Gå til innhold

Dere som har barn som tar buss alene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

To gutter på 9 og 11 år. Faren bor 5 timer unna....med buss tar det ca.6 timer. Barna har ikke spesielt lyst til å ta bussen alene. Eldste blir alltid kvalm, og yngste er litt engstelig.

Derfor sagt at jeg ikke sender de alene foreløbig. Nå har faren gitt beskjed at ved neste samvær skal de ta bussen. (ikke sagt noe til meg da) Blir oppgitt. Barna har for det første ikke lyst. Og for det andre burde han ikke gi slike beskjeder gjennom barna, men direkte til meg. Hjelper jo ikke si noe heller.

Noen med barn som reiser alene på buss her? Hvor gammle er de? Og går det greit?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er 7år og tar bussen alene i to timer. hun syntes det er greit og syntes bare det var ekkelt første gangen...da fikk hun med seg drikke og litt godtter og en donald picet bok...og det var så stas for hun hadde sett i den heletiden:)

hun beg å ta bussen da hun beg i 1.klasse...før det var det to år med bil og hun vil nok ikke ta bilen lenger;)

Skrevet

Takk, for svar! Hadde ikke sagt noe om det var to timer.... Synes 6 timer blir lenge. Er kaskje litt hønemor men..

Skrevet

ja er jo en forskjell på det...4 timer mer...er jo ganske slitsomt å reise faktisk!! men når jeg var 5 år beg jeg å reise til min pappa i nord norge...da tok jeg og bror(6år eldre) først tog så fly...og det gikk jo bra!! men nå er jo det en herrens år siden da...jenta mi har tatt fly til bestefar i nord norge alene oxo..litt gruglede seg første turen...etter det var det bare stas...

var nok værre for meg enn for henne første gangen;) jeg VET hun mestrer det men syntes det er vanskelig å ikke ha kontroll...

• 4 måneder senere...
Skrevet

Ser dette er litt gammelt, men vil tro mitt svar er like reelt i dag som da:)

Har hatt akkurat samme problemstilling, bortsett fra at det var vell 5 timer med tog.Datteren min er nå snart 12, men dette startet før hun ble 10. Jeg luftet saken med min familie, deriblant min far som er buss-sjåfør, fordi jeg syntes det var forferdelig å sende datra mi alene med toget en fredags ettermiddag. Han kunne da fortelle om historier han opplevde på jobben, med barn som reiste alene. Å det han sier er at man skal tenke på at det faktisk ikke er NOEN der for å ta seg av barnet om det f eks blir kvalm og kaster opp, eller i verste fall plutselig hopper av på feil sted. Sjåføren er der for å kjøre bussen, samt være behjelpelig ovenfor alle pasasjerene, å da kan den desverre ikke være barnevakt for barn som ikke kan passe seg selv. Det samme gjelder jo på toget. Jeg gikk også inn å fant ut at barneombudet heller ikke anbefaler at man sender dem over lengre strekninger alene før de selv mestrer det og føler seg trygge på det.

Jeg satte sa foten ned og sa klart fra at her blir det fly evt at vi kjører og møtes på halv-veien, og etter 2 år er det endelig akseptert. Nei tenk på ungene:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Ja tenk på ungene. de først! Ikke jenk deg etter han. Han får flytte nærmere, eller så får dere kjøre halve veien hver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...