Gå til innhold

Vondt i mammahjertet :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

var i møte med barnehagen i dag, i forbindelse med at 3åringen min skal henvises til PPT. Fikk da høre hvordan det gikk i barnehagen, og ble faktisk utrolig lei meg :-(

Han sliter veldig... tuller og er veldig urolig. han krever mye oppmerksomhet, og "krever" negativ oppmerksomhet, fordi han gjør spikk for å trigge det. Greit nok, det visste vi fra før... men hun fortalte at han nå uheldigvis hadde blitt en syndebukk, og at de andre barna ikke likte han så godt fordi han hele tiden ødela leken. hvis han kom litt sent igang med leken, ble det ofte til at han ikke kom godt nok med, og begynte da å ødelegge, noe som gjorde at de andre barna ikke vil leke noe serlig med han :( så han har ikke noen serlig venner i barnehagen, og vil helst ha med de voksne å gjøre. hun kalte han faktisk rett ut syndebukk....

er utrolig trist, for jeg vil at han skal ha det gøy, å leke og ha venner....

vooondt i mammahjertet nå :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff jeg grøsser på ryggen. Dette var akkurat som å lese om min egen sønn for kort tid siden. Han er 2,5 år. Han har i perioder til og fra slitt med å være en sånn "syndebukk" som du beskriver. Vi har heldigvis en super ped leder i denne bhg som virkelig vet å ta tak i ting når det sklir litt ut med han. Nå har han vært inne i en god periode en måned, og jeg krysser for at han holder seg slik. Han er mye gladere og mer tilfreds hjemme også. Han blir jo frustrert når ting topper seg i bhg. Dette er jo så vondt!!

Det kan jo rett og slett være forhold i bhg som gjør han sånn. Det er ikke sikkert det er HAN som er problemet. Synes også det er svært trist hvis bgh sier rett ut at han er syndebukken. Har de i første omgang hatt noe "spesielt" opplegg til han i bhg? Har de satt inn noen tiltak og prøvd å løse det på stedet, i stedet for å koble inn PPT?

Skrevet

jeg har forsøkt å få dem til å endre litt på ting.... feks bare gi han positiv oppmerksomhet.... men det var visst vanskelig. de benytter mye timeout på gangen...

har bedt dem snu litt på trendene deres, men det var ikke så lett sa dem.

i et halvt år nå har jeg blitt møtt på gangen med negative tilbakemeldinger om alt galt han har gjort.... hadde vært positivt å få litt ros på gutten vår av og til...

Skrevet

Ped leder er i vår bhg kun noen timer i uken, og derfor har det innimellom sklidd litt ut når hun ikke er tilstede... Men hun sier at time-out på så små gjør vondt verre. Positiv oppmerksomhet er nesten det eneste som hjelper mener hun. Og vi SER virkelig på han at han blomstrer opp når de fokuserer positivt på han. Han blir en glad, tilfreds og sosial gutt som virkelig elsker bgh og leker med de andre.

Det høres ut som bhg hans kun fokuserer på det negative, og det gjør vondt verre. Ikke rart han blir "slem" da. Høres nesten ut som bhg burde få en veilder fra støttesenteret i kommunen på "besøk" så hun kunne veilede de ansatte. Det har virkelig hjulpet hos oss.

Jeg skjønner godt at du blir trist. I lange perioder opplevde jeg det som deg. Noen ganger gruvde jeg meg sånn for å hente han at samboer måtte hente han i stedet selv om jeg er hjemme i permisjon... Stort sett sender jeg samboer på foreldremøter også.

Skrevet

Vi får håpe PPT kan tilføre gutten , og ikke minst de ansatte i barnehagen noe positivt. TRenger absolutt IKKE være negativt at PPT kobles inn. Tvert imot, så kan kanskje de komme med inspill til de ansatte om hvordan de bør "takle" gutten på en mer positiv måte og heller komme med positiv oppmerksomhet til ham. Kankje de hører mer på PPT enn på edg?

Skjønner veldig godt at du blir lei deg. Vi slet med mye av det samme selv, hos oss var det språkproblemer som var årsaken. Gutten snakkket dårlig, de andre ungene forsto ikke hva han sa og han ble sint og agresiv. og ødela leken for de andre i frustrasjon! Ble vurdert av PPT en hel dag i bhg, etterpå fikk vi etter mye om og men logopedhjelp og fikk en helt annen gutt!!

Nå går han på skolen og har ingen problemer lenger. Er en trygg fornøyd og glad gutt. Som i følge ham selv er "en av de KULE gutta" på skolen.

Gjest nyttårsløftet
Skrevet

Kanskje du kan forlange en positiv tilbakemelding hver dag? Når du henter, og de har fortalt om alt det gale, så si noe sånt som "da har jeg hørt det gale, nå vil jeg høre det han har gjort bra".

Til å begynne med må de sikkert tenke seg om, kanskje de ikke kommer på noe i det hele tatt. Etter en stund derimot, vil de kanskje begynne å lete etter noe positivt, fordi de vil gjerne ha et svar å gi deg.

De burde vite å finne det positive og fokusere på det, men vi mennesker har nå engang lett for å falle inn i et mønster. Kanskje du kan hjelpe dem å bryte det.

Skrevet

Så bra at han henvises til PPT nå da så slipper han å gå for lenge i onde sirkler. Når han er så liten som det han er er det mye lettere å bryte mønsteret og hjelpe ham!

Det at de ansatte ser at han trenger hjelp betyr også at de mest sannsynlig gir ham den omsorgen han trenger i barnehagen.

Jeg er helt sikker på at du, barnehagen og PPT sammen klarer på hjelpe sønnen din til å få det bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...