Gå til innhold

Andre med små babyer i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg venter mitt andre barn. Første barn var under 2,5 kg til tross for at hun ble født på termin. Ultralyd i uke 22 viste at også denne bebisen er helt på grensa i forhold til størrelse. Er veldig usikker på hva dette vil si - noen med liknende erfaringer? Noe jeg kan gjøre for at han/hun vokser bedre?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første ble født fem dager før ultralydterminen (7 dager over egen termin) og veide ca 2,8. Hun var akkurat som hun skulle være, men jeg synes jo hun var lita da.

Jordmor hadde funnet unormalitet i morkaka - strengen sto ikke i midten - altså feil sentrum i morkaka. Kanskje hadde det noe med barnets opptak av næring å gjøre, kanskje ikke. Hørt noe om det du?

Nå venter jeg nummer to og har ikke hørt noe om at det samme kan skje igjen. Er i uke 19 nå. Håper alt blir normalt denne gangen, men skal følges opp med flere ultralyder senere i svangerskapet for å se at barnet vokser som det skal mot slutten.

Skrevet

tror ikke det er så mye du kan gjøre fra eller til...noen må jo være små for å få et snitt på 3, et eller annet, når noen er nærmere 5 kg;-)

min førstefødte var 2,4 kg og 44 cm til termin..frisk og rask.magemålet mitt var ikke stort det heller, så hun hadde ikke så mye plass heller..næringsopptaket var optimalt, så hun fikk det hun trengte;-)

nå er jeg 11 uker på vei med nr 2, og er spent på størrelsen på denne babyen;-)

Skrevet

Tusen takk for svar. Morkaken skal visst ha vært ok sist, men det kan jo ha vært ting de ikke så. Skal måle flowen fra blodåra til livmoren nå, og senere kanskje også flowen fra morkaken til lillern. Håper og tror det går helt fint, men kjenner at jeg tenker på det veldig mye.

Godt å høre at andre har liknende erfaringer og at alt er bare bra! Lykke til!

Skrevet

Hei

Tror nok som de sier over her at noen bare får små barn. Nr. 1 hos oss var på gjennomsnittet med 3,5 kg mens nr. 2 ble bare 2,8 kg. Vi er spendt nå som vi venter nr. 3 om h*n også blir ganske liten.

Vi skal ha vektestimering i uke 32 så blir spennende å se hva de finner der. Er også klar over at de kan ta litt feil så vi tar det veldig med ro. Begge barna har vært fine og friske da de ble født og nesten ikke syke senere heller.

Nå skal de sies at jeg også har en kronsik sykdom Ulserøs Colitt som kan ha noe med saken å gjøre, men både jeg og min mann var heller ikke store som nyfødt.

Lykke til videre og godt at de følger deg opp.

Skrevet

Går det an å måle flowen fra morkake til baby? Og hvordan i allverden gjøres det? Jeg er spent på disse tingene for denne gangen mente legen på sykehuset at jeg måtte følges opp i forhold til morkakefeilen sist. De sier jo at morkakefeil ikke trenger oppstå igjen, men de vil følge med. Betryggende. Skal spørre jordmor om det med å måle flow. Spennende med alt som går an!

Tror nok at din første baby var akkurat passelig til skinnet sitt og at neste også kommer til å være det, uansett vekt..:-)

Som sagt må noen bli mindre for å jevne ut snittet etter at noen får 4-5 kilos babyer. Vi får bare vente å se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...