Gå til innhold

Gir alle paracet når barnet har feber over 38,5??

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk beskjed på legevakta om at spedbarn alltid skal ha paracet når de har feber over 38,5, dette har ikke jeg fått med meg nei..

trodde feberen hjalp kroppen å ordne opp og at ikke man skulle gi febernedsettende med mindre temperaturen steg raskt..

jaja, stadig noe nytt å lære i dette gamet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke gutten min på 2 mnd hatt feber enda, men har liten terskel for å gi når de er så små. Noen får jo lettere feberkramper enn andre, og jeg vet ikke om gutten min er en av dem, derfor tar jeg ingen sjanser. Sønnen min på 3 år derimot har aldri hatt feberkramper så han lar jeg gå litt med feber hvis han ikke har alt for stort ubehag. Legger han aldri for natten med over 39 i feber, for det er kun når jeg kan observere han hele tiden jeg lar det gå litt tid før jeg gir febernedsettende.

Skrevet

Til sønnen min har jeg gitt han når han har passert 38 når jeg har lagt han, ikke på dagtid. Jenta mi har ikke hatt feber ennå, men vil nok kanskje gi når det passerer 38,5 på dagtid også nå når hun er så liten.

Skrevet

Men jeg har aldri hørt det, og sønnen vår var MYE dårlig da han var spedbarn.

Skrevet

Dette var nytt for meg; det som har vært "normalen" tidligere, samt i litteraturen (legevaktshåndboka+pasienthåndboka.no) står det at kroppens immunforsvar jobber best på 38-39 grader og bør ikke senkes kunstig på dette nivået. Barn tåler feber godt, og svinger mere enn oss voksne temp.messig. Ved 39,5 kan det være greit og forsøke febernedsettende! Etter 39,5 er det fare for feberkramper....

Skrevet

Jeg har hørt at spedbarn kan fyke veldig høyt opp i temp på kort tid og derfor anbefaler en å ikke vente for lenge med å gi febernedsettende. Hvis legevaktshåndboka og pasienthåndboka sier noe annet er det sikkert lurt å forholde seg til dette, men personlig

Skrevet

(ups, lagret litt tidlig over her) men personlig synes jeg det er greit å vente noen mnd før jeg begynner å teste immunforsvaret mtp feber.

Skrevet

Bør man ikke se an formen til barnet litt også da? Så er det vel forskjell på dag og natt? Jeg ville ikke lagt jenta mi uten febernedsettende hvis hun hadde 38,5 i feber. på dagen ville jeg sett an formen litt. Allmenntilstanden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...