Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Så nettopp om dette på nyhetene på btv. Syns det er greit med litt lekser, det handler om å lære å forberede neste dag - som man ofte må i arbeidslivet. Men jeg syns det bør legges inn flere selvstudiumstimer i skolen - mange barn må bruke altfor mye av fritiden på lekser. De trenger litt ro og avslapning for å være opplagt til neste skoledag.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Enig med Sauen her. Leksegjøring er å lære seg viktig studieteknikk. Man får behov for dette ved senere skolegang og jobb.
Gjest -<<- Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Er ambivalent. Rent personlig synes jeg det er helt ok at tiåringen har lekser. Både fordi han da kan styre læringstempoet i større grad selv og fordi vi ved å delta på leksene får mer oversikt over hva som skjer på skolen. Men på generelt grunnlag er det jo ettertrykkelig bevist at lekser skaper sosiale forskjeller. Fordi noen foreldre engasjerer seg og hjelper ungene med lekser, mens andre ikke gjør det. Summa summarum er jeg nok mest for en lenger skoledag der alt arbeid unnagjøres. Så kan man droppe SFO, som jo uansett har en ekstremt variert kvalitet rundt omkring. Det må gjerne struktureres som "leksehjelp" deler av dagen, eller egenstudier om man vil, men med bemanning som i en skolesituasjon, ikke som på SFO.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå