peanut:) Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Jeg skal i morgen til legen med min datter på 1.5 år fordi vi mistenker at hun kan ha en eller annen form for matalleri...men jeg lurer sånn på hvordan de tester dette? Greit å være litt forberedt dersom de dukker opp med DEN sprøyta...huff...
snuppedupp Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har en jente som ble testet første gang når hun var 4 måneder. Det vanligste er at de tar en "prikk test". Et lite risp i huden for hver ting de tester ut. Venter en stund og ser om det er hevelse på noen av prikkene. Hvis dette gjør store utslag kan det være at dere må ta en blodprøve også for å få en mer nøyaktig test. Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt min datter inn for å ta blodprøve - har sendt faren inn hver gang. Der er jeg nemlig veldig pyset av meg. Lykke til.
Gjest amandine Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Og skal dere ta blodprøve kan det være greit å gjøre det på sykehuset hvor de er flinke til å stikke barn... Ellers tar noen også allergitester på øyet, høres drama ut men er det ikke! Lykke til! Forresten ikke alltid man får riktige svar når de er så små, kan teste negativt men likevel være allergisk. Det beste er om dere selv følger godt med i tillegg, skriv ned hva man har vært borti, når hvordan reaksjon var(ta bilde) etc. Så er det lettere å se et mønster etter hvert!
Kanutten83 Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Da vi allergitestet sønnen vår ble ikke det gjort hos legen, men hun ringte rundt til diverse barneleger med dette som felt siden de har mer greie på det og fikk time ganske kjapt:) Han ble prikktestet på begge underarmene og måtte ta blodprøve i tillegg. Hos barnelegene har de tynnere nåler enn hos legen:) Sønnen vår var 1 år da:)
Trønderbærta Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Da vi allergi testet vår sønn var han vel ca 1/2 år, tok da en blodprøve på sykehuset. Har også tatt prikk-test en gang i året/halvåret etter denne testen for å se om det blir noen forandringer.
Blåmandag¤ Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Datteren min tok prikktest på ryggen da hun var 4 år ca. Tror de tar det der i stedet for på armen når de er så små? Hun sa ikke noe fra eller til hun, hun gledet seg mest til ballongen og klistremerket hun skulle få etterpå..
peanut:) Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2009 takk for svar alle sammen:) tror jeg forbereder meg på en vanlig legetime jeg;-P håper vertfall at den som skal ta en eventuell blodprøve/prikktest på henne har erfaring med hysteriske barn:-O
Raych Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Vi var på testing med minstejenta da hun var 16 mnd. Det var prikk testing. De la på en dråpe av det de ville teste, pluss kontrolldråper, på underarmen hennes. 8 dråper i alt. Så stakk de hull på huden i hver dråpe (med en ny "nål" for hver dråpe, da den skal være steril). Jenta vår bare lo da de stakk henne. Sykepleieren som gjorde det sa at hun aldri hadde opplevd at en unge hadde ledd av dette, så hun måtte le hun også Så måtte vi vente i 15-20 min før de kunne lese av resultatet. Da var det viktig at hun ikke klødde på prikkene, og da spesielt ikke på en av kontrollprikkene som visstnok klør en del... Det gikk veldig bra, jenta vår klødde ikke i det hele tatt. Prøvene ble tatt på sykehus, og det ble tatt en del andre prøver i tillegg på grunn av at de ikke vet helt hva som er galt med henne. Jeg var der alene med henne, men jeg er veldig avslappet når det gjelder slike ting, så noe av det smittet kanskje over på jenta vår også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå