Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som velger å bruke denne metoden under fødsel? Noen som har erfaring med den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm,har ikke hørt om den metoden i det hele tatt jeg. Hvordan fungerer den? :)

Skrevet

Hva er Lamazemetoden? - en historikk

Metoden kalles også psykoprofylakse, hvor psyko står for sinn og profylakse for forebygging. Den ble opprinnelig utarbeidet i Russland i 1950-årene av fødselslegen Nikolajev og psykiateren Velvovski. Den sikter mot å forebygge smerter under fødselen og grunner seg på fysiologen Pavlovs betingede reflekser. Russernes arvtakere innen metoden ble Fernand Lamaze og siden Pierre Vellay og hans kone Aline Vellay. Lamaze var den av de som reiste til russerne for å høste av deres erfaringer,- og han hadde direkte kontakt med Nikolajev.

I Frankrike fungerte den fødende, legen og en assistent i et slags team, både under treningen og under fødselen. Ønsker du noe lignende er det en mulighet å undersøke med fødselsterapeut Judith Hagen Meadow. Hun underviser i Lamaze-metoden.

Gjennom læring forsøker en å bryte ned angstvekkende forestillinger om fødselen, slik at den fødende opplever størst mulig trygghet. Hun oppfordres til en mest mulig aktiv, deltakende holdning. Det legges stor vekt på å trene opp kroppsbevisstheten gjennom systematiske øvelser med pusteteknikker og muskelbruk. Psykoprofylakse er den eneste smertelindrende metoden som er ufarlig og uten bivirkninger og som kan brukes overalt ved fødsel.

Den krever imidlertid mye forberedelse og sterk motivasjon hos den som skal føde og hos de som skal hjelpe henne. Det er sjelden kost at jordmødre på norske sykehus har satt seg inn i metoden, men det finnes alltid en og annen som er åpne for den, og de fleste jordmødre lytter nok til den fødendes ønsker. Det er imidlertid ingen umulighet å få flere jordmødre til å lære og lære bort metoden, men så ukjent som den er i Norge for tiden, vil det ta tid.

Metoden ble altså offisielt godkjent i Russland i begynnelsen av 1950-årene og av Paven i 1956. Utenfor Russland er den derfor særlig utbredt i katolske land. Metoden har hatt en viss gjennomslagskraft i alle nordiske land utenom Norge. Ved en del svangerskapskurs gir imidlertid norske jordmødre instruksjon i øvelser som har mye til felles med metoden.

Psykoprofylakse eller Lamaze-metoden vil kunne demme opp for overdreven bruk av medisinsk smertelindring i fødselshjelpen, og den bidrar til et naturligere syn på seksualitet og reproduksjon. Den kan gi fødende et mer aktivt og nært forhold til egen kropp og øver oss i å se på fødselen som et felles arbeid for begge foreldre.

Skrevet

hilmor: Har du brukt den selv, da du har så mye kunnskap om den tekte jeg? :)

Skrevet

Nei jeg har ikke det, men ble så nyskjerrig, så jeg søkte opp litt info på nett. Virker veldig spennende egentlig!!:o) Lykke til!

Skrevet

Ja det gjør det, går på sånn mini kurs nå, helt supert. Fikk se bilder av damer som smilte seg gjennom fødselen, var helt rart. Ikke det at jeg tror jeg kommer til å gjøre det men. Moro å prøve

Skrevet

Jeg har brukt lamazemetoden på min 2 fødsel, og det var helt fantastisk...Jeg gikk ikke på kurs, men kjøpte boka og gjorde øvelsene der, jeg hadde en drømme fødsel, varte i 3 timer, hadde nesten ikke vondt, kun under pressriene..kommer til å bruke disse pusteøvelsene nå med nummer 3 og;)

Skrevet

Får du kjøpt boka i vanlig bokhandel? Eller bestilte du den på nettet? Evt hvor? Jeg vil også prøve dette.... :)

Skrevet

Jeg brukte øvelser fra et yoga-kurs.

I ettertid viste det seg at det var veldig likt Lamaze.

Jeg hadde en lang fødsel, men fødte med et smil (sant!)

og ikke smertestillende i det hele tatt. Jeg hadde ikke som mål

å ikke bruke smertestillende, men det bare ble sånn..!

Verdt å ta en titt på! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...