Gå til innhold

Det å gå som lærling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at man kun får 30% lønn de første 6 mnd? 30% lønn av hva? En pleieassistent sin lønn? Eller 30% av lønnen til det man utdanner seg som?

Kjenner jeg mister litt motet for å gå ut som lærling da jeg hørte dette.

30% lønn er jo sikkert langt under 10 000 kroner i mnd :(

Noen som har noen erfaringer angående dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det spørs jo helt hva du er læling for. en del lærlinger får tilnermet lik full lønn.

Skrevet

Helsefagarbeider. Nesten full lønn? Går det virkelig ann? Hadde reddet meg hvertfall. Ser ikke akkurat frem til å jobbe ræva av meg 100% for kun 30% lønn. Men må man så må man.

H.I

Skrevet

1. halvår 30% av full lønn kr. 6.577

2. halvår 40% av full lønn kr. 8.770

3. halvår 50% av full lønn kr. 10.962

4. halvår 80% av full lønn kr. 17.540

Dette fikk jeg som lærling. Bare at det siste halvåret fikk jeg 12500 før skatt. Det er kjedelig å gjøre akkurat den samme jobben som andre å få mindre betalt men sånn er det. Bare søk om stipend det. Jeg fikk borteboerstipend på 3500 kr i måneden. Dekte nesten hele husleien hos meg.

Skrevet

Men hva blir lønnen min når jeg forhåpentligvis kun trenger å gå som lærling i 1 år? Har jobbet i helsevesenet fulltid i 1 år fra før. Tror du det teller?

6577 kr kan ikke jeg leve av hvertfall. Det er såvidt halve husleia mi. Må nok flytte ja, men hvor i Oslo kan man bo og spise for max 6577 kr i mnd :(

Jeg har stipend nå siden jeg går på skole, men får kun 650 kr i mnd i stipend å så får jeg 4000 kr i lån.

H.I

Skrevet

du kan skaffe dokumentasjon på at du har jobbet fra da til da å søke om forkortet lærligtid. det gjorde jeg men et år utgjorde bare 7 mnd. snakk med sjefene for lærlinger i kommunen din så forteller de deg hvordan.

Skrevet

Husk at situasjonen endrer seg når man er lærling. Blir ikke det samme som å gå på skole.

Tror egentlig ikke det teller så mye. Har ikke hørt om noen som nedkortet lærlingetiden pga det men.

Aner ikke hva lønnen din blir hvis du bare skal gå ett år. Du må nok bare sjekke rundt hva du kan få av penger, Er litt vanskelig å svare når du ikke er sikker på hvor lenge du må gå engang. Og jeg ikke vet om du har barn, bor hjemme, bor med samboer, jobber ved siden av osv. Snakk med opplæringskontoret i kommunen din og lånekassen så kan nok de hjelpe deg mer:)

Skrevet

Oki det skal jeg gjøre. Har jobbet tilsammen 12 mnd i pleien så håper jeg kan få slippe unna med ett år.

H.I

Skrevet

Har du ikke hørt om noen som har fått nedkortet lærlingtiden pga arbeidserfaring fra før? Trodde det var vanlig jeg..hmmm..

Jeg vet ikke hvor lenge jeg må gå fordi det må bli godkjent det jeg har jobbet, om jeg får nedkortet tid. Har fortsatt 1 år igjen på skolebenken så derfor vet jeg det ikke ennå.

Har ett barn, bor alene, ingen samboer, jobber ikke ved siden av.

Er jo ett år til, men begynner allerede å bekymre meg. Får jo ikke tid til å jobbe utenom når jeg må gå 100% i jobb som lærling.

H.I

Skrevet

Ta kontakt med et opplæringskontor! Da for helse og sosialfag. (ofte forkortet til OKOS) De vet alt om dette, bare å ringe det i ditt nærområdet.

Dette fant jeg på en hjemmeside for et opplæringkontor:

Lønn for hele læretiden tilsvarer en grunnlønn for fagarbeider (kr. 243.200,-) og fordeles over 2 år på denne måten:

1. halvår: 30% lønn = 6.080,- pr. mnd

2. halvår: 40% lønn = 8.105,- pr. mnd

3. halvår: 50% lønn = 10.133,- pr. mnd

4. halvår: 80% lønn = 16.210,- pr.mnd

Mangler man fag, og må være lærling i 3 år blir det 300 000:3= 100 000 i året.

Hvordan det er når man har praksis som kan trekkes fra, husker jeg ikke:/ Det er tross alt bedriften som betaler lønnen, så ikke sikkert de er interesert i å betale en uten fagbrev lik lønn som en faglært.

Hvis du bor i Vestfold, kan du kontakte dette kontoret:

http://okos.okhn.no/

Veldig koslige folk!

Skrevet

Oki takk :)

Bor ikke i vestfold da. Men håper at jeg kan få ett år godkjent. At jeg går opp til fagprøven etter 1 år som lærling.

Lønna er ikke til å skryte av men jeg trenger fagbrev i noe for å komme inn på sykepleien, ikke at sykepleier er godt betalt, men litt bedre.

H.I

Skrevet

du begynner på 30% av full-lønn til det du utdanner deg som..

Også øker det SAKTE, men sikkert.. En gang i halvåret hvis jeg ikke husker feil.

Er ikke akkurat luksus å være lærlig..

Skrevet

Selvfølgelig får man lav lønn som lærling, man er jo i LÆRE. Det betyr at man ikke kan det yrket man er i enda, slik at de som er ansatt må ta seg av opplæringen i tillegg til å gjøre jobben sin. Etterhvert som man lærer seg mer og mer, er man et større tilskudd i jobben og får mer betalt. Helt naturlig.

Men man kan vel få litt støtte fra lånekassen o.l.

Skrevet

Sånn er det for alle som er lærling.

Men du kan få stipend i lånekassen.

Skrevet

Joda jeg skjønner det. Men pleieassistenter gjør jo omtrent det samme som f.eks en hjelpepleier. Hvertfall det inntrykket jeg har fått etter å ha jobbet i helsevesenet.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...