Gå til innhold

Spørsmål pergotime - eggeløsningstest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå bedt min gynekolog om å gi meg pergotime. Hun var usikker på hvordan man gikk frem ovenfor Stork. Man må scanes for å sjekke størrelse og antalll modne egg, men må man også sette eggeløsningspøyte? Eller er det nok å påvise eggeløsning med eggeløsningstest? Håper noen har erfaring med dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg skal begynne på pergotime om tre dager . Man begynner på 3. menstarsjonsdag. 13 menstarsjonsdag scannes jeg av min gynekolog her i Norge og om alt er bra drar jeg til danmark dagen etter. Håper at alt er bra- har nå ventet så lenge og faktisk tatt sjangsen på å bestille biletter til danmark allerede dagen etter scanningen. mensen kom to dager før plan så jeg kommer til Danmark på 16 syklusdag- håper det ikke blir for sent. Min pergotime ble skrevet ut til meg av Nordica i Danmark

Skrevet

Hvorvidt du setter eggløsningssprøyte eller tester for eggløsning velger du i grunn selv. Storkklinikk legger seg ikke opp i det (de er jo tilhengere av alt mest mulig naturlig:). For noen fungerer det utmerket med å teste for eggløsning. For andre er det lettere å sette sprøyte, men skal du sette sprøyte må du scannes hos gynekologen for å se størrelse på follikler i forhold til når du skal sette sprøyten.

Skrevet

Jeg brukte pergo før vellykket forsøk på stork. Fikk resept på eggløsningsprøyte, skulle ta den onsdag kveld og bestilte time på stork til fredag morgen. Tok for sikkerhetsskyld en eggløsningstest onsdag ettermiddag, den var positiv og dro da til Danmark torsdag med full klaff. En uke igjen til termin:) For meg hadde fredag blitt for sent, så anbefaler deg å sjekke med el test før evt eggløsningsprøyte settes.

Lykke til!

Skrevet

Hei! Jeg har også fått resept på pergotime og ovitrelle. På resepten står det at jeg skal ta 2 tablettene om dagen fra dag 3 til 7 i syklus.

Det står ikke når jeg skal ta dem, men jeg har gått ut fra en om morgenen og en om kvelden. Noen som kan bekrefte/korrigere?

Det står heller ikke på resepten hvilken dag i syklus jeg skal sette ovitrellen eller hvor jeg skal sette den. I magen har jeg antatt, men noen som vet hvor i magen og hvordan det gjøres? Står det i pakningsvedlegget, kanskje?

MÅ jeg til gynekolog etter at jeg har satt sprøyten eller holder det at jeg tester for eggløsning hjemme?

Jeg har ingen sykdommer, tette eggeledere eller manglende eggløsning. Tar kuren kun for å øke sjansene for å bli gravid. På forhånd takk for hjelpen!

Skrevet

du kan ta begge tbl samtidig, gjerne morgen. Sprøyten skal settes i underhudsfett, lettest et eller annet sted på magen - for de fleste av oss :)

Trodde egentlig at man burde scanne folikler for vurdering av når det er best å sette sprøyten, jeg, men vet ikke det sikkert.

Skrevet

Jeg tok begge tablettene samtidig om kvelden, men det er ikke så nøye om du tar dem morgen eller kveld. Men det som er viktig er at du MÅ til gyn og scanne folliklene FØR du setter EL-sprøyta, hvordan skal du ellers vite om folliklene er modne..?? Jeg vet ikke når du pleier ha naturlig EL, men er vanlig å scanne ca dag 10-11, da finner gyn ut når sprøyten bør settes.

Ovitrellen er forøvrig enkel å sette, sett den rett under navlen du,

lykke til :-)

Skrevet

Takk for svar, Gitte:)

Vil jeg ikke vite om de er modne når eggløsningstesten slår ut? Eller forstyrrer pergotime eggløsningen på noen måte slik at testene ikke vil slå ut? Beklager hvis dette er et dumt spørsmål, men dette er helt ukjent terreng for meg...

hvordan går det med tvillingene?

Skrevet

Nå forstår jeg ikke helt hva du mener. Du snakker om både el-tester og el-sprøyter... Forstår det som at du først har tenkt å el-teste så sette sprøyte..? Men hvis du bruker el-test er det ikke noe poeng å sette sprøyte i tillegg...? - da kommer jo uansett eggløsning 24-36 timer etterpå. Hvis du IKKE el-tester så må gyn sjekke follikkelstørrelse for når el-sprøyte skal settes. Da kommer også el 24-36 etter sprøyta er satt. Dette er jo en løsning hvis du har littt problemer med å finne EL og som gjør at du kan planlegge turen noen dager i forvegen....

Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig ....

Magen vokser og tvillingene har det bra, tror jeg :-) Kjenner ingenting foreløpig..

Skrevet

Takk igjen Gitte:),

jeg skulle jo sjekket resepten og snakket med legen da jeg var på Nordica. Jeg ba legen kun om pergotime - først i forrige uke oppdaget jeg at jeg hadde fått resept på både pergo og ovitrelle. Så da ble jeg forvirret, trodde kanskje man MÅTTE ta ovitrelle når man først hadde tatt pergotime.

Nå tolker jeg spørsmålene dine slik at jeg egentlig ikke trenger ovitrelle da, siden jeg tester for eggløsning og den kommer av seg selv? At den sprøyten er beregnet på dem som har problemer med å få eggløsning og ikke MÅ tas som en del av en pergotur?

Hvis det er riktig, så dropper jeg bare å hente ut ovitrellen.

Skrevet

Riktig, du trenger ikke ovitrellen, men det er vanlig å bruke den i forbindelse med hormonstimulering. Ovitrellen virker også slik at den modner eggene den siste biten. Jeg ville kontaktet Nordica og spurt dem, om det er greit at du bare el-tester. Siden de når en gang har skrevet ut ovitrellen.. Vil de at du skal bruke ovitrellen må du bestille deg time hos gyn for scanning.

Lykke til :-)

PS dette går bra !!! tvi tvi...

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for oppklarene svar! Starter min første pergokur om 2-4 dager, men påfølgene ul før avreise til Stork. Håper det er dette som skal til for å lykkes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...