♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Hei Det skjer nå så mye rart med kroppen vår under graviditeten, så det er søren ikke lett å si hva som er "vanlig" og hva som ikke er det. Da er det så kjekt å spørre her inne - er man flere som opplever det samme, er jo sannsynligheten stor for at det er vanlig. (Og jeg for min del iallfall, liker ikke å "plage" legen min i tide og utide med det som antakelig er ganske trivielle spørsmål...) Jeg er litt usikker på hvor lenge jeg har hatt dette nå, men si 2-3 uker. Jeg merker det absolutt mest i høyre hånd, og da aller mest i tommelen ! Jeg blir skikkelig nummen i tommelen, som om den sovner, veldig ofte. Det er også litt smertefullt i leddene, håndleddet og fingerleddene. Smertene blåser jeg i, men dette med at jeg blir så nummen, det syns jeg kan være litt skummelt. Merker det ofte veldig godt på kvelden når jeg har lagt meg, og ikke minst på morgenen når jeg står opp. I dag hadde også ring- og langfinger på venstre hånd dovnet helt bort da jeg sto opp, og det var utrolig ekkelt... Er dette "vanlig" mon tro ? Er det flere som opplever lignende ?
Guttemamma75 Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Dette er nokså vanlig og skyldes økt veske i kroppen... Væsken presser på vevet som igjen presser på en nerve som går ned i hånden som igjen gjør at fingrene eller hele hånden kan dovne bort.. Det kalles carpal tunnel syndrom og blir sannsynligvis helt borte når du har født.. Hadde det samme på slutten av mitt svangerskap, det er ubehagelig men helt ufarlig... Du kan jo også snakke med jordmor/lege om dette om du er bekymret..
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har dette hver morgen og ettermiddag..I alle fingrene og i beina.. Det er VANN må sitte i 10 minutter om morgenen å "mosjonere" hendene for at ting skal funke skikkelig.. Har bare fått 1-2 på ødem(vann) når jeg har vært hos JM, men har da alltid vært hos henne den tiden av dagen da det er minst plagsomt.. typisk Det er veldig vanlig ja..
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Hei! Enig med deg, veldig ålreit å dele litt opplevelser! Jeg er i uke 29, og har fått problemer med at den armen jeg sover på sovner (for jeg MÅ jo ligge på en av sidene). Våkner av at jeg må vekke armen til liv før jeg velter over på andre siden... Sovner et par timer, og så sover jammen den andre armen også... Tidligere hadde jeg "leamus" i tomlene... Hehe... Vet ikke hva det kan komme av, men jeg gjetter at blodsirkulasjon har noe med dette å gjøre.
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. februar 2009 OK, takk for svar, lille M + st.hans gutten :-) Ja, jeg kan jo snakke med lege. Men jeg er ikke egentlig bekymret, mer nysgjerrig. Og som jeg skrev er det ikke ALT jeg føler jeg trenger å "plage" legen med - får jo masse svar her som hjelper ! ;-) Tusen takk for svar ! :-)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2009 Vann ja... Hehe, det er godt det ikke er noe verre, da vil det jo bli borte etter fødselen iallfall :-) Jeg må også "mosjonere" og massere høyrehånda en del når det er på det verste. Jeg kjenner jo at det hjelper :-) Jeg har bare hatt 0-1 på ødem, men har nesten alltid time tidlig på formiddagen, og da er det jo ikke så ille ennå - blir jo verre utover ettermiddagen og kvelden det vann-greiene. Takk for svar, Helene <3 Sarah & Spire !
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2009 Hei ! Ja, ikke sant ? Det er liksom en "trøst" i å vite at man er flere i samme båt, som opplever en del av de samme tingene ! :-) Det med at armene sovner om natten høres også veldig kjent ut ja... ;-) Men der har jeg liksom bare gått utfra at det er fordi jeg sover på sidene, og da sovner armen, sånn er det bare liksom :-) Men det har jo helt sikkert en sammenheng ja. Takk for svar og delt opplevelse, ♥ Bulken♥ ! :-)
74skytte Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har ikke kjent fingertuppene mine på et par måneder nå. Legen er veldig rolig på det, og sier at det bare er nerver som ligger i klem. Det går over. Noen dager er det verre enn andre dager. Sliter veldig med å skrive, og hvis jeg holder på noe. Jeg satt med et kaffekrus i hånda, og da dovna den helt bort. Har innfunnet meg med at det er bare sånn det er. Ringte legen i romjula, for da var jeg litt bekymret, men ble beroliget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå