Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Heisann jenter. Vi er egentlig klare. Bare jobben jeg tenker på. Hvordan er de reglene igjen? Ikke snakket med Nav enda altså. Tenkte å høre med dere først. Koselig å skrive innlegg. Jeg har jobb nå. Ikke fast, men løpende vikariat. Jeg har hatt samme jobb i mange år. Fra desember i 2008 og utover kommer jeg til å tjene nok slik at jeg gjenomsnittlig tjener mer enn en halv G.(Mye mer enn det da seff, men har til nå jobbet samtidig med studiet. Nå jobber jeg så og si 100%) Vil det si at jeg kan begynne å regne de 6 mnd man må ha vært i arbeid fra desember? Selv om det ikke er fast jobb? Håper noen kan være så snille og ta seg tid til å svare oss på dette:) Om dere ikke vet det med sikkerhet, hva dere tror. Skal ringe nav å høre selv etterhvert også da. Men foreløpig er det ikke noe stress. Bare en koselig tanke hvis vi kanskje allerede er i gang med å jobbe inn til foreldrepenger eller fødselspenger eller hva det heter... (jeg trenger visst å være her og lære litt jeg Ha en koselig kveld med babytanker
Trultemor73 Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Hei! Du må ha jobbet 6 mnd av de siste 10 mnd før du tar ut fødselspermisjon, for å få fødselspenger. Ellers får du utbetalt et engangsbeløp. Det er det samme om du har et vikariat eller fast jobb. Du tjener helt sikkert nok til at det lønner seg for deg å regne ut fra det du har opptjent. Så kan du velge i permisjonstiden om du ønsker 80 % lønn i ca. et år, eller 100 % lønn i rundt 10 mnd. NAV har sikkert en side på nette du kan lese mer om dette. Har ikke hatt fødselspermisjon siden 2006 og vet at det i dag er flere uker til far en det var dengang jeg hadde permisjon. Tror den er i tillegg til den permisjonstiden vi hadde før. Sett igang dere for jobben er det ikke noe å tenke på så lenge du tjener såpass som du gjør:-) Hilsen ei med masse babytanker.
Vaffern&Bebifisen Skrevet 6. februar 2009 #3 Skrevet 6. februar 2009 Jeg har nettopp lest litt om dette selv, for å kartlegge hvordan det vil gå for oss når vi får barn. Som nevnt over her holder det at du har jobbet minst 6 mnd, av de siste 10 mnd før fødsel. Ved fødsel vil du få fødselspenger som er i overkant av 30.000. Utover det kan du regne ut og lese mer om saken her: http://www.nav.no/page?id=250 Etter hva jeg har forstått så er fars permisjonstid utvidet til 10 uker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå