skorpio9 Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 I fjord sommer, før jeg var gravid, kom jeg til å lure på om Acacia var et jentenavn... det syntes jeg nemlig var fint. Det hører til historien at min mann er utenlandsk, og vi forsøker finne et jentenavn som passer både på engelsk og norsk, og jeg fant ut at Acacia (uttales "akeisha" på engelsk) jammen er et jentenavn, det kommer fra Akasie-treet, det som alltid er avbildet i solnedgang i Hellas eller Afrika, og det betyr "tøff og vakker men med torner". Er ganske mange i USA som heter det... Det er det eneste navnet vi er enige om, men jeg er 1% skeptisk i og med at jeg tror folk kommer til å uttale det litt forskjellig. Men det er jo vanskelig å unngå med to språk... Hva synes dere....for spesielt?
snartentil:) Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Jeg synes navnet høres fint ut, men jeg tror folk kommer til å ha kjempeproblemer med hvordan det skal uttales. Når jeg leser navnet, blir det "akakia" på norsk...
Fire småtroll Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Navnet var fint det, men du må jo være forberedt på at datteren din alltid vil få navnet sitt opplest feil ved opprop osv. Hun vil også alltid måtte stave det når noen skal skrive det ned... Kanskje ikke så kult når du er mellom 7 og 16 år, men hun vil i tilfelle ikke være alene om problemet i vårt etterhvert så flerkulturelle samfunn. Jeg selv har et etternavn som nesten alltid blir uttalt feil når noen skal lese det opp, men en blir vant til det.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Uttalemessig syns jeg det var fint - skal dere uttale det "engelsk" her i Norge også? Og bli boende her? Jeg leste det "akasia" før jeg leste videre i innlegget, og tipper mange med meg vil gjøre det samme. Noe jeg personlig ikke syns gjør noe da, for jeg syns det var fint også ) Kanskje Akeesha er en stavemåte flere kunne kjenne igjen? Om man bryr seg om sånt, da seff )
skorpio9 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2009 Takk for meninger! Sannsynligvis kommer vi til å bo litt i ulike land, og flere engelsktalende, da vi begge jobber med bistandsarbeid. Jeg tror det er best at vi begge uttaler det Akeisha i stedet for at vi uttaler det på to måter.... Det kan også staves Acasia eller Akasia, og Casia er en vanlig forkortning av navnet.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Hvorfor ikke skrive det Akas(h)ia hvis det er det hun skal hete? Acacia vil bli uttalt Akakia i Norge. Ellers synes jeg det var et pent navn, uten at jeg ville ha valgt det selv.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Syns det var fint jeg. Men skjønte ikke hvordan jeg skulle uttale det før du skrev hvordan. Er ikke det en slags honning forresten? Eller tuller jeg bare nå..
skorpio9 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. februar 2009 Akasie-honning er en honning ja, fra blomstene på det treet. Her er treet: http://www.shunya.net/Pictures/Tanzania/Serengeti/Acacia09.jpg
passilurken Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 som gartner blir dette navne akasia for meg, og jeg vet at det er mange blomsterbutikker rundt om i landet som heter acacia blomster:) selv om det ikke er noe hinder! er jo mange som heter linnea eller rose, for eksempel, for ikke å snakke om det gamle norske navnet ask! eneste som er dumt er som andre nevner, at hun alltid må stave det og får det uttalt feil. jeg har et slikt navn, og det har alltid plaget meg... kanskje det er anderledes i andre land, ikke vet jeg. det jeg ville tentk på, er å ha et internasjonalt navn som funker overalt, siden dere skal bo litt rundt omkring:) spiller i bunn og grunn ingen rolle hva vi heter, folk blir glad i oss for det om;)
nøstegutt Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 Jeg syntes Acacia er kjempefint! Liker spesielle navn :-) Tror du har rett i det at folk uttaler det litt forskjelli da.... Det viktigste er at du liker det selv c",)
kommer nr3? Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 det er ett kjempefint navn,men dere må finne en annen måte å skrive det på en acacia...som det står i ett annet innlegg så blir det akikia...merkelig... (acacia...når man sier det så er det som å slå sammen navnet alicia keys) hehe uansett...jeg synes navnet er nydelig,men som sagt stavemåten....
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 Jeg syns også navnet er fint, men var usikker på uttalen selv før jeg leste resten av innlegget ditt :-) Personlig ville jeg derfor vurdert en annen stavemåte (f.eks Akeisha som er slik du skriver at det skal uttales), men dette må dere jo bestemme selv. Syns uansett det er et fint og spesielt navn ! :-) Lykke til videre !
Hakkamella Skrevet 5. februar 2009 #13 Skrevet 5. februar 2009 Navnet er fint egentlig, men vil by på problemer her. Mitt forslag er å fornorske det. Ikke Acacia. men Akeysha, Akeshia, eller noe sånt. Og vurdere å ha det til mellomnavn. Da kan hun ha et lettere internasjonalt navn som førstenavn, og ikke oppleve for store problemer, mens dere kan kalle henne Acacia som kjælenavn/hjemmenavn. Selv har jeg også et sjeldent navn som alternativ til mellomnavn. Men vet ikke om det vil gå bra. Husk at der er også mange fordommer du må ta hensyn til. Jo mer fremmed navn, jo vanskeligere å få ting til i samfunnet (jobb, aksept osv) Det vet jeg av erfaring.
to_tette? Skrevet 5. februar 2009 #14 Skrevet 5. februar 2009 Navnet er veldig fint, og med fin betydning hun kommer garantert til å oppleve at folk uttaler navnet feil, og det er vanskelig å skjønne hvordan det uttales når man leser det. Akakia eller Asasia.... Men hvor viktig er det for dere? (at hun kommer til å oppleve å måtte rette på uttalen)
*juble juble* Skrevet 5. februar 2009 #15 Skrevet 5. februar 2009 Jeg syns det er ett vakkert navn!!!
skorpio9 Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 6. februar 2009 Takk! Her var det jammen mange reasksjoner. Vi kommer jo til å reise en del så uansett hva vi velger blir det ulike uttaler på det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå