Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #1 Skrevet 5. februar 2009 Det er helt horribelt at noen voksne mennesker kan foreslå noe sånt? Hvilket samfunn vil vi ha? Skal folk bare kunne sette unger til verden UTEN å behøve å lee en finger for å ta det ansvar det innebærer?? Vi føder barn, setter de i barnehage, så klager vi på at de ikke gir de rette maten, rett holdniger eller er nok ute med de.. Når de så begynner på skolen, så skal skolen ha ansvar for læring og utdanning, og på ettermiddagene skysses de videre til ulike aktiviteter, for Gud forby om man må VÆRE sammen med barna en ettermiddag eller tre...Lekser passer UTROLIG dårlig inn i FORELDRES hverdag,- så da må de bort slik at foreldre kan gjøre et de vil mest,- mens barn settes bort andre steder.... SÅ skal man attpåtil gjemme slike utsagn bak barna selv..Det blir STØRRE forskjeller mellom barna med at vi har lekser.....Men hvem f... sin skyld er det da??? ..Jeg synes skolen PLIKTER å gi lekser,- og når de ser barn som ikke gjør lekser, eller ikke får hjelp til lekser av foreldrene sine,-så må foreldrene på matta og svare for seg... har man "ikke tid" til å hjelpe barn med lekser så burde man tenkt seg litt mer om FØR man fikk barn!!!! Skal man ikke ha forplitelser ovenfor barna sine selv lenger??? Samfunent står for oppdragelse og oppfostring fra første barnehagedag,- etter det så er man fri og frank,- nærmest...BOrtsett fra natten da.. Få tilbake KRAV til foreldrene. har man fått barn må man følge det opp..Holdninger, oppdragelse, samfunnsansvar, rutiner mtp senere jobb osv skal da for f..komme hjemmefra...Eller er det virkelig slik at det norkse folk skal fraskrive seg ethver ansvar for sine barn?.SKal alt ansvar legges på barnahage og skole?? Mulig lekser øker forskjell på barna, men det er da foreldrenes skyld og ansvar ene og alene.... SKolen,- altså det ofentlige, skal da ikke ta på seg dette ansvaret?? Ser for meg at det er noen politikere der ute med litt dårlig samvittighet ovenfor egne barn gitt.....
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Syns du det er helt greit å ha med mye arbeid hjem hver dag fra jobb? Det er nemlig det lekser er. Og det med at det skaper forskjeller hos elevene; noen foreldre klarer ikke hjelpe barna, i mangel på egen kunnskap. Det har ikke med at de ikke gidder. Tenk deg en far eller mor med egne lærevansker, kanskje dysleksi eller dyskalkuli, eller rett og slett mangelfull skolegang av en eller annen grunn. Hvordan skal de kunne hjelpe barnet best mulig? Hvorfor skal det gå ut over barna at foreldrene ikke klarer å hjelpe? Det er hvertfall ikke barnas feil, og de skal ikke være de som bærer byrden av å ha foreldre som ikke kan hjelpe til. Jeg har ment, og mener fortsatt at lekser er tullete. Skolearbeidet kan gjøres i skoletiden. Det blir for mye for mange barn. Og det har ikke med fritidsaktiviteter å gjøre, men lange dager med teori å gjøre. Barn trenger fysisk aktivitet, og når skal en få tid til dette, dersom hele ettermiddagen skal gå til teoretiske skolefag? Det er jo sagt at fedme øker, er det da ikke bedre at de har teori i skoletiden, og fysisk fostring på fritiden(lek inngår i dette)? Og fysisk fostring er faktisk viktig for konsentrasjon og evnen til å lære, noe som fremmer læringen i skoletiden. Men en skal ikke fjerne gym og svømming fra skoleplanen, for faktisk er det slik at noen barn er passive på fritiden. Jeg er tilhenger av å fjerne lekser, og mer intensiv skoledag.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Vel, jeg har, og mange med meg,- en jobb hvor vi må ta med oss arbeid hjem og/eller jobbe overtid...Man er ikke ferdig fordi om man drar hjem,- og hvordan i all verden skal stuidevanene bli når man begynner med læring på eget ansvar senere? De foreldre som mangler kunnskap til å hjelpe barna med lekser på barneskolen har da kanskje GODT av å repetere sammen med barna? Det er jo dessuten som regel ikke foreldrene med "lite kunnskap" som er de verste på dette feltet, de ser faktisk ut til å være MER behjelpelig til å hjelpe barna enn de som "Ikke har tid":... "før i tiden" og i andre land er det da lekser fra 1.skoleår,- og ingen har tatt skade av det... Jeg står på mitt,- og mener at det offentlige må slutte å ta ansvar for HELE livet til barna våre,- jeg mener vi fraskriver oss vår ansvar ovenfor barna våre når vi forventer at andre skal stå for all læring... Tid eller manglende kunnskap er ikke en unnskyldning for at man ikke kan hjelpe barna sine med lekser...Tid må man skaffe seg med å endre på sin egen jobbsituasjon og evt hobbyer/fritid..;Mangler man kunnskap til å hjelpe barna sine med lekser så burde man kanskje også ha overveid en gang til å få barn....EN ting er foreldre som sliter med dyseliksi ol selv,- men det er da to om å lage et barn...Og uansett så har man evner til å TA SEG TID til å SITTE sammen med barnet, for å foriskre seg om at leksene blir gjort... Og JEG har på følelsen at det er det Å BRUKE TID på lekser sammen med barna som er FORELDRENES problem her..Barn har godt av det ansvar lekser gir og de har godt av "slik tid" med foreldrene sine... FOreldre har PLIKT til å bruke tid på barns læring,- inen unnskylding i verden er god nok for IKKE å sette seg ned SAMMEN med barna og se de gjøre leksene.Selv om man ikke kan hjlepe de,- såkan man være der og støtte de og bruke tiden sammenmed de..I felleskap kanskje de klarer å utrette mye...Ikke bare med tanke på lekser,- men bare det å vise at man bryr seg om banras utdanning og liv på skolen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå