Eg mener fremdeles at når en prøver å presse babyen sin til å ta flaske,

babyen gråter og brekker seg så bør en tenke seg om...er det verdt det? For meg er det ikke naturlig å gjøre dette mot mitt barn, men kansje det er det for dere andre....

Og selvfølgelig har eg barn selv! Ellers hadde eg neppe vert her inne....Men som sagt ville eg ikke presset barnet mitt på den måten...

Skrevet

Mye fornuftige svar her.. Men tenker at du kanskje må gjøre matingen og evt. flasken eller koppen til noe morsomt, som en lek. Ta det i munnen selv og få henne til å se på deg, kanskje hun får lyst til å prøve hun også. Ellers bare ha tålmodighet og prøv med litt hver dag. Jeg fullammet til jenta mi var 5 1/2 mnd jeg da, hadde masse melk og tenkte å vente lengst mulig, gjerne til hun var 6 mnd. Men så en dag så følte jeg bare at jeg måtte begynne å gi henne litt mer.. Hun begynte jo å bli så stor og aktiv. Så begynte bare med smaking. Var vel nærmere 6 mnd før hun faktisk spiste noen måltider. Jeg ga Hipp sin grøt, syntes den var søt og god. Inneholder frukter, så man trenger ikke tilsette det. Ellers ga jeg fruktmos fra 4 mnd-glass.

Men ja, du må også være strålende fornøyd med at du har ammet henne så lenge og at det har gått som det skal!:) Hun vil nok ta i mot andre ting når hun er klar for det. Inntill det får du snike deg unna rett etter ett måltid, og komme tilbake til neste!;)

Skrevet

Ser at eg er den eneste som er overasket over at HI forventer at babyen skal spise middagsglass og grøt før den er 5 mnd, og kan jo da fortelle dere at det er helt normalt! Mange babyer vil ikke ha fast føde før de er 7-8 mnd. Det må man bare regne med! Å presse babyen sin gjør det ikke bedre!

Skrevet

Det er ikke nødvendig å gi noe mat i tillegg til pupp på lenge enda hvis hun ikke viser tegn på å trenge det. Jeg fullammet min datter til hun var 7 mnd og hun var den rundeste av alle våre fem små.

Når det gjelder avlastning så er det klart en føler for å ha litt tid for seg selv men jeg har også hatt min lille 24/7 i snart fem mmd nå. Mannen jobber mye og han tar seg av det meste med de andre fire barna så selv om han vår tar flaske er det jeg som har hovedansvaret og stell av minstemann. Jeg skal prøve å stikke av litt på lørdag kvelden i bursdag til ei venninne men regner ikke med å kunne være borte i timevis. Når ungene blir litt større savner vi mødrene ofte litt den avhengighete de små hadde av oss den første tiden. Så mitt råd er bare å prøve å nyte det så lenge det varer. og prøv å få deg en liten tur ut alene -litt lenger for hver gang - vi må av og til presse disse mannfolka litt så ser de at det faktisk går an! De er kanskje litt nervøse i starten på å være alene.

Skrevet

TUSEN TUSEN TAKK FOR MANGE GODE INNLEGG!!!!!!

Seriøst...jeg tar til meg all informasjon å tester gjerne det meste..

Jeg kan tilføre at jeg vet det er et enormt ansvar med et lite barn...Jeg elsker rollen som mamma å kommer aldri til å tvinge henne til noe hun ikke er klar for.

Hun gråter å brekker seg når jeg såvidt legger flasketuppen inn i munnen hennes...Som om hun vet at hun ikke vil ha før hun har prøvd.

Jeg er ikke en person som drikker alkohol,jeg røyker ikke å jeg fester ikke.. Alt jeg vil er at mormoren å morfaren hennes kan komme å hente henne å ta henne med på trilletur et par timer uten at jeg trenger å komme kjørende for å amme henne i 5 min når de kan gi henne flaske..

Jeg er så glad jeg kan amme men jeg vil så gjerne at hun venner seg til flaske å smokk å ikke bruker meg som smokk når hun nå får tenner..

Jeg har fullammet å jeg kommer til å gjøre dette så lenge som mulig.

Jeg gir ikke mer enn 1 teskje med grøt om dagen å hun nekter plent å ta imot noe.

Skal prøve med kopp i morgen å bytte til HIPP grøt å Maisgrøt for å se om hun reagerer.

Hun er en engel i forskjell til mange andre barn men jeg håper bare at dere har rett i at hun forandrer seg.

Skrevet

Jeg forstår at dette ikke er lett for dere. For oss fungerte det bra med dråpeteller,- du kan enten la henne suge på tuppen eller bare sprute morsmelka gradvis inn mot kinnet hennes.

Uansett så håper jeg du finner en løsning. Lykke til!

Skrevet

mine to eldste de tok heller ikke flaske, så jeg vente til de tutkopp jeg som rente av seg selv. Ble litt søl i begynnelsen, så jeg hadde en handuk i rundt de hehe. Men til slutt så sugde de på tutkoppen og det ble ikke noe søl.

I begynelsen var det noe kom i munnen og noe rant utenfor munnen før de skjønte poenget :) Trur de var 3-4 mnd da jeg vente de til det.

Ang grøt så har jeg alltid hatt matglade unger.

Visst hun ikke må ha fast føde nå, så hdde jeg heller bare ventet litt, og prøvd på igjenn bare ei skje for å la henne smake på.

Hva med velling da? Liker hun det kanskje? Kan jo gi det med skje, helt tynn tynn grøt vist det er konsistensen hun ikke er så glad i. Så kan du venne henne til litt tykere etterhvert?

Skrevet

Jeg har ikke lest alle svarene, men kommer nå med et lite innlegg likevel: Har du prøvd å kopp som noen nevner? Og har du prøvd å gi melk eller velling med skje? Det er et tålmodighetsarbeid, men kanskje verdt et forsøk. Forøvrig skal du bare fortsette å prøve. Noe hun ikke vil ha en dag, vil hun kanskje ha noen dager etter. Sånn var det i hvert fall her. Jeg prøvde en ny type grøt en dag, nei takk. Neste dag, ja takk!

Det kommer til å ordne seg! Mini er 6 mndr og vil ikke ha noen middager, har forsøkt flere ulike glass og moset selv... Men det kommer seg nok.

Lykke til!!

Skrevet

Ella78 - m/ Max

Tusen takk for tips..Jeg prøver alt :)

Kopp å Skje skal prøves i dag...

Eneste problemet med mat å drikke på skje er at hun har lært sej å lage prompelyd med munnen...JAH!! Kan jo ikke gjør annet enn å flire til henne selv om jeg får grøt overalt.

Skrevet

er det noe jeg har innbilt meg at mmbarn ikke skal ha fast føde(annen mat) før de er 6 mnd??

og mme/keisersnitt barn kan få mat fra 4?

uansett, tålmodighet løser de fleste kriser med de små:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...