Gå til innhold

"Da damene dro"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så på det på tirsdag og reagerte på en ting, og det var de mødrene, særlig en, som sa at de ikke var trygge når ungene skulle være med faren? Hvorfor få unger med en mann du ikke stoler på?

Og hun som hadde laget kalender med pakker for at ungene skulle kunne telle ned til hun kom tilbake? "Kommer dere til å savne mamma?" "Pass godt på at pappa gjør som han skal", "Pappa må gjøre sånn som mamma pleier å gjøre". Jeg ble ganske sjokkert jeg altså. Jeg håper, og vet, at mine barn er trygge både med begge oss foreldrene hjemme, og med bare en av oss.

Måtte bare få det ut, har tenkt på det i 2 dager nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerte på akkurat det samme som deg.. Og jeg håper virkelig at det bare ser "verre ut" på tv.

Men må også innrømme jeg gleder meg til å se fortsettelsen på hvordan det går :-)

Skrevet

Jeg også, Korse76 :))) Jeg skal følge med på det programmet. Det stod i Aftenposten at Husøysamfunnet lå omtrent på 1960 i utvikling :)) Det tviler jeg ikke på.

Det rare er jo at damene unnskyldte mennene med at de var på jobb hele dagen, og greit det, men det er jo damene også? Og hva med i helga og i ferier, hvordan gjør de det da?

Ja, dette gleder jeg meg til. Mye å få svar på :)))

Skrevet

Tenkte på akkurat det samme. Og som min kjære sa: Han hadde blitt lei seg og skuffet hadde jeg oppført meg sånn hvis jeg skulle reist fra de to en periode.

Jeg vet at min sønn har det like fint sammen med sin pappa som han er med meg.

I perioder kan min gubbe jobbe fra tidlig morgen til sein kveld, men når han er hjemme så gjør han det samme som meg. Vi jobbe tross alt begge to..

Denne serien skal jeg følge med på - blir veldig så spennende å se fortsettelsen. :o)

Skrevet

Blir spennende å se fortsettelsen, ja. Reagerte på det samme som dere jeg og. Og det at hun gamle damen måtte lære opp mannen i alt fra vaskemaskinen til hvor han fant frosen mat.

Skrevet

Helt enig!

Tenk å lage kalender fordi mamma skal være borte en stund da! Med gaver og hele pakka. Det hadde ALDRI fallt meg inn å gjort. Jeg tror nok hverdagen for snuppa hadde blitt annerledes desom jeg var borte i en uke eller to, men den hadde helt klart ikke blitt ille.

Jeg har jo selvfølgelig gifta meg med en flott og snill mann som er en fantastisk far, selv om jeg er der eller ikke. :)

Skrevet

Husøy er en spesiell øy, der damene står for det daglige; styrer butikken, jobber i barnehagen osv mens mennene er fiskere og han ene var forretningsmann. Noen må ta hjemmearbeidet også, tenker jeg, men kan innrømme at jeg ble småprovosert i starten av programmet antakelig fordi jeg aldri kunne tenkt meg en slik arbeidsfordeling selv.

Damene så ut til å være fornøyd med jobbene sine og så ut til å like å ha kontroll i hus og heim, så ingenting å utsette på det. Det er noe annet hvis de ikke er fornøyd og ser seg nødt til å ta seg av alt hjemme. Så vidt jeg skjønte var ingen av dem hjemme på heltid (foruten dem som hadde fødselspermisjon) og slik er det vel i de fleste hjem?

Mannfolka var ikke selvstendige hjemme og det må vel begge parter ta "skylden" for. Her i huset var det slik da jeg hadde permisjon at jeg gjorde husarbeid så lenge han var på jobb, men da han kom hjem var det "lik" fordeling av oppgavene. At noen andre velger å gjøre det annerledes er opp til dem.

Jeg tror at alle i serien hadde godt at omfordelingen av oppgaver. Det blir interessant å høre hva de syntes om det når damene kommer hjem igjen.

Det mest interessante paret for meg er de eldre. Jeg tenker meg at den gamle mannen får noen triste dager helt til han skjønner at han klarer seg fint alene. Savnet etter kona gir sikkert forholdet en ekstra piff. Det kunne vel flere ha godt av.

Skrevet

For meg så er ikke husarbeidet det viktige, det jeg reagerte mest på var eierskapet flere av mødrene hadde til barna. De var livredde for at barna ikke skulle savne dem, og var engstelige for at pappaene ikke gjorde ting på deres måte.

Min mann gjør ikke ting på min måte, nødvendigvis. Og jeg gjør heller ikke ting på hans måte. Vi har en felles base av verdier og regler, men den som tar oppgavene gjør det på sin måte.

Jeg støvsuger alltid før jeg vasker gulvene, det gjør ikke han. Men gulvene blir rene allikevel. Jeg kan ikke forvente at ha gjør ting når jeg synes det er på tide, det må han bestemme hvis det er hans oppgave. Ingenting å stresse seg opp for.

Han er ikke så nøye på om klær matcher, det er jeg, men barna har på seg nok klær og er gode og varme uansett hvem som legger frem klær.

Blir uansett moro å følge Husøy videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...