Gå til innhold

Droppe leksene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjellbjørg Lunde mener at elver med loven i hånd kan nekte å gjøre lekser og at leksene stammer fra en tid da elevene var mindre på skolen. Kjellbjørg Lunde mener at foreldrene blir pålagt for mye av opplæringsarbeidet og mener at leksene øker forskjellene i samfunnet. Kjellbjørg Lunde mener at leksefri vil frigjøre barnas tid til å gjøre andre ting.

http://www.bt.no/utdanning/article786705.ece

Vi kan jo ikke bare slutte med lekser uten å kompensere for dette. Det blir jo som å si at "la oss utgjevne forskjellene ved å la de elevene som er faglig sterke bli dårligere på skolen". Det er jo ikke det vi trenger.

Den norske skolen er allerede en av de faglig dårligste i Norden. For at ikke norske elever skal sakker mer akterut og komme til kort ved f.eks studier og jobb i utlandet må jo manglende lekser kompenseres med lengre skoledager. Jeg ønsker ikke at mine barn skal ha lengre skoledager enn det som nå er tilfelle. Da ønsker jeg heller at de tilbringer litt tid med lekser hjemme.

Vi er også ressurssterke nok til å kunne hjelpe dem med leksene og kan vi ikke det det spørres om, så har vi internett som kan gi oss en hjelpende hånd. Da jeg gikk på skolen ble deler av tiden på det som nå er SFO brukt til å gjøre lekser. De voksne på SFO var lærerne fra skolen og de hjalp de som trengte det. Nå har jeg inntrykk av at de som jobber på SFO bare er det for å vite (sånn noenlunde) hvor elevene er til foreldrene kommer hjem. Det er gjerne personer uten tilknytning til skole og opplæring.

Hvis man virkelig mener at leker skal kuttes uten flere timer på skolen så må jo det en ny skolereform til for å prøve å heve kvaliteten på undervisningen. Så langt har ikke reformene som har vært gjennomført vært særlig vellykket synes jeg.

Hva synes dere. Bør vi kutte leksene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at en kan med fordel kutte leksene. Selvsagt må undervisningen på skolen legges om. Innlæringsprosessen er nok mer komplisert en at en kan måle den i timer. Jeg tror at engasjerte pedagoger, med mulighet for å bruke tiden sin på det pedagogiske, i steden for dokumentsjon er veien å gå.

Skrevet

Klarer de å finne en ny modell som innebærer mer kvalitet på skolen og mindre lekser så har de min støtte, men jeg tviler på at de klarer dette.

Engasjerte pedagoger er det desverre alt for få av :( Kjenner en del lærere (noen med utdannelse fra lærerhøyskole og noen med universitetsutdannelse). Noen av dem er dyktige og engasjerte. Andre ble bare lærere som en nødløsning. Tror det finnes mange - alt for mange - lærere i siste kategori

HI

Skrevet

Nei syns ikke det, leksene har en funksjon ut over det faglige, nemlig det å lære barna annsvar for arb.oppgaveer selv om ikke læreren står og henger over dem.

Syns det er utrolig mye fokus på lærere, bygninger og innventar på skolen men så lenge lærerene er maktesløse ovenfor elevene så kan de ha værdens beste lærer uten at barna lærer noe mer av den grunn. Barna har det alt for fritt i dagens skole og det utnytter de seg av. (snakker av erfaring) ;P

Trodde aldri jeg skulle si det men jeg er for mer disiplin mot elevene. Syns det er litt gøy at den vanligste "straffen" på skolene er å sende elevene på gangen, ergo: gjør noe galt og du får fri!!

Skrevet

Ja, lekser burde kuttes. skoledagen bør heller bli lengre, så slipper ungene å gå på sfo som igrunnen bare fungerer som oppbvaringsplass idag. noe lekser er greit, men da som ukesoppgaver.

Lengre skoledag kan da inneholde mer fysisk fostring og skikkelig mat på skolen. ville heller betalt litt for det enn over 2000 i mnd for sfo......( der de må ha med mat selv!)

Skrevet

Går ann å ha mer disiplin og ansvar uten lekser.

PS: har både en som elsker lekser og en som hater det selv. Her sitter vi i 1 1/2 til 2 timer med lekser hver dag. Blir ikke mye tid igjen til lek og fritid da.....

