Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Jeg er blitt gravid,dette var ikke planlagt. Så eneste som avgjør om jeg skal beholde eller ikke er om vi har råa.. Jeg er 19år,arbeidsleidig og står som arbeidssøker hos nav. Min samboer er fortiden også arbeidsledig, og motar dagpenger av nav. Han jobber hos et vikarbyrå,men der han jobbet i 2år kuttet de ned å skulle ikke ha flere vikarer,kun ansatte. Så slik er nå det. Er det noen som vet om jeg har krav på noen penger da? Eller er det fortsatt han som står som forsørger?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Du har krav på engsngsstønad på noen og 30 000. Jeg ville snakket med samboer, er de riktig tidspunkt å få barn nå? Hvis dere begge er arbeidsledige og ikke har særlig utdanning ville jeg satset på å studert. Med eller uten barn.
Guttemamma75 Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Såfremst du ikke får deg jobb vil du kunne få engangsstønaden på ca 35 000 kr. Dette er et engangsbeløp som mor får som skal gå til å dekke utstyr til babyen og mors livsopphold i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel som mor MÅ ha permisjon. Du får også barnetrygden på 970 kr i mnd etter at barnet er født. Pappaen får ikke pappaperm i og med at du ikke har jobbet, og om han ikke kommer seg i jobb har han heller ikke krav på de to ukene etter fødsel som arbeidstagere får.. (det er dog opp til arbeidsgiver om disse ukene er lønnet eller ei) Om dere har lav inntekt kan dere ha krav på bostøtte og evt hjelp fra sosialen. Det lureste for dere begge er å komme dere i jobb snarest!!! Ta hvilken som helst jobb, vask opp kopper på hotell, jobb på gamlehjem, stå i kiosk etc.. Da tjener du deg opp rett til foreldrepenger så lenge du jobber i minst 6 mnd før permisjonen begynner (3 uker før termin) og tjener minst 1/2 G.. Jobber du over 50% stilling får pappaen fedrekvoten på 6 uker....
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Ja,vet jeg har krav på engangstødnad. Ja,men det var da ikke ment sånn at han skulle gå hjem hele tiden han heller! Ja,noen vil studere og noen ønsker ikke å leve med å ha "drept" et barn.
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Ops! Jeg skrive feil.. Jeg skulle jo ikke skrive jeg.. Det var jo ikke jeg som spurte om dette spørsmålet.. Hehe,noen ganger går det for fort tror jeg.. Prøver på nytt jeg : Ja,vet man har krav på engangstødnad. Den har gått opp til 35 og noe.. Ja,men det er da sikkert ikke ment at han skal gå hjemme hele tiden han heller? Ja,noen vil studere og noen ønsker ikke å leve med å ha "drept" et barn..
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Ok, takk for svar! Må nok kjappe meg med å finne meg en jobb jeg nå..
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 HAHAHAH mokkipia.. Glemme anonym knappen er ikke sååå lurt. Akkurat som om du hadde svart på den måten om du IKKE var HI. Fniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisss
___ Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Selv om han ikke har krav på pappapermen hvis du ikke har vært i arbeid (om du får dagpenger tror jeg det regnes som jobb) vil han ha krav på permisjon og foreldrepenger i 29 eller 39 (?) uker på egen opptjening. Dere kan derfor komme i den situasjonen at han kan være hjemme i permisjon mens du må ut i jobb. Selv om han tar foreldrepenger har du fortsatt krav på engangsstønaden.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Får man barnetrygd på 970kr i mnd når man bor sammens med barnefar?
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 en får ikke mye støtte når dere er sammen... engangstønad barnetrygd kontantstøtte.. er du student får du litt ekstra viss mannen din tjener under en viss sum:) viss du vil beholde kan eg fortelle deg at dette går fint viss du er sta:) de første årene koster det nesten ingenting å ha barn, kutt litt ned på ting til deg selv, bruk det på ungen istedenfor og bruk disse første årene til å studere, når ungen begynner å kreve mer, så har du en solid utdanning og god inntekt:)
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 Kontantstøtte får man jo først når barnet er 1 og 3 år, og støtten gis maksimalt i 23 måneder og barnet må ikke ha heltidsplass i barnehage med offentlig driftstilskudd.. Litt rart med rike Norge at man ikke får mere hjelp,selv om man er samboere. Men sånn er no reglene uansett..!
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 Slutt å paple om engangsstønad,hun får foreldrepenger av dagpenger.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 #13 Skrevet 7. februar 2009 Nei jeg får faktisk ikke det! Som du leser så er jeg arbledig og arbsøker, uten dagpenger!
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2009 #14 Skrevet 7. februar 2009 Hvis dere begge har veldig lav inntekt til sammen, kan dere ha krav på hjelp i fra brukerkontoret. Siden du er arbeidsledig, kanskje det hadde vært lurt å tatt en utdannelse? Hvis du melder deg på noe nå, så er det mulig du kan få fødselsstipend i fra lånekassa.. Sjekk opp alt mulig iallefall, før du bestemmer deg for abort. EWr trist å måtte avbryte svangerskapet pga økonomiske problemer... Masse lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå