Gå til innhold

Tilskudd til Den norske kirke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forsøkt å google meg fram,men finner ikke helt ut av det. Det er jo sånn at andre trossamfunn får støtte ut i fra antall medlemmer, er det slik med den norske kirke også? Si at jeg melder meg ut, men ikke melder meg inn i noe annet, får kirken likevel støtte for meg??

Diskuterer med min mor her hehe

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Hvis du melder deg ut og ikke melder deg inn noe annet sted TROR jeg humanetisk forbund får "din andel". Hadde en i klassen som kjempet for dette, hehe, og han fortalte en del om det, men det er noen år siden.

Skrevet

Nei nei nei nei nei, helt motsatt!! Statskirken får (selvfølgelig, siden den er en del av staten) alt tilskudd som ikke er øremerket til andre livssynssamfunn. Hvilket er grunnen til at man anbefaler folk å melde seg inn i Human Etisk Forbund isteden for å være "uregistrert", hvis man ikke vil at "din andel" skal gå til kirken.

Hvis du melder deg ut, ville jeg forresten ringt etterpå og sjekket at du faktisk er meldt ut. Jeg er ALDRI DØPT og fikk for ikke lenge siden vite at jeg har vært innmeldt i 15 år fordi jeg er norsk statsborger... Flere med meg.

http://www.hef.no/

Forsiden > Aktuelt > Pressemeldinger > 2005 > Over 15 000 medlemmer av Human-Etisk Forbund ?tvangsmedlemmer? av Den norske kirke:

- En alvorlig krenkelse av livssyns- og organisasjonsfriheten

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Ja, det var sånn det var ja. Boogie Woogie har rett :-)

Skrevet

Takker for utfyllende svar, det var det vi "fryktet"

Skrevet

Enda en grunn til ikke å ha statskirke...

Gjest amandine
Skrevet

Ja, best å sjekke, jeg har meldt meg ut opp til flere ganger! Og ungene mine ble automatisk medl fordi jeg var.. Ikke er jeg døpt og ikke konfirmert eller gift i kirken heller, så hvor de har fått meg fra må fuglene vite...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...