Skrevet

Etter at vi ble ferdige med de to første skoleårene (hvor det fort kunne ta et par timer med leksegjøring.... og det skal sies at jeg er utrolig lite pedagogisk..), så har leksene gått knirkefritt. Snuppa er alltid ferdig med leksene når vi kommer hjem fra jobb.

Om hun gjør dette på skolen eller hjemme spiller ingen rolle for oss, men de gangene hun trenger hjelp er det jo et styr med brukerstøtte via mobil osv.

Jeg har ingenting å utsette på kvaliteten på undervisningen, men det hadde kanskje ikke gjort noe at man hadde utvidet skoleuka med ca 1 time dagen. Egentlig synes jeg det er bra at barna får lekser, det lærer dem å bli selvstendige på læringsfronten. Men alt har selvfølgelig sin grense.

Som sagt, det var de to første årene som var verst. Lærer man barna å være selvstendige og prøve noen ganger selv før det er lov å spørre om hjelp, så kommer man langt bare med det altså.

Skrevet

Jeg er lærer og skjønner ikke hvordan vi skal klare å få elevene til å oppnå alle kompetansemålene de skal nå dersom de ikke har litt lekser. Jeg begrenser alltid leksemengden til de jeg er kontaktlærer for (samarbeider med kollegaer) slik at de aldri har mer enn maks 30-40 min med lekser pr dag, men det vi gir er også nødvendig synes jeg.

Dette har ikke noe med at vi ikke klarer å lære elevene noe i timene, eller at vi bare følger gammel tradisjon, men fordi kompetansemålene er veldig, veldig krevende og at det rett og slett ikke er i nærheten av nok tid til å få gjort alt på en skoledag. Vi ville også helt ha mistet de svakeste elevene av lasset i endel fag uten lekser. De trenger f.eks å øve seg på matteoppgaver, øve seg på å lese, få lest litt i historieboka hjemme slik at de har et minimum av grunnlag i bånn før vi begynner med mer spennende undervisningsmetoder på skolen osv.

Joda, vi kunne kanskje droppet leksene, men da hadde det blitt vanvittig kjedelig for elevene på skolen fordi vi måtte brukt mye mer tid på akkurat det jeg ramset opp, øvelse, gjentaking av innlært stoff osv i stede for å bruke mer spennende metoder som å se film, TT, prosjektarbeid osv. Er jo helt umulig å f.eks begynne et prosjektarbeid i 1. verdenskrig dersom elevene overhode ikke kan noe om denne krigen på forhånd, og for at de skal lære noe (alle sammen) er det en fordel å ha lest noen sider i boken hjemme først, vis ikke må vi bruke tid på dette på skolen i stede som = mindre tid til det gøye prosjektarbeidet. Bare for å ta et eksempel.

Skal vi lærere klare å heve kvaliteten på undervisningen, må vi få mer tid til å konsentrere oss om undervisningen (dette er noe vi hyppig diskuterer på jobb), nå bruker vi fem ganger så mye tid på alt mulig av papirarbeid fordi alt skal dokumenteres opp og ned i mente, enn vi bruker på å planlegge undervisningen. Arbeidsmengden og arbeidspresset til hva som skal bli gjort er blitt mye større de sist årene, men uten at det er blitt kuttet i antall timer med undervisning man har pr uke, og da må det gå på bekostning av noe. Dette noe ender desverre stort sett med å være den tiden vi ellers ville brukt til å planlegge undervisningen. Her er det rett og slett feilprioritering og uvitenhet på høyeste hold, de som sier hva vi skal og ikke skal gjøre aner jo ikke hvordan det er, og da er det faktisk de selv som sitter og gir oss bestemmelser som stjelder tid vi burde brukt på å tenke pedagogikk og god undervisning.

Sånn...phu....godt å få det ut! :-)

Skrevet

Laget en ny tråd, da jeg ikke så denne....MEn her er MITT syn på leksefri:

Det er helt horribelt at noen voksne mennesker kan foreslå noe sånt?

Hvilket samfunn vil vi ha?

Skal folk bare kunne sette unger til verden UTEN å behøve å lee en finger for å ta det ansvar det innebærer??

Vi føder barn, setter de i barnehage, så klager vi på at de ikke gir de rette maten, rett holdniger eller er nok ute med de..

Når de så begynner på skolen, så skal skolen ha ansvar for læring og utdanning, og på ettermiddagene skysses de videre til ulike aktiviteter, for Gud forby om man må VÆRE sammen med barna en ettermiddag eller tre...Lekser passer UTROLIG dårlig inn i FORELDRES hverdag,- så da må de bort slik at foreldre kan gjøre et de vil mest,- mens barn settes bort andre steder....

SÅ skal man attpåtil gjemme slike utsagn bak barna selv..Det blir STØRRE forskjeller mellom barna med at vi har lekser.....Men hvem f... sin skyld er det da??? ..Jeg synes skolen PLIKTER å gi lekser,- og når de ser barn som ikke gjør lekser, eller ikke får hjelp til lekser av foreldrene sine,-så må foreldrene på matta og svare for seg... har man "ikke tid" til å hjelpe barn med lekser så burde man tenkt seg litt mer om FØR man fikk barn!!!! Skal man ikke ha forplitelser ovenfor barna sine selv lenger??? Samfunent står for oppdragelse og oppfostring fra første barnehagedag,- etter det så er man fri og frank,- nærmest...BOrtsett fra natten da..

Få tilbake KRAV til foreldrene. har man fått barn må man følge det opp..Holdninger, oppdragelse, samfunnsansvar, rutiner mtp senere jobb osv skal da for f..komme hjemmefra...Eller er det virkelig slik at det norkse folk skal fraskrive seg ethver ansvar for sine barn?.SKal alt ansvar legges på barnahage og skole??

Mulig lekser øker forskjell på barna, men det er da foreldrenes skyld og ansvar ene og alene.... SKolen,- altså det ofentlige, skal da ikke ta på seg dette ansvaret??

Ser for meg at det er noen politikere der ute med litt dårlig samvittighet ovenfor egne barn gitt.....

Skrevet

Hun har tydligvis ikke barn som har hatt lærevansker.

Så alt ansvar skal legges på lærerne..idiotisk.

Da min klasse fikk to nye lærere i 8 klasse som ikke gav lekser,sank snittet drastisk i matte og engelsk.

Noen MÅ bare ha lekser og litt press på seg.

Hvordan i all verden skal lærerne se hvor eleven ligger når de ikke vet om de klarer seg faglig når de IKKE er på skolen.

Når de er på skolen kan de jo ikke bruke en hel time på å se om hver enkelt elev mestrer faget.

Jeg er foresten ikke lærer men sykepleier.

Ja,vi synes lekser var dritt når vi gikk på skolen..so what. Det trengs og ingen tar skade av det!!

Skrevet

Var det annerledes da vi var små da?

Da fikk nå ikke de med lese/ skrivevansker særlig hjelp heller.

Og hvorfor er læreferdighetene til barna gått drastisk ned?

Alt for lite disiplin og faglig undervisning tror nå jeg.

Gruppearbeid er kult OG en super anledning til å mase om neste friminutt og fnising!

Skrevet

Jeg tror det har mye for seg med lekser hvis de blir brukt riktig, men lekser for leksenes egen del tror jeg ofte kan ha en neggativ effekt på læringen.

Et av de store problemene med lekser er at det tar mye tid å administrere. Læreren må bruke av undervisningstiden både til å få elevene til å få med seg hva de har i lekse og etterpå til å sjekke at de har gjort det. I mange tilfeller kunne den tiden blit bedre brukt til vanlig undervisning.

Jeg tror også at lekser bør brukes helt forskjellig på ulike klassetrinn. Tidlig i skoleløpet kan lekser muligens være bra for å automatisere ting som barna har lært på skolen. Ren pugging tror jeg også med fordel kan gjøres som lekser. Derimot har jeg ingen tro på at elevene skal lære seg nye ting hjemme.

Når elevene blir eldre tror jeg det å forberede seg til timene vil være den beste form for lekser i mange fag. Spessielt i lesefag som historie ol kan man få mye mer ut av undervisningen om man leser pensum før timen starter.

Skrevet

Moren min har vært lærer i grunnskolen siden slutten av sekstitallet. Hun har alltid vært forut for sin tid når det gjelder skole. Klassene hennes (alle grunnskoletrinn) har aldri hatt hjemmelekser. Men hun har lagt opp løpet helt annerledes i skoletiden (orker ikke beskrive hele opplegget i denne omgang).

Klassene hennes har gått ut som skolens beste hvert år. Uten unntak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